جنس فرش و مدت زمانی که فرش لک شده، مهم است، پس اگر به سرعت پس از ریختن قهوه اقدام به پاک کردن آن بکنید، راحتتر پاک می‌شود. هر چه سریعتر به داد لکه قهوه برسید، لازم نیست برای پاک کردن از روش‌های پیچیده استفاده کنید.

چطور لکه قهوه را از روی فرش پاک کنیم؟

جنس فرش و مدت زمانی که فرش لک شده، مهم است، پس اگر به سرعت پس از ریختن قهوه اقدام به پاک کردن آن بکنید، راحتتر پاک می‌شود. هر چه سریعتر به داد لکه قهوه برسید، لازم نیست برای پاک کردن از روش‌های پیچیده استفاده کنید.

روش از بین بردن لکه قهوه تازه:

همیشه خاطرتان باشد باید از بیرون لکه شروع کرده و به سمت میانه آن بروید، با این کار از پخش شدن لکه جلوگیری می‌شود.

نباید فرش را خراش دهید، این کار به الیاف فرش آسیب می‌رساند و باعث کنده شدن بخش‌هایی از فرش می‌شود. به جای این کار پارچه‌ای روی لکه گذاشته و آن را خشک کنید و مجدد این کار را انجام دهید.

سعی کنید از پارچه سفید تمیز برای خشک کردن لکه قهوه استفاده کنید. قسمت تمیز پارچه را روی لکه فشار دهید و این کار را تا جایی تکرار کنید که دیگر هیچ لکه قهوه‌ای به پارچه منتقل نشود.

کمی آب سرد روی لکه قهوه بریزید، با استفاده از یک پارچه سفید و تمیز دیگر لکه را خشک کنید و نم آن را بگیرید. بسته به نوع قهوه و مدت زمانی که لکه روی فرش بوده، شاید لازم باشد این کار را حداقل دو بار تکرار کنید. بیش از حد فرش را خیس نکنید. قرار است با خیس کردن فرش، لکه را رقیق کنید اما می‌توانید خیس کردن لکه را با پارچه نیز انجام دهید.

در نهایت از یک لکه‌بر فرش استفاده کنید. حتما بر اساس دستورالعملی که روی آن نوشته شده عمل کنید. از اسپری تمیزکننده بیش از حد استفاده نکنید زیرا باقی ماندن بقایای اسپری روی فرش موجب جذب آلودگی‌ها در طولانی مدت می‌شود. 

در ادامه روش از بین بردن لکه قهوه که خشک شده را توضیح خواهیم داد.

روش از بین بردن لکه قهوه قدیمی:

روش از بین بردن لکه قهوه قدیمی نیز بسیار شبیه آن چیزی است که گفته شد اما باید بدانید برای لکه‌های قدیمی باید این مراحل بیشتر تکرار شود. باید حتما پیش از اقدام به لکه‌بری، لکه را اندکی مرطوب کنید. تمام مراحلی که در بالا گفته شد را تکرار کنید تا جایی که دیگر هیچ لکه‌ای دیده نشود.

لکه قهوه قدیمی برای آنکه کاملا پاک شود نیاز به تلاش بیشتری دارد. اگر فرش شما از جنس پشم یا ترکیب با پشم است، یا اینکه اگر از نوع فرش مطمئن نیستید، سه قطره مایع ظرفشویی ملایم را در یک فنجان آب حل کنید. با اسفنج این مایع را روی فرش بزنید و مرتب با پارچه‌ای تمیز آن را مرطوب و خشک کنید. اگر مطمئن هستید که جنس فرش از پشم نیست، می‌توانید یک قاشق غذاخوری آمونیاک را در یک فنجان آب حل کنید. ابتدا این محلول را در قسمتی کوچک و پنهان از فرش امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ فرش را خراب نمی‌کند. به آرامی محلول آمونیاک را روی فرش بزنید و ۳ تا ۵ دقیقه منتظر بمانید. با یک پارچه دیگر دستمال را خیس کرده و با حوله تمیز دیگری خشک کنید. در نهایت حوله خشک را روی لکه بگذارید تا کاملا رطوبت را گرفته و فرش خشک شود.

مواد لازم برای پاک کردن لکه قهوه:

پارچه سفید یا حوله تمیز

آب سرد

لکه‌بر فرش

مایع ظرفشویی

آمونیاک (برای فرش های پشمی)

اگر دوباره لکه قهوه ظاهر شد، چه باید کرد؟

اگر دوباره لکه قهوه خود را نشان داد، نشان‌دهنده آن است که لکه عمیق‌تر از آن چیزی بوده که شما فکر می‌کرده‌اید. یا پس از استفاده از لکه‌بر به اندازه کافی مایع از روی فرش خشک نشده است. این مایع به سطح فرش راه یافته و موجب ظاهر شدن لکه روشن شده است.

دوباره مرحله استفاده از لکه‌بر فرش را تکرار کنید و کاملا فرش را خشک کنید. می‌توانید پس از قرار دادن حوله روی لکه، روی آن یک جسم سنگین بگذارید تا رطوبت را به خوبی جذب کند. پس از آن می‌توانید از پنکه برای خشک کردن فرش استفاده کنید تا زودتر خشک شود.

لکه خامه و قهوه چطور پاک می‌شود؟

اگر داخل قهوه خامه ریخته بودید و قهوه شما روی فرش ریخته، نیاز به یک پاک‌کننده آنزیمی دارید تا پروتئین داخل لکه را از بین ببرد. پس از استفاده از این پاک‌کننده‌ها حتما فرش را خیس و سپس خشک کنید و پس از آن می‌توانید از دیگر روش‌های پاک کردن استفاده کنید.

انواع مختلف فرش و لکه قهوه

هر چه الیاف فرش بلندتر باشد، پاک شدن لکه نیز سخت تر می‌شود. برای فرش‌هایی که الیاف بلند دارند، حتما ابتدا لکه را با پرس کردن پارچه بگیرید و از نزدیک آب را روی لکه بریزید. از یک پنکه کمک بگیرید تا لکه کاملا خشک شود. برای فرش‌های پشمی یا فرش‌هایی که الیاف طبیعی دارند، آمونیاک و برخی لکه‌‌برها می‌تواند رنگ فرش را از بین برده و به الیاف فرش آسیب برساند. پیش از تمیز کردن فرش حتما به دستورالعمل شستشوی فرش نگاهی بیندازید و یا قبل از استفاده از هر شستشودهنده‌ای ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید.

 

بیشتر بخوانید:

      پاک کردن لکه رژلب از روی فرش و موکت

      پاک کردن لکه جوهر خودکار و ماژیک از روی فرش و موکت



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش