بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا از فرش‌هایی با رنگ سفید برای فضای خانه خود استفاده کنند. فرش سفید یا هر فرش رنگ روشن دیگر ممکن است زیبایی و روشنایی خاصی به محیط خانه ببخشد، اما نگهداری از آن نیز به نسبت فرش‌های با رنگ تیره دشوارتر است.

روش های نگهداری از فرش سفید و روشن در منزل

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا از فرش‌هایی با رنگ سفید برای فضای خانه خود استفاده کنند. فرش سفید یا هر فرش رنگ روشن دیگر ممکن است زیبایی و روشنایی خاصی به محیط خانه ببخشد، اما نگهداری از آن نیز به نسبت فرش‌های با رنگ تیره دشوارتر است. از این رو بهتر است وقتی مایل به پهن کردن فرش‌های سفید و روشن در محیط خانه خود هستید، با انواع شیوه صحیح نگهداری از فرش سفید نیز آشنا شوید. در این صورت اگر فرش سفید شما در اثر ریختن مایعات یا هر عامل دیگری کثیف شد، می‌توانید در اسرع وقت برای تمیز کردن آن اقدام کنید. اگر این موضوع به دغدغه شما نیز تبدیل شده است، با ما همراه شوید.

نکات مهم در استفاده و نگهداری از فرش سفید و روشن

 - اگر فکر می‌کنید در منزل شما رفت و آمد و یا نشست و برخاست روی فرش زمینه روشن زیاد است، بهترین کار این است که از یک روفرشی استفاده نمایید.

 - فرش را باید مدام جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار به داخل الیاف آن نفوذ نکند و رنگ آن به مرور زمان کدر نشود.

 - تحت هیچ شرایطی با کفش آلوده روی فرش راه نروید، چرا که خیلی زود کهنه و کثیف می‌شود.

 - اگر در منزل خود از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، حتما توجه زیادی به آن داشته باشید، به این دلیل که ممکن است حیوان لکه‌هایی را ایجاد کند که تمیز کردن آن کار دشواری باشد.

 - فرش به هیچ عنوان نباید در محیط مرطوب قرار گیرد؛ چرا که به سرعت رنگ آن تغییر می‌کند و بوی بدی به خود می‌گیرد.

 - به صورت طولانی مدت فرش را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، به این دلیل که رنگ آن از بین خواهد رفت.

 - در صورتی که مواد غذایی روی فرش ریخته شد، هیچ گاه اجازه خشکی و کهنه شدن به آن را ندهید. در زمان وقوع اتفاق بلافاصله با مایع تمیز کننده، اقدام به نظافت لکه نمایید.

روش های نگهداری از فرش سفید و روشن در منزل

استفاده از مایع سفید کننده برای فرش سفید

در حالت کلی ما به شما توصیه می‌کنیم تا جای ممکن از مایع سفید کننده برای هیچ مدل از فرش‌های دستبافت و ماشینی رنگی استفاده نکنید. چنین موادی سبب آسیب به بافت و الیاف فرش می­شوند و رنگ آن‎ها را تغییر می‌دهند. حتی برای فرش‌های پشمی هم به هیچ عنوان از این گزینه استفاده نکنید. چرا که لکه‌ها را بیشتر می‌کند و باز هم رنگ فرش زمینه روشن را از بین می‌برد.

اما از آن جایی که فرش‌های سفید شرایط ویژه‌تری نسبت به فرش‌های رنگی دارند، می‌توانید در زمان‌های خاصی از مایع سفید کننده استفاده کنید. برای این کار ابتدا ابزارهای مورد نیاز مانند ماسک، دستکش و عینک را برای خود فراهم آورید. سپس مایع را در آب ولرم حل نمایید و یک محلول مناسب برای شست و شو تهیه کنید.

در مرحله بعد فرش را به صورت کامل جارو برقی بکشید و تمام آلودگی‌های گرد و غباری را حذف نمایید. محلول آب و مایع را در گوشه‌ای از فرش تست کنید تا از اثرگذاری آن مطئن شوید. سپس به سراغ لکه‌ها و کثیفی‌های فرش روید و به آرامی و بدون هیچ گونه خشونتی شروع به تمیز کردن کنید. پس از اتمام کار فرش را در یک فضای باز با هوای خوب قرار دهید تا رطوبت آن خشک شود.

روش های نگهداری از فرش سفید و روشن در منزل

شست و شوی فرش سفید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، نحوه شستشوی فرش سفید است. برای تمیزی چنین فرش‌هایی شما می‌توانید از همان روش‌های سنتی یا مدرنی که برای فرش‌های دستبافت و ماشینی انجام می‌دهید، استفاده کنید. اما باید با دقت بیشتری گرد و غبار را از آن پاک کنید و با مواد شوینده مخصوص و مناسب فرش را بشویید و به درستی آن را آبکشی نمایید. در نهایت فرش زمینه روشن را در محل مناسبی قرار دهید تا به خوبی خشک شود و بوی بد به خود نگیرد و رنگ آن تغییری نکند.

نگهداری از فرش سفید و روشن

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم فرش‌های سفید و روشن محبوبیت زیادی بین افراد دارند و می‌توانند سبب جذابیت دکوراسیون داخلی منزل شما شود. اما همان قدر که جذاب و زیبا است، به همان اندازه در معرض آلودگی زیاد هم قرار دارد. نگهداری از چنین فرش‌هایی نیاز به حساسیت و توجه ویژه‌ای دارند و نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. نکات نگهداری از فرش‌های سفید را پیش‌تر برای شما گفتیم اما برای تمیز کردن لکه‌ها شما می‌توانید از موادی مانند شامپو فرش، سفید کننده، آمونیاک، یا سرکه سفید و سایر محلول‌های پاک کننده استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

شست و شوی فرش های ماشینی با وایتکس
فرش های سیاه و سفید در دکوراسیون داخلی
بهترين رنگ فرش برای ديوار سفيد کدام است؟!
بهترین رنگ فرش برای سرامیک سفید کدام است؟!
استفاده از فرش های سفید در دکوراسیون داخلی
ایده های جذاب برای دکوراسیون منزل با فرش سفید



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش