عضو هیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران گفت: رونق کسب و کار و فروش فروشگاه های فرش ماشینی به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

عضوهیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی:

فروش فرش ماشینی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد

عضو هیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران گفت: رونق کسب و کار و فروش فروشگاه های فرش ماشینی به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

حسین رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: معمولا در ۶ ماهه نخست سال فروش فرش ماشینی کمتر و از نیمه دوم سال فروش این محصول روند افزایشی داشته و روزهای پایانی سال و به خصوص شب عید به اوج خود می رسد.

کاهش تعداد واحدهای صنفی از ۹۰۰ به ۶۸۰  فروشگاه

این عضوهیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران بیان کرد: با این حال با شیوع ویروس کرونا فروش فرش ماشینی به حداقل رسیده به طوری که از ۹۰۰ واحد صنفی در تهران، هم اکنون تعداد فروشگاه های عرضه فرش ماشینی به حدود ۶۸۰ واحد صنفی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به علت مناسب بودن قیمت بسیاری از مردم به جای خرید فرش دستباف به خرید فرش ماشینی روی آوردند، گفت: بررسی های به عمل آنده نشان داد که فروش این واحدهای صنفی از سال ۹۵ و در نهایت با شیوع ویروس کرونا از سال ۹۸ بسیار کاهش یافت به طوری که تعدادی زیادی از فعالان این عرصه شغل خود را عوض کردد.

متوسط استفاده از فرش ماشینی حدود ۸ سال

عضوهیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران اظهارداشت: به طور متوسط عمر استفاده مردم از فرش های ماشینی در منزل حدود ۸ سال است، اما با تشکیل فروشگاه های بزرگ و هایپر مارکت ها عرضه کننده فرش های ماشینی در سطح شهر تهران فروش فروشگاه های کوچک در تهران بسیار کاهش پیدا کرده است.

رضایی یادآورشد: با افزایش هزینه ها و تورم سرسام آور و پایین بودن قدرت خرید مردم در حال حاضر فروش این واحدهای صنفی در تهران به طور متوسط به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و بیشتر شهروندان به جای فرش ماشینی موکت می خرند.

این فعال صنف فروش فرش ماشینی و موکت با اشاره به ممنوعیت واردات فرش ماشینی به کشور گفت: با تصمیم دولت از سال ۹۷ واردات فرش ماشینی به کشور ممنوع شد و این شرایط خوبی را برای افزایش تولید و فروش فرش ماشینی فراهم کرد.

عضوهیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران اظهارداشت: با اجرایی شدن این مصوبه دولت، فرش فرش ماشینی به تدریج روند خوبی پیدا کرد، اما با توجه به رشد تورم، شیوع ویروس کرونا و افزایش هزینه ها و قیمت ها، بازار خرید و فروش فرش ماشینی به رکود رفت.

رضایی تصریح کرد: متاسفانه شیوع بیماری کرونا نیز سبب شد اواخر سال گذشته بسیاری از فروشگاه ها که انبارهای خود را برای فروش شب عید پر کرده بودند نتوانستند محصولات خود را به فروش برسانند و عملا کسب و کار آنها در اواخر سال ۹۸ بسیار خراب شد و حتی صاحبان این فروشگاه ها بدهی بزرگی را به بار آوردند.

افزایش مالیات ۸ تا ۱۲ درصدی واحدهای صنفی فرش ماشینی   

به گفته وی، این در حالی است که امسال به جای اینکه دولت با کاهش مالیات ها از فعالان این واحدهای صنفی حمایت کند، مالیات دریافتی کسبه عرضه کننده فرش ماشینی و موکت بین ۸ تا ۱۲ درصد افزایش داد.

رضایی با اشاره به کیفیت تولید فرش های ماشینی گفت: کیفیت تولید فرش ماشینی ایرانی در سال های اخیر نسبت به گذشته بسیارارتقا پیدا کرده است و این در صادرات این محصول ایرانی به کشورهای منطقه و برخی از کشورهای اروپایی و ارز آوری بسیار تاثیرگذار بوده است.

عضوهیات مدیره اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران در پایان اظهارداشت:  نیمه نخست امسال نیز کسب و کار فروشگاه های عرضه فرش ماشینی روند نزولی داشته و امیدواریم وضعیت فرش و کسب و کار صنف در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ بهتر شود.

منبع:بازار



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش