هنگامی که شیشه پنجره اتاق شما یا یک شی شیشه‌ای می‌شکند و خرده‌ شیشه روی فرش ریخته می‌شود، هم جمع کردن آن ها سخت می‌شود و هم ممکن است افرادی که روش فرش راه می‌روند، آسیب ببینند. برای جمع کردن خرده شیشه از روی فرش باید بلافاصله پس از شکستن شیشه یا شی شیشه‌ای، بچه‌ها یا حیوانات خانگی را از محل دور کنید

بهترین روش‌ها برای جمع کردن خرده شیشه از روی فرش
 
هنگامی که شیشه پنجره اتاق شما یا یک شی شیشه‌ای می‌شکند و خرده‌ شیشه روی فرش ریخته می‌شود، هم جمع کردن آن ها سخت می‌شود و هم ممکن است افرادی که روش فرش راه می‌روند، آسیب ببینند. برای جمع کردن خرده شیشه از روی فرش باید بلافاصله پس از شکستن شیشه یا شی شیشه‌ای، بچه‌ها یا حیوانات خانگی را از محل دور کنید و به یک مکان بی‌خطر ببرید و پس از پوشیدن دمپایی یا کفش با کف ضخیم، تکه شیشه‌های بزرگ را با جاروبرقی جمع کنید (البته اگر خرده شیشه‌ها، خیلی تیز و برنده هستند، این کار را نکنید زیرا ممکن است کیسه جاروبرقی آسیب ببیند) یا آن‌ها را با دست خود جمع کنید و سپس مراحلی را که در ادامه توضیح می‌دهیم، دنبال کنید.

البته اگر لامپ‌های کم مصرف یا مهتابی شکسته شده است، باید به شیوه دیگری عمل کنید که درباره این مورد نیز توضیح خواهیم داد؛ زیرا این لامپ‌ها حاوی مقداری جیوه هستند که برای انسان مضر است.
 
 روش جمع کردن خرده شیشه‌ های ریز

۱. ابتدا یک دستکش بپوشید (می‌توانید از روزنامه یا کاغذ هم برای برداشتن تکه‌های بزرگ شیشه استفاده کنید) و تکه‌های بزرگ شیشه را در سطل آشغال یا یک ظرف دیگری که قبلا در آن کیسه زباله قرار داده‌اید، بگذارید.

۲. سپس یک تکه نوار چسب به طول ۳۰ سانتیمتر را جدا کنید و در حالی که دو طرف آن را گرفته‌اید، آن را محکم روی محلی که خرده شیشه ریخته است، بچسبانید. این کار را چند بار دیگه هم روی سایر نقاطی که ممکن است خرده شیشه باشد، تکرار کنید و پس از چند بار استفاده از نوار چسب آن را در سطل زباله بیندازید و از یک تکه جدید استفاده کنید. در ضمن باید ضخامت و عرض نوار چسب نیز مناسب باشد. بهتر است قبل از دور انداختن نوار چسب آن را تا کنید. همچنین کف دمپایی خود را نیز با یک حوله مرطوب یا دستمال کاغذی پاک کنید.

در ضمن می‌توانید از یک تکه نان یا سیب‌زمینی نیز برای جمع کردن خرده شیشه‌های ریز استفاده کنید؛ زیرا نان و سیب‌زمینی هم سطح نسبتا پهنی دارند و هم خرده شیشه‌ها به خوبی جذب آن‌ها می‌شوند. حوله مرطوب هم وسیله مناسبی برای جمع کردن خرده شیشه است؛ البته باید قبل از استفاده از حوله باید آن را خوب تا کنید تا خرده شیشه‌ها وارد بافت آن نشود.

۳. پس از جمع کردن خرده شیشه‌های ریز با روش‌های مذکور، جاروبرقی را روشن کنید و لوله آن را در مسیرهای صاف و مورب در زوایای مختلف حرکت دهید تا تارهای فرش از یکدیگر باز شوند و اگر خرده شیشه‌ها در لابه‌لای آن‌ها پنهان شده و گیر کرده، به راحتی جمع شوند. در ضمن می‌توانید از این برس کوچک نیز برای خارج کردن این خرده شیشه‌ها از بافت فرش و آوردن آن‌ها به سطح فرش استفاده کنید. آن قدر به جارو زدن در جهات افقی، عمودی و مورب ادامه دهید تا دیگر صدای خرده شیشه‌ها را که وارد جاروبرقی می‌شوند، نشنوید.

۴. پس از جارو زدن خم شوید و محل مورد نظر را به دقت نگاه کنید، اگر باز هم خرده شیشه دیدید، دوباره از جاروبرقی استفاده کنید.

۵. پس از آنکه کیسه جاروی را در سطل زباله‌ای که قبلا تکه‌های شیشه و نوارچسب‌ها را در آن دور انداخته‌اید، خالی کردید، در کیسه زباله را محکم ببندید و آن را از سطل زباله بیرون بیاورید و در گوشه‌ای بگذارید. این کار را برای جلوگیری از بریده شدن دست‌های رفتگرها حتما انجام دهید.

 هنگام شکستن لامپ‌های کم‌مصرف و مهتابی چه کنیم؟

۱. ابتدا درها و پنجره‌ها را باز کنید، محل مورد نظر را برای ۱۰ دقیقه ترک کنید و کودکان و حیوانات خانگی را نیز از محل دور کنید و آن‌ها را به مکان امنی ببرید. در ضمن اگر منزل شما مجهز به سیستم تهویه مرکزی است، آن را خاموش کنید.

۲. سپس مانند زمانی که می‌خواهید خرده شیشه‌ها را جمع کنید، یک دستکش پلاستیکی بپوشید و خرده‌های لامپ و پودر جیوه را با یک تخته چوبی یا کارتن سفت جمع کنید و آن‌ها را در یک بطری شیشه‌ای در دار بریزید.

۳. در مرحله بعدی خرده شیشه لامپ‌ها را با روش‌های ذکر شده جمع کنید. اگر از نوار چسب برای جمع کردن خرده شیشه‌ها استفاده کردید، آن را تا کرده و در بطری شیشه‌ای در دار یا یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار یا کیسه پلاستیکی که در آن کاملا بسته می‌شود، قرار دهید.

۴. سپس فرش را با جاروبرقی جارو بزنید. توجه کنید حتما باید لوله جاروبرقی را نیز به آن متصل کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است بخار یا پودر جیوه در محل پخش شود که بسیار خطرناک است. پس از جارو زدن و تخلیه کیسه جاروبرقی، گرد و خاک کیسه را با دستمال کاغذی یا حوله مرطوب پاک کنید و دستمال یا حوله را در یک پلاستیک‌ زیپ‌دار یا پلاستیکی که در آن کاملا بسته می‌شود، قرار دهید. سپس کیسه حاوی خرده شیشه لامپ‌ را به همراه کیسه حاوی دستمال را حتما به بیرون از خانه منتقل کنید؛ زیرا بخار جیوه به راحتی از پلاستیک خارج می‌شود.

۵. در پایان دستان خود را با دقت با آب و صابون بشویید. در و پنجره اتاق را برای چند ساعت باز بگذارید تا هوای داخل آن خارج شود. در ضمن سیستم تهویه منزل خود را نیز برای چند ساعت خاموش کنید.

 

بیشتر بخوانید:

          نحوه شست‌وشوی فرش در دوران کرونا
          روش های رفع بوی نامطبوع فرش چیست؟

 

منبع: pelak.com



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش