انتخاب رنگ مناسب در دیوارهای خانه، مبل و فرش خیلی مهمتر از زیبایی و طرح وسایل است زیرا علم روانشناسی ثابت کرده است که رنگ‌ها نقش تأثیرگذاری بر درک ما از جهان پیرامون‌مان دارند. اثرات روانشناختی عمیقی از رنگ بندی‌های مختلف وجود دارد که اغلب توسط افراد نادیده گرفته می‌شوند.

علم روانشناسی و اصول انتخاب رنگ فرش برای دکوراسیون منزل

فرش زیبا است اما اشتباه در انتخاب رنگ، زیبایی فرش را زیر سؤال برده است. رنگ‌ها این قابلیت را دارند که فضای یک اتاق سرد را گرم و یک اتاق کوچک را بزرگ جلوه دهند. بنابراین اگر به دنبال ایجاد یک دکوراسیون خاص برای خانه خود هستید، چاره‌ای ندارید جز اینکه هنگام انتخاب رنگ وسایل خانه از جمله رنگ فرش، بسیار دقت کنید.


رنگ فرش چه تأثیری در روحیه دارد؟

بسیاری از افراد وقت زیادی را صرف انتخاب رنگ فرش نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند طرح و رنگ فرش را براساس مد روز انتخاب نمایند درحالی‌که فرش به عنوان یکی از اصلی‌ترین وسایل خانه می‌تواند در روحیه، افکار و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد، حتی اگر متوجه آن نشوید. در نهایت رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید بازتابی از شخصیت شما هستند.

با‌این‌حال، ثابت شده است که تأثیرات برخی رنگ‌ها در بسیاری از افراد درست است:

قرمز: رنگ گرمی است که می‌تواند احساس گرما را به همراه داشته باشد و بسته به میزان روشنایی و رنگ آن می‌تواند سطح انرژی اتاق را نیز افزایش دهد.

نارنجی: یکی‌دیگر از رنگ‌های پرانرژی است که برای هر فضایی مناسب نیست اما استفاده از این رنگ در اتاقی که فعالیت زیادی در آن انجام می‌شود مثل اتاق کار، می‌تواند باعث افزایش روحیه شود.

علم روانشناسی و اصول انتخاب رنگ فرش برای دکوراسیون منزل 

 

زرد: زرد معمولاً به عنوان یک رنگ شاد در نظر گرفته می‌شود و استفاده از این رنگ فرش در مناطق روباز می‌تواند بسیار انرژی‌زا و آرامش‌بخش باشد.  به همین دلیل بهتر است از این رنگ فرش در فضای ورودی راهرو یا تالارهای پذیرایی استفاده شود.

آبی: رنگی سرد است و اغلب ضربان قلب و دمای بدن را کاهش می‌دهد و باعث آرامش می‌شود. فرش آبی می‌تواند انتخاب مناسبی برای اتاق خواب باشد اما اگر می‌خواهید از این رنگ در پذیرایی استفاده کنید بهتر است آن را با رنگ‌های گرمتر در مبلمان متعادل کنید.

سبز: ترکیبی از دو رنگ آرامش‌بخش و شاد، آبی و زرد است. این رنگ فرش که کمتر کسی از آن استفاده می‌کند، می‌تواند باعث کاهش استرس افراد شود. به‌همین‌دلیل استفاده از این رنگ فرش برای اتاق خواب می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

سرمه ای:
ترکیبی از دو رنگ سبز و آبی است. این رنگ فرش یکی از پرفروش‌ترین رنگ‌های فرش به شما می‌آید که باعث شادی و افزایش انرژی می‌شود.

کِرم: از دو رنگ زردو سفید تشکیل شده است که باعث ایجاد آرامش در افراد می‌شود.

چگونه بهترین رنگ فرش را برای خانه انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ فرش یک تصمیم مهمی است که باید به آن توجه داشت چراکه فرش یکی از مهمترین وسایل خانه است که سالیان سال از آن استفاده می‌کنید؛ بنابراین با توجه به روانشناسی رنگ‌ها سعی کنید فرشی را انتخاب کنید که با دکوراسیون فعلی و آینده شما هماهنگ باشد و حس خوبی را القا کند اما برای انتخاب رنگ فرش مناسب کافی است به نکات زیر توجه کنید:

زمینه اتاق را در نظر بگیرید

لازم است رنگ فرش شما با بقیه وسایل خانه مطابقت داشته باشد، بنابراین به یاد داشته باشید که در هنگام انتخاب فرش‌های تیره برای منزل‌هایی که بسیار بزرگ هستند مناسب است زیرا فضا را گرم و صمیمی‌تر نشان می‌دهد اما فرش‌هایی با رنگ روشن و خنثی برخلاف فرش‌های تیره باعث می‌شود فضای خانه علی رغم کوچک بودن دلباز و جادار به نظر برسد.

رنگ فرش، رنگ سایر وسایل خانه را نیز در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، اگر رنگ دیوار، مبلمان و پرده‌های شما روشن است، بهتر است سراغ فرش به رنگ‌های خنثی مثل کِرم،خاکستری مایل به قهوه‌ای و یا بژ بروید تا رنگ‌بندی بیش از حد شلوغ نشود و در عین حال سایر وسایل خانه به وسیله رنگ فرش جلوه و جذابیت بیشتری پیدا کند.

در هنگام خرید به رنگ و بافت فرش دقت کنید

معمولاً در فروشگاه‌های فرش، فرش‌ها را باید از روی تخته به صورت آلبومی مشاهده و انتخاب نمایید اما به این نکته توجه داشته باشید که رنگ و سایه فرش می‌تواند در خانه متفاوت از مغازه باشد زیرا انعکاس نور مغازه با خانه متفاوت است و ممکن است فرش در مغازه تیره‌تر به نظر برسد؛ بنابراین قبل از خرید، فرش انتخابی را روی زمین پهن کرده و در مقابل نور طبیعی، از رنگ و طرح فرش انتخابی مطئن شوید.

 علم روانشناسی و اصول انتخاب رنگ فرش برای دکوراسیون منزل

 

به متراژ خانه توجه کنید

شاید تعجب کنید اما رنگ فرش می‌تواند خانه را بزرگتر و یا کوچکتر از حد معمول نشان دهد. فرش‌های تیره برای منزل‌هایی که بسیار بزرگ هستند مناسب است زیرا فضا را گرم و صمیمی‌تر نشان می‌دهد اما فرش‌هایی با رنگ روشن و خنثی برخلاف فرش‌های تیره باعث می‌شود فضای خانه علی رغم کوچک بودن دلباز و جادار به نظر برسد.

میزان نور خانه را در نظر بگیرید

میزان نور طبیعی که وارد خانه می‌شود، در انتخاب رنگ فرش مهم است. اگر اتاقی که می‌خواهید در آن فرش جدیدی بیندازید، نور‌خورشید زیادی دریافت می‌کند، ممکن است رنگ روشن‌ بهترین گزینه باشد زیرا فرش‌های تیره‌ در معرض تابش زیاد آفتاب کمرنگ می‌شوند. همچنین اگر میزان نور‌دهی اتاق کم است و نور‌خورشید مستقیم نمی‌تابد، فرش روشن مناسب‌تر است زیرا خانه‌هایی که نور طبیعی کمتری دارند، فرش‌های روشن باعث می‌شوند تا خانه خیلی تاریک به نظر نرسد.

به میزان رفت‌و‌آمدها توجه کنید

اگر به دنبال فرش برای یکی از اتاق‌های اصلی خانه خود مانند اتاق‌نشیمن هستید، باید میزان رفت‌و‌آمد در آن اتاق را در نظر بگیرید. اگر بچه کوچکی دارید یا میزان رفت‌و‌آمدهایتان زیاد است، بهتر است فرش تیره رنگ را انتخاب کنید زیرا جای لکه و کثیفی روی این فرش‌ها به وضوح قابل مشاهده نیست اما فرش‌های روشن خیلی زود کثیف می‌شوند و بدتر از آن، اینکه جای لک و کثیفی کاملاً مشخص می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

    بهترین سایز و رنگ فرش برای دکوراسیون کدام است؟

    نحوه ست کردن کاغذ دیواری با فرش در دکوراسیون داخلی 

  



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش