رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت فرش ماشینی در پی افزایش نرخ ارز و همچنین کاهش صادرات فرش ماشینی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت که در حال حاضر قیمت فرش ماشینی شش متری بسته به نوع بافت آن حدود دو تا سه میلیون تومان است.

فرش ماشینی چند؟

رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت فرش ماشینی در پی افزایش نرخ ارز و همچنین کاهش صادرات فرش ماشینی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت که در حال حاضر قیمت فرش ماشینی شش متری بسته به نوع بافت آن حدود دو تا سه میلیون تومان است.

محمد هادی کمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تولیدکنندگان ایرانی توانستند بازار را تامین کنند و مدت زمان طولانی است که فرش‌های ترکیه‌ای هم به ایران وارد نمی‌شود. به عبارت دیگر زمانی که ایران در تولید فرش فانتزی ضعیف بود عمدتاً این نوع فرش که با متریال خاص بافته می‌شود، از ترکیه و بلژیک وارد می‌شد، اما در سال‌های اخیر تولیدکنندگان ایرانی نیاز داخل را پوشش دادند و وارداتی در این زمینه انجام نمی‌شود.

وی در ادامه از تولید فرش ابریشمی که بخشی از آن ماشینی و بخشی به صورت دستی بافته می‌شود به عنوان یک نوآوری در صنعت فرش ایران خبر داد و گفت: واردات فرش ممنوع نیست، اما با توجه به نرخ ارز در حال حاضر اصلاً واردات فرش خارجی مقرون به صرفه نیست. از طرف دیگر در حال حاضر همه انواع فرش‌های ماشینی از جمله فانتزی و اصیل مورد نیاز مصرف‌کننده در داخل تولید می‌شود.

البته به گفته رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران، تولیدکنندگان در حال حاضر با مشکل تامین الیاف مواجه هستند که با قیمت‌های متغیر عرضه می‌شود و نظارتی در بازار آن وجود ندارد. الیاف عمدتاً از آلمان، ترکیه و هند وارد می‌شود و بعد برخی ریسنده‌ها الیاف خود را متناسب با نرخ دلار عرضه می‌کنند، به طوری که در سال جاری قیمت الیاف سه نوبت افزایش یافته است.

وی همچنین از افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت الیاف در پی افزایش نرخ ارز خبر داد و گفت که این افزایش قیمت باعث شد قیمت فرش ماشینی هم ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر شود.

البته به گفته کمالیان با توجه به اشباع بودن بازار فرش ماشینی در ایران، قیمت آن مانند قیمت سایر کالاهای مصرفی از جمله لوازم خانگی افزایش نجومی نداشته است‌.

کرونا چگونه صادرات فرش را کاهش داد؟

وی همچنین قیمت فرش ماشینی شش متری را بسته به نوع بافت آن حدود دو تا سه میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در زمینه فرش ماشینی صادرات هم انجام می‌شود؛ به‌طوری‌که اگر صادرات نبود مشکلات متعددی ایجاد می‌شد، اما این صادرات هدفمند نیست و اغلب خود تولیدکنندگان صادرات را انجام می‌دهند.

کمالیان ادامه داد: در این میان شیوع ویروس کرونا هم باعث شده همسایه‌های ایران مانند عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه که به صورت حضوری به کارخانه‌های فرش ایران مراجعه و خرید می‌کردند و با توجه به نرخ ارز برایشان مقرون به صرفه هم بود، از مسافرت و خرید حضوری خوداری کنند و شاهد کاهش صادرات فرش ماشینی باشیم. البته با توجه به اینکه صادرات مدیریت شده نیست آمار دقیقی از میزان صادرات و حتی کاهش آن در پی شیوع ویروس کرونا در دسترس نیست.

منبع:ایسنا



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش