عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: دولت کمک کند تا به وسیله صندوق‌های مالی مجموعه‌های تولیدی و صادراتی فرش تا پشتوانه‌ای برای صادرات فرش باشد.

عضو هیئت مدیره تامین اجتماعی عنوان کرد:
دولت صندوق مالی صادرات فرش تشکیل دهد

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: دولت کمک کند تا به وسیله صندوق‌های مالی مجموعه‌های تولیدی و صادراتی فرش تا پشتوانه‌ای برای صادرات فرش باشد.

محسن سرخو در مراسم رونمایی از پوستر نخستین سمپزیوم برترین‌های فرش ماشینی ایران اظهار کرد: امروز اگر کسی سرمایه خود را در فعالیت تولیدی وارد کند، از طرفی چرخ اقتصاد کشور را به حرکت در می‌آورد و از طرف دیگر تعداد زیادی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

وی افزود: در زمینه فرش اشتغال فقط مربوط به کارگاه‌های تولیدی نمی‌شود، وقتی فرش تولیدی یک نقطه خاص یا نقاط خاص در  سراسر کشور دیده می‌شود یعنی مشاغل دیگری هم در کنار آن به وجود آمده است. در شرایطی که کشور درگیر مشکلات عدیده اقتصادی است، هر قدر که بتوان به رونق تولید به خصوص بسترهایی مانند که فرش زمینه‌ها فراهم‌تر است، کمک کرد روی کاهش رکود اقتصادی و رونق در کشور موثر است.

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: چند ماه قبل کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشی ارائه دادند و مطابق آن طی سال‌های در 99 بخش کشاورزی نسبت به سال قبل 3.5 درصد، صنعت 1.8 درصد، ساختمان 6.3 درصد و استخراج نفت و گاز 5.6 درصد رشد داشته است. این درحالی است که در سال‌های 97 و 98 بخش صنعت بین 9 تا 10 درصد رشد منفی داشته، در سال‌های 95 و 96 حدود 8 تا 9 درصد رشد مثبت داشته است.

وی افزود: علی رغم محدودیت در ذخایر آبی کشور در سال 99 حدود 3.5 درصد نسبت به سال 98 رشد داشته است. با توجه به کمبود در ذخایر آب این رشد نشان دهنده این است که جهت‌گیری‌ها به سمتی است که شاید ارزش افزوده بیشتری را نصیب مجموع درآمدهای کشور نکند، در حالی که در بخش صنعت ارزش افزوده ایجاد شده بیشتر است.

سرخو تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در کشور همین آمارها است که گاها با یکدیگر مغایر هستند. نرخ تورم سال 99 به نقل از بانک مرکزی 47.1 درصد و به نقل از مرکز آمار این رقم 36.4 درصد اعلام شده است.  هر یک بر اساس چارچوبی این آمار را اعلام می‌کند. امیدواریم که یک نهاد متولی این آمارها به خصوص شاخص‌های اقتصادی شود تا فعالان اقتصادی بتوانند با اطمینان بیشتری وارد کار شوند.

وی ادامه داد: در فرهنگ خانواده‌های ایرانی فرش یکی از ملزومات اساسی است. در فرهنگ اروپایی هم سال‌هایی است که فرش به عنوان یک کالای مصرفی یا تزیینی وارد شده است. زمانی که فرش ماشینی وجود نداشت تنها در اختیار اشراف بود اما الان عمومیت پیدا کرده، در دنیا فرش با نام ایران عجین است.

سرخو خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم و رییس جمهور، گسترش تجارت با کشورهای همسایه بوده است. در همین راستا در مورد فرش هم می‌توانیم همین موضوع را دنبال کنیم و ارتباطات منظم و حساب‌شده و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی فرش می تواند بستر و زمینه‌ای برای گسترش صادرات فرش باشند. اگر مذاکرات به نتیجه برسد، شاید سازوکارها متفاوت شده و چه بسا صنعت فرش ما باید خودش را برای یک جهش تولید آماده کند چراکه بازارهای جدیدی روی آن باز می‌شود.

وی متذکر شد: برخی از کشورهای آفریقایی زمینه خوبی برای فرش ماشینی ما هستند. در دنیا امروز لزوما تولیدکنندگان خوب و شرکت‌های بزرگ تولیدی، صادرکنندگان خوبی نیستند بلکه فروشندگان و صادرکنندگان به صورت تخصصی روی بازار هدف کار می‌کنند و اطلاعات و آمار را به تولیدکنندگان می‌دهند.

وی در ادامه افزود: حدود 1700 تا 2000 واحد تولیدی فرش فعال در کشور داریم که بیش از 700 عدد از آنها در کاشان و آران و بیدگل هستند. فرش‌های ماشینی در شهرهای مختلفی مستقر هستند اما یک قطب آن  در کاشان است. فرش دستباف بیشتر تزیینی و مصرف بیشتر در مورد فرش ماشینی است. دولت کمک کند تا به وسیله صندوق‌های مالی مجموعه‌های تولیدی و صادراتی فرش تا پشتوانه‌ای برای صادرات فرش باشد.

 

منبع:ایلنا



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش