فرش ماشینی بافته شده در کارخانجات فرش ماشینی در فرایند تولید خود در مرحله با نام “مرحله آهار زنی ” تحت تاثیر تغییراتی قرار می گیرند که نتایج مثبتی برای فرش در پی دارد . در این قسمت می خواهیم به ترکیبات اصلی این چسب در بافت فرش ماشینی ، و همچنین به نکات مهمی که در ساختن و میزان مصرف این موارد برای فرش ماشیی لازم و ضروری است بپردازیم .

چسب آهار و ویژگی های آن در بافت فرش ماشینی

ترکیبات اصلی در چسب آهار

فرش ماشینی بافته شده در کارخانجات فرش ماشینی در فرایند تولید خود در مرحله با نام  “مرحله آهار زنی ” تحت تاثیر تغییراتی قرار می گیرند که نتایج مثبتی برای فرش در پی دارد . در این قسمت می خواهیم به ترکیبات اصلی این چسب در بافت فرش ماشینی ، و همچنین به نکات مهمی که در ساختن و میزان مصرف این موارد برای فرش ماشیی لازم و ضروری است بپردازیم .

از بهترین نوع آهار در فرش ماشینی باید به استفاده از بهترین نوع چسب که چسبی خالص و بدون مواد افزودنی است اشاره کنیم . اما ناگفته نماند که تولید چسب آهار مورد استفاده در بافت فرش ماشینی ، روش و فرمولاسیون دقیق و مشخصی که به صورت عمومی در تمام واحدها قابل استفاده قرار بگیرد را ندارد .

 از ترکیبات اصلی چسب آهار باید به موارد زیر اشاره کرد :

۱- رزین پلی ونیل استات

۲- پلی ونیل الکل

۳- نشاسته

۴-آنتی باکتری

۵-پلاستو سایزر

چسب آهار برای بافت فرش ماشینی

خوب است بدانیم که برای ساخت چسب آهار ، چه نکاتی ضروری است و همچنین باید با میزان مواد مصرفی هریک نیز آشنا شویم:

۱- نوع ماشین اهار

برای تعیین مقدار نشاسته مصرفی و رزین در چسب آهار باید به نوع سیستم ماشین آهار توجه کنیم . چرا که میزان مصرف این موارد رابطه مستقیمی با نوع سیستم ماشین آهار دارد . برای مثال میزان چسبی که برای استفاده در ماشین آهار با حرارات مستقیم احتیاح است با مقدار آن در ماشین آهار بخار تفاوت زیادی دارد .

۲- نوع فرش

به هنگام ساخت چسب بخار در یک فرش باید به مواردی چون نوع بافت فرش ماشینی ، مواد اولیه به کار رفته در بافت فرش ، شانه و تراکم آن اشاره کرد . از این رو نمیتوان گفت که با وجود فرمول چسب یکسان ، می توان فرش های متنوعی را با کیفیت مطلوب ، آهار نمود.

۳- میزان حرارت و طول خشک کن ماشین آهار

آیا از وظیفه ماشین آهار با خبر هستید ؟ به طور کلی ماشین آهار وظیفه دارد تا به پشت فرش چسب زند و این چسب را خشک نماید . اما این خشک شدن چسب نباید به گونه ای باشد که باعث آسیب رسیدن به الیاف فرش ماشینی و حتی تغییر در ابعاد فرش شود . برای خشک کردن چسب در ماشین آهار از حرارت مستقیم و یا حرارت غیر مستقیم استفاده می شود . اگر در فرمولاسیون تهیه این چسب از موادی که رطوبت را به خود جذب می کند استفاده شده باشد و یا حتی در آن از آب زیاد استفاده شده باشد ، برای خشک کردن این چسب به حرارت زیادی نیازمندیم.

زمانی که برای خشک کردم چسب از دمای بیش از اندازه استفاده شود ، نخ خاب فرش آسیب می بیند که این آسیب به نخ خاب باعث کاهش کیفیت فرش و پایداری فرش می شود . از طرفی با توجه به اینکه در بافت فرش از نخ پنبه ای استفاده می شود ، اگر در فرمولاسیون چسب میزان استفاده از آب را رعایت نکنیم و همچنین به کشش فرش در ماشین آهار دقت نشود ، ابعاد فرش دچار تغییرات زیادی خواهد شد .

۴- نحوه پخت نشاسته

برای پخت نشاسته در واحد های چسب سازی و تکمیل آن دو روش وجود دارد که در  این جا به معرفی این دو میپردازیم :

الف ) پخت نشاسته در راکتور دوجداره با حرارت مستقیم :

در این روش احتمال آسیب پیوند های نشاسته کمتر بوده و از آن جایی که دمای محیط کنترل می شود ، پخت نشاسته با کیفیت بهتری انجام می گیرد .

ب ) پخت نشاسته در مخازن معمولی با تزریق بخار

در این روش ، میزان افزایش آب و همچنین تغییرات PH چسب بسیار زیاد است . در روش تزریق مستقیم بخار ، تغییرات فشار و همچنین شرایط دمای محیط باعث می شود تا بخار آب به آب تبدیل شود و این میزان آب اضافه ، درصد آب را در فرمول تهییه چسب تغییر دهد .

 

بیشتر بخوانید:

       نخ های خاب و الیاف مصرفی در نخ خاب

       نقش فرش ورودی ساختمان در دکوراسیون داخلی



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش