انتخاب رنگ و طرح فرش می‌تواند یکی از مهم‌ترین انتخاب‌هایی باشد که در مورد طراحی و چیدمان هر خانه‌ای انجام می‌شود. زیرا عوامل مختلفی وجود دارد که شما را برای انتخاب رنگ فرش سردرگم کند. پاسخ دادن به سوال‌هایی مثل انتخاب فرش تیره یا روشن ؟ چرا بیشتر افراد فرش‌های تیره رنگ را انتخاب می‌کنند؟ فرش رنگ روشن چه مزیت‌هایی نسبت به دیگر رنگ‌ها دارد؟

فرش تیره یا فرش روشن؟ کدام‌یک گزینه‌ی بهتری‌ست؟

 

انتخاب رنگ و طرح فرش می‌تواند یکی از مهم‌ترین انتخاب‌هایی باشد که در مورد طراحی و چیدمان هر خانه‌ای انجام می‌شود. زیرا عوامل مختلفی وجود دارد که شما را برای انتخاب رنگ فرش سردرگم کند. پاسخ دادن به سوال‌هایی مثل انتخاب فرش تیره یا روشن ؟ چرا بیشتر افراد فرش‌های تیره رنگ را انتخاب می‌کنند؟ فرش رنگ روشن چه مزیت‌هایی نسبت به دیگر رنگ‌ها دارد؟

همه و همه، از راه‌ حل‌هایی است که شما را به یک انتخاب مناسب و دوست‌داشتنی برای خانه‌ی خود نزدیک می‌کند. انتخابی که با در نظر گرفتن وضعیت و طرح کلی خانه، انجام دهید و از آن رضایت داشته باشید. در این مطلب قصد داریم تا رسیدن به یک تصمیم خوب و فرش منتخب‌تان، کنارتان باشیم و اصلی‌ترین عوامل موثر را بررسی کنیم. 

 طیف‌های مختلف فرش روشن و تیره خنثی
طیف‌های مختلف فرش روشن و تیره خنثی

گام اول: مشخص کردن جای قرارگیری فرش

در خرید فرش اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که این فرش را برای کدام یک از قسمت‌های خانه می‌خواهید؟ این یک سوال مهم است!

شما نمی‌توانید فرش و رنگ فرشی که برای پذیرایی یا اتاق مهمان خود انتخاب می‌کنید، در اتاق کودک پهن کنید. شاید این جابه‌جایی آن‌قدرها برای شما نقش مهمی ایفا نکند اما درواقع بسیار با اهمیت است. فرش‌ تیره یا فرش روشن که برای پذیرایی یا فضاهای اصلی خانه انتخاب می‌شوند، با دیگر عناصر مثل مبل، کاغذدیواری، دکوراسیون‌ها و… هماهنگ خواهد شد و این هماهنگی بیشتر در رنگ آن‌ها دیده می‌شود.

گاهی حتی پیش خواهد آمد که در طراحی یک خانه، فرش‌ها را با رنگ مبل‌های آن هماهنگ می‌کنند. اگر مبلمان یک خانه به رنگ تیره یا روشن باشد، فرش‌ها را متناسب با آن‌ها انتخاب می‌کنند تا نظم خوبی در چیدمان منزل و نور اتاق برقرار شود.

ترافیک محل قرارگیری فرش

از طرفی دیگر، مسئله‌ مهم انتخاب فرش‌ برای فضاهای مختلف خانه، در نظر گرفتن ترافیک هر اتاق است. اتاق‌ها و فضاهایی که در معرض رفت‌وآمد افراد است، بیشتر از دیگر قسمت‌ها با چالش آلودگی یا ساییدگی مواجه‌‌اند.

همه‌ی این‌ها که گفته شد شما را یک قدم به انتخاب میان فرش روشن یا تیره نزدیک می‌کند. فرش را برای کدام یک از فضاهای خانه می‌خواهید و دیگر دکور آن فضا به چه رنگی هستند؟ بعد از پاسخ به این سوال به سراغ گام دوم برویم.

گام دوم: رنگ اتاق یک راهنمای خوب در انتخاب

در طراحی داخلی خانه، سایه یا لحن کلی اتاق می‌تواند بر روحیه شما تاثیر بگذارد؛ بنابراین انتخاب رنگ فرش خانه و هماهنگی آن با فضای داخلی، حیاتی است. چیزی که می‌خواهید از آن جلوگیری کنید انعکاس ناخوشایند از ترکیب اتاق و فرش است اما همچنان باید احساس و سلیقه‌ی شخصی خودتان را در آن اتاق نشان دهید. این یک قدم مثبت است. این‌که بتوانید سلیقه‌ی شخصی خودتان را وارد دکور اتاق یا چیدمان منزل خودتان کنید به شما احساس بهتری خواهد داد.

برخی از رنگ‌های مختلف مثل قرمز و نارنجی می‌تواند باعث تحریک خلق‌وخوی شما شود یا دیدن رنگ‌هایی چون آبی و سبز، آرامش را به دنبال خواهد آورد. زرد و بنفش هم از آن دسته رنگ‌هایی هستند که روحیه و احساس تجلل را با خود به همراه دارند. در نظر گرفتن رنگ کلی اتاق از نظر روان‌شناختی و همچنین ترجیح شخصی مهم است. مهم است که با رنگ فرش روشن یا تیره انتخابی خود به تعادل برسید و فضای کلی اتاق را در هنگام اتمام طراحی، در نظر داشته باشید.

گام سوم: مُد، انتخابی که همیشه خوب نیست.

در طراحی و بافت برخی فرش‌ها، گاهی «مد» حرف اول را می‌زند. بنابراین اگر شما فرشی را انتخاب می‌کنید که رنگ یا طرح آن دنباله‌روی مد روز است، در نظر داشته باشید این مد همیشه محبوب نخواهد ماند. توصیه‌ها و پیشنهاد‌هایی که همیشه در این‌باره به افراد می‌شود این است که سعی کنند به دنبال یک رنگ و طرح خنثی باشند.

فرش تیره یا روشن در اتاق تاثیر زیادی دارد و رنگ روشن در یک فضای بزرگ می‌تواند غالب باشد. همچنین تعویض فرش گران است و تا زمانی که منابع لازم برای جایگزینی فرش خود را نداشته باشید، بهترین کار این است که رنگ کفپوش را خنثی انتخاب کنید. رنگ‌های خاکی، خاکستری‌های گرم و بژ همیشه محبوب هستند. بر خلاف تصور عمومی، رنگ‌های خنثی‌ خسته‌کننده نیست. برای این‌که مطمئن شوید فرش شما با وجود رنگ خنثی همچنان دارای شخصیت است، بافت و طرح فرش را در نظر بگیرید.

فرش‌های با رنگ خنثی، پالت خانه‌ی شما
برخی ممکن است فرش‌های خنثی را کسل‌کننده بدانند اما می‌توانید با استفاده از فرش‌های خنثی، کفپوش خود را به عنوان یک پالت در نظر بگیرید. برای جبران خنثی بودن رنگ فرش، رنگ‌های برجسته را از طریق انتخاب دکوراسیون و دیگر وسایل خود اضافه کنید. دیوارها، پرده‌های فرش، بالشتک‌ها، کاناپه‌ها و دیگر چیدمان منزل و رنگ دیوار، می‌تواند نقش مهمی در تامین رنگ خانه‌ی شما داشته باشند. یک رنگ خنثی فضای اتاق شما را تسخیر و متعادل خواهد کرد.

اگر دکوراسیون اتاق شما نشان‌دهنده وسایل کم‌رنگ یا فضای کم نور است، می‌توانید کمی با رنگ فرش روشن یا تیره خود بازی کنید. آیا با استفاده از رنگ‌های تند در کفپوش خود، احساس راحتی می‌کنید؟ یک رنگ فرش آبی، قرمز یا نارنجی قطعاً به عنوان نقطه کانونی اتاق شما عمل می‌کند؛ هر چند دیگر انتخاب‌ها را با دقت در نظر بگیرید، نقاط کانونی در کمترین زمان به چشم خواهند آمد.

 اتاق تیره با فرشی به رنگ خنثی و روشن
اتاق تیره با فرشی به رنگ خنثی و روشن

گام چهارم: انتخاب بین فرش تیره یا روشن

تا به اینجا عوامل موثر محیطی بر روی انتخاب رنگ فرش را بررسی کردیم، اکنون به این برسیم فرش‌ تیره یا روشن چه تاثیری بر طراحی اتاق دارند.

فرش با رنگ روشن

فرش با رنگ روشن قطعاً سنتی‌تر و رایج‌تر است. می‌تواند حس طراوت و نشاط را به ‌خانه شما وارد کند. هرچه لحن و رنگ فرش روشن‌تر باشد، انرژی بیشتری به اتاق می‌آورد. هنگام خرید یک فرش با رنگ‌های روشن، طیف‌های رنگی مختلفی وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. برای مثال؛ رنگ کرم بژ یا سوخته در میان این دسته از رنگ‌ها قرار دارند.

فرش‌هایی با رنگ روشن معمولا چالش بیشتری برای نگه‌داری دارند. اگر صاحب خانه پررفت‌وآمد هستید، به احتمال زیاد فرش‌های روشن شما با آلودگی‌ها بیشتری مواجه هستند. برای جلوگیری از لکه‌های قابل مشاهده در فرش، انتخاب فرشی با رنگ سایه‌روشن قهوه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا آلودگی‌های سطحی را پنهان کنید.

 اتاقی با دیوارهای سبز رنگ و فرش روشن
اتاقی با دیوارهای سبز رنگ و فرش روشن

فرش با رنگ تیره

سایه‌های تیره فرش قطعا گزینه‌ی پرطرفدارتری هستند. این فرش‌ها می‌توانند احساس آرامش را در خانه شما ایجاد کنند. فرش‌های تیره رنگ به دلیل سایه‌زنی طبیعی، تمیزتر از نمونه‌های روشن به نظر می‌رسد، برای همین است تمیزکردن یک فرش تیره بسیار راحت‌تر است. برای خانه‌هایی که در آن کودکان یا حیوانات خانگی زندگی می‌کنند، فرش‌های تیره رنگ انتخاب مناسب‌تری است.

 فرش تیره بر روی پارکت
 فرش تیره بر روی پارکت

نتیجه‌گیری

به طور کلی بهترین راه برای برنامه‌ریزی و طراحی اتاق و خانه، انتخاب رنگ فرش است. رنگ فرش به شما کمک می‌کند در انبوهی از رنگ‌های مختلفی که وجود دارد، یک انتخاب منطقی‌تر و مناسب‌تر برای دکوراسیون خانه خود پیدا کنید و از سردرگمی انتخاب‌ میان تنوع رنگ‌ها رها شوید. این به آن معنی است که در حالت عادی مطابقت رنگ دیوار با فرش برعکس خواهد بود. زیرا که باعث می‌شود یک تعادل و توازن میان رنگ‌ها ایجاد کنند و احساس بهتری را منتقل کند. دیوارهای تیره، فرش‌ روشن و دیوارهای روشن، فرش‌های تیره انتخاب بهتری برای آن‌ها است.

 اتاق نشیمن با فرش تیره 

اتاق نشیمن با فرش تیره

 

بیشتر بخوانید:

        نحوه انتخاب فرش در سبک زندگی

        بهترين رنگ فرش برای ديوار سفيد کدام است؟!

        علم روانشناسی و اصول انتخاب رنگ فرش برای دکوراسیون منزل

 

برگرفته از مجله کهن



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش