چه فرشی بخریم؟فرش مدرن یا سنتی؟ ماشینی یا دستباف؟
فرش و قالی، در خانه ما ایرانی‌ها حرف اول را می‌زند. اما انتخاب فرش مناسب فقط منحصر به رنگ و طرح آن نیست و راز‌هایی درباره جنس فرش‌ها وجود دارد که بهتر است آنها را بدانید.

چه فرشی بخریم؟فرش مدرن یا سنتی؟ ماشینی یا دستباف؟ 

فرش و قالی، در خانه ما ایرانی‌ها حرف اول را می‌زند. اما انتخاب فرش مناسب فقط منحصر به رنگ و طرح آن نیست و راز‌هایی درباره جنس فرش‌ها وجود دارد که بهتر است آنها را بدانید.

فرش
یکی از اساسی ترین وسایل بخصوص در خانه ما ایرانیان می باشد و اساسا در کمتر خانه ای می توانید یک کف بدون فرش ببینید، فرش از دیرباز یکی از هنرهای اصیل ایرانی بوده است؛ این هنر با سبک زندگی ما ترکیب شده و جزو جدانشدنی از دکوراسیون خانه هر ایرانی می باشد. این روزها علاوه بر طرح های متفاوت فرش های سنتی، از فرش های مدرن نیز استفاده می شود، همین طور استفاده از فرشهای ماشینی نیز بسیار رایج شده است؛ حال این سوال پیش می‌آید که چه نوع فرشی برای خانه مان مناسب است، فرش سنتی، دستباف، ماشینی و یا استفاده از فرش های مدرن و امروزی.

فرش پامچال در این مطلب می کوشد تا به شما در امر انتخاب فرش مناسب برای خانه تان کمک کنید، با ما همراه باشید:

 

فرش ماشینی یا دستباف :

فرش بافی در ایران تاریخی طولانی دارد و جزء هنرهای معروف ایرانی محسوب می شود. فرش های دستبافت ایرانی دسته بندی های مختلفی دارند؛ که شامل طرح های شاه عباسی، اسلیمی، افشان، بته جقه، درختی و .. می باشد، بیشتر قالیچه ها یا فرش ها یک میدان یا زمینه مرکزی دارند که به وسیله ی یک حاشیه محاصره شده است. تنوع در فرش های سنتی به طور کلی بسیار زیاد است؛ این تنوع در درجه اول در طرح و رنگ و در درجه دوم در نوع نخ و مواد تشکیل دهنده می باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: 10دلیل برای خرید فرش ماشینی

 

قبل از انتخاب فرش، بهتر است تفاوت میان فرش های دستباف و ماشینی را بدانید، اولین تفاوت و بارزترین آن، کیفیت ساخت می باشد. گرچه ماشین‌آلات نیز توانایی تولید فرش با کیفیت بالا را دارند اما گره های یک فرش دستباف قوی‌تر و دارای عمر طولانی تری می باشند. تفاوت دیگر کیفیت مواد اولیه است؛ در ساخت فرش های دستبافت از پشم و نخ های طبیعی استفاده می شود در حالی که برای بافت فرش های ماشینی نخ های مصنوعی مانند نایلون و پلی استر بکار گرفته می شود، این کیفیت مواد باعث می شود یک فرش چندین سال عمر کند و یا زودتر از بین برد و آخرین تفاوت بین آن ها ظاهر فرش می باشد. این تفاوت در ظاهر شاید در نمای کلی مشخص نباشد اما در جزئیات بسیار قابل تشخیص است. مزیت اصلی فرش های دست بافت در درجه اول اصالت آن ها و زیبایی شان و در درجه دوم دوام و کیفیت زیادشان می باشد.

دانستن این تفاوت ها مابین فرش دستباف و ماشینی می تواند به شما در امر خرید، کمک بسیاری کند. مورد بعدی که مسلما در انتخاب شما تاثیر می گذارد، قیمت فرش است، نوع مرغوب فرش دستباف بسیار گران است اما قیمت برخی از انواع آنها مناسب تر است. به طور کلی اگر هزینه برایتان اهمیت زیادی ندارد و اگر می‌خواهید فضایی کلاسیک و رسمی را در پذیرایی و یا هر فضای دیگر در خانه خود به وجود آورید حتما از فرش دستباف استفاده کنید؛ استفاده از فرش های دستباف فضا را لوکس تر جلوه می‌دهد و به خانه ی شما جلوه ای خاص می دهد به علاوه اینکه رنگ ها و طرح های باشکوه فرش های دستباف هیچ گاه از مد نمی افتد.

اما اگر ترجیح میدهید دکوراسیون مدرنی داشته باشید باید بگوییم که باز هم می توانید از فرش دستباف با طرح و نقشه های خاص استفاده کنید.

فرش مدرن یا سنتی :

در کنار فرش های سنتی در بازار، طرح های متنوعی از فرش های مدرن نیز وجود دارد. شیوه بافندگی این دو فرش کاملا متفاوت است، آنها وزن کمتری نسبت فرشهای سنتی دارند و به خاطر تنوع در طرح هایشان می توانند هماهنگی بیشتری با فضای اطراف خود داشته باشند. این فرش ها در اندازه های متفاوت و طرح های مختلفی بافته می شوند. انتخاب بین این دو فرش در درجه اول به سلیقه افراد و بعد از آن به سبک دکوراسیون خانه بستگی دارد. فرش ماشینی سنتی یا مدرن تفاوت چندانی از لحاظ قیمتی ندارند، بنابراین در انتخاب آنها هماهنگی و هارمونی و رنگ بندی حرف اول را می زند.

 

 

بیشتر بخوانید: پنج دلیل برای خرید فرش فانتزی

به هر حال هر فرشی که مد نظر شماست برای چیدمان صحیح آن باید اصول دکوراسیون را رعایت کنید.

اصول انتخاب فرش :

فرشی با اباد مناسب بخرید.

فرش هایی با طرح کمتر و رنگ روشن تر می تواند فضا را بزرگ تر جلوه دهد به خصوص اگر رنگ آن با دیوار و اثاثیه و یا سایر قسمت های خانه هماهنگی داشته باشد.

استفاده از طرح‌های شلوغ فرش برای فضاهای کوچک توصیه نمی شود.

اگر پارچه مبل طرح دار است فرش را ساده انتخاب کنید و بلعکس.

مابین رنگ فرش، مبلمان و اکسسوری ها هماهنگی و تناسب وجود داشته باشد، این هماهنگی می تواند انتخاب از یک طیف رنگی یا استفاده از تضاد رنگی و یا تکرار یک رنگ در سایر اجزا مانند کوسن ها باشد.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش