اولین سمپوزیوم بین المللی صادرات فرش ماشینی ایران در روزهای پایانی خرداد 1401 در محل همایش های بین المللی صدا و سیمای تهران برگزار شد.

اولین سمپوزیوم بین المللی صادرات فرش ماشینی ایران

دکتر دیاری در اولین سمپوزیوم بین المللی صادرات فرش ماشینی ایران:

صادرات شاه کلید توسعه صنعت

اولین سمپوزیوم بین المللی صادرات فرش ماشینی ایران در روزهای پایانی خرداد 1401 در محل همایش های بین المللی صدا و سیمای تهران برگزار شد.

دکتر منصور دیاری رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در این نشست گفت: صنعت فرش ماشینی ایران طی یک سال 200 تا 300 میلیون دلار صادرات دارد و این در حالی است که 500 تا 600 میلیون دلار حجم واردات این صنعت بوده است. این بدین معنا است که صنعت فرش ماشینی 300 میلیون دلار ارزبری دارد و تراز تجارت آن منفی است.

صادرات شاه کلید توسعه صنعت فرش ماشینی در ایرانی است. ما باید صادرات خود را به یک میلیارد دلار برسانیم. در زمان حاضر بسیاری از کارخانجات ما با ظرفیت پایین تولید میکنند. در نتیجه ما میتوانیم با به کارگیری ظرفیت خالی تولید میتوانیم تولید را 50 میلیون متر مکعب افزایش دهیم. ضمن اینکه فرش ایران در دنیا خوشنام است و میتوانیم از خوشنامی فرش دستباف استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی ماشین آلات تولیدی نیز بالا است، گفت: کیفیت فرش ایران نیز در دنیا حرف برای گرفتن دارد. نکته دیگر این است که بازار داخلی کشور ما اشباع شده و اگر تولیدکنندگان تا سال 1404 نتوانند بیش از 50 درصد برسانند به مرور از صحنه بازار حذف خواهند شد. از جمله مشکلات صادرات فرش ماشینی میتوان به روابط ضعیف بینالمللی در سطح کلان، مشکل نقل و انتقال مالی، بانکی و بیمهای، ناآگاهی شرکتهای تولیدی از اصول صادرات و کوچک بودن شرکتهای تولیدی است.

همچنین طی مراسمی در پایان همایش با حضور معاونین و مسئولین ارشد وزارت صمت از تلاش علمی و اجرائی موفق و حضور رئیس و مسئولین سرای نوآوری فرش ماشینی کشور بعنوان تنها مرجع تخصصی ارائه خدمات علمی ، آموزشی ،تحقیقاتی و اجرائی صنعت فرش ماشینی تقدیر بعمل آمد.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش