تفاوت فرش ماشینی با قالی
شما شاید از خودتان بپرسید که آیا قالی نیز دارای تفاوت با فرش است که باید گفت بله این دو با هم دارای تفاوت هستند . در ایران قدمت قالیبافی به حدود چند هزار سال قبل بر می گردد.

تفاوت فرش ماشینی با قالی

 
شما شاید از خودتان بپرسید که آیا قالی نیز دارای تفاوت با فرش است که باید گفت بله این دو با هم دارای تفاوت هستند . در ایران قدمت قالیبافی به حدود چند هزار سال قبل بر می گردد. این مطلب از آنجا اثبات شد که در سیبری برخی از کاشفان توانستند به قالی ای برسند که دارای نقش ها و نگارهایی بود که ثابت شد مربوط به دوران هخامنشیان در ایران بوده است . در ادامه این مقاله سعی شده است به صورت کامل توضیح داده بشود که تفاوت فرش ماشینی با قالی چیست تا شما بتوانید یک خرید موفق را به توجه به قیمت مناسبی که میخواهید داشته باشید .
 
1- تفاوت قالی و فرش
دراما بحث اصلی اینجاست که آیا اصطلاح های فرش و قالی می توانند به جای همدیگر به کار روند تفاوت قالی و فرش چیست . در جواب هر دو مورد باید گفت بله . در واقع قالی جزئی از دسته بندی قالی است . در واقع فرش ماشینی به هر زیر اندازی اطلاق می شود که شامل قالی ،قالیچه،زیلو ،زیر انداز های مسافرتی ،جاجیم ،پلاس و غیره می باشند . قالی و قالیچه هر دو دارای نوع یکسانی هستند اما قالیچه دارای متراژ کمتری نسبت به آن است .

 

در واقع  قالی دارای پرز است ، پس به محصولاتی که دارای پرز هستند ، قالی گفته می شود . جالب است بدانید که در کارخانه های فرشبافی ، پشتی هم بافته می شود . در واقع قالیچه هایی بافته می شود تا برای بافت پشتی مورد استفاده قرار گیرد . عموما اندازه این موارد بین یک تا یک و نیم است .

2- علت تفاوت قیمت انواع فرش
این محصول بسته به نوع ، اندازه ، طرح و کیفیتی که دارد می تواند دارای قیمت های متفاوتی باشد . پس از عوامل دخیل در قیمت آن می توان به موراد ذکر شده اشاره کرد . اگر این محصول دارای ابعاد بزرگتر باشد ، به علت به کار رفتن حجم بیشتری از زمان و الیاف دارای قیمت بیشتری خواهد بود .

 مورد دوم کیفیت فرش است . کیفیت این مورد می تواند یک از عوامل تعیین کننده قیمت باشد . عموما مرجع کیفیت الیاف به کار برده شده در قالی ها می باشد که در صورتی که انها دارای مرغوبت باشند زیر انداز ما دارای کیفیت بیشتر خواهد بود . مثلا الیافی به نام آکریلیک که الیاف مصنوعی هستند در برخی قالی ها به کار گرفته می شوند .

این الیاف به خاطر ویژگی های بارزی که دارد ، دارای بهترین کیفیت از بی دیگر منسوجات بوده است و بالطبع دارای قیمت بیشتری نیز می باشد .
 طرح ها هم می توانند هرچه زیباتر و پیچیده تر باشند ، در قیمت فرش ماشینی تاثیر گذار تر باشند .
در ضمن رنگ های به کار رفته در این کالا می تواند در قیمت تاثیر مستقیم داشته باشد . پس هرچه رنگهای استفاده شده بیشتر باشد این محصول نیز دارای قیمت بیشتری خواهد بود .

3- تفاوت قالی دستبافت و ماشینی
در ادامه میخواهیم امروزه دارای دو نوع  طرح زیر انداز هستیم فرش ماشینی و  دستبافت . هر دوی این موارد از کیفیت های قابل قبولی برخوردار است. قالی دستبافت از الیاف و رنگ ها طبیعی برای بافت استفاده می کند. ریز بافتی دستباف ها زبان زد عام و خاص است ، به همین دلیل دارای طرح های بسیاری زیبا و نقشه های دل انگیز می باشد . البته چون دستبافت ها به وسیله انسان بافته می شود ممکن است اختلافاتی در اندازه های فرش دیده شود.

اما حدود 50 سالی است که ایران و مخصوصا کاشان اقدام به تولید فرش ماشینی می کند .
 این قالی ها دارای کیفیت قابل قبولی است و جدیدا فرش هایی به بازار آمده اند که دارای ریز بافتی هستند و دستبافت گونه نامیده می شوند . در واقع این مورد به خاطر تراکم و تعداد شانه بسیار بالا اتفاق افتاده است . اختلاف در اندازه قالی ماشینی بسیار کمتر از نوع دستباف است و قیمت فرش های ماشینی نیز بسیار کمتر از فرش دستباف می باشد .



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش