فرش شگی که به فرش پرزبلند معروف است یکی از انواع فرش ماشینی و زیرمجموعه فرش مدرن است و همانطور که از نام آن مشخص است، پرزهای بلندی دارد. در تولید فرش شگی از نخ های بریده شده که اصطلاحا به آن پایل گفته می شود، استفاده می شود. نخ های قطعه قطعه و همینطور پرزهای بلند در فرش شگی باعث می شوند تا هنگام راه رفتن روی آن، حس آرامش و نرمی و لطافت به شما منتقل شود.

قبل از خرید فرش پرز بلند شگی بخوانید

آشنایی کلی با فرش‌ های شگی

فرش شگی که به فرش پرزبلند معروف است یکی از انواع فرش ماشینی و زیرمجموعه فرش مدرن است و همانطور که از نام آن مشخص است، پرزهای بلندی دارد. در تولید فرش شگی از نخ های بریده شده که اصطلاحا به آن پایل گفته می شود، استفاده می شود. نخ های قطعه قطعه و همینطور پرزهای بلند در فرش شگی باعث می شوند تا هنگام راه رفتن روی آن، حس آرامش و نرمی و لطافت به شما منتقل شود. علاوه بر این، پرزهای بلند فرش شگی، جلوه ای بسیار گران قیمت و شیک به آن می دهند که تاثیر زیادی در لوکس شدن دکوراسیون خانه دارد.

این فرش‌ها با پرزهای بلند، رنگ‌های زیبا و ظاهر خلوتشان شناخته می شوند. در حقیقت تمرکز اصلی در تولید فرش‌های شگی روی پرزهای آن است. ارتفاع الیاف در این فرشها تقریبا ۴ سانتی متر است. این در صورتی است که برای تولید سایر فرش‌های ماشینی از نخ‌هایی با ارتفاع ۷ الی ۹ میلی متر استفاده می شود.

 

فرش‌ شگی برای چه فضاهایی مناسب است؟

همان طور که پیش تر هم گفته شد، فرش‌های شگی انتخاب مناسبی برای خانه‌های مدرن هستند. باید اعتراف کرد که این فرش‌ها جایگاهی در دکوراسیون سنتی ندارند زیرا نمی توان هیچ گونه ارتباط و نقطه مشترکی بین المان‌های سنتی با فرش‌ شگی پیدا کرد. اما اگر خانه ای دارید که به سبک مدرن طراحی شده است، پیشنهاد می کنیم حتما بخشی از آن را با استفاده از فرشهای شگی زینت دهید. این فرش‌ها قابل استفاده برای اتاق کودک، اتاق نشیمن، آشپزخانه و… هستند و ظاهر منحصر به فردی به محیط می بخشند.

فرش‌ های شگی چه ابعاد و ظاهری دارند؟

فرش‌ های شگی عموما ابعاد کوچکی دارند. شما می توانید این فرش‌ها را در ابعاد ۲ تا ۶ متر تهیه کنید. اگر قصد استفاده از فرش‌های شگی در دکوراسیون منزلتان را دارید، بهتر است آن را در فضایی قرار دهید که سایر المان‌های دکوراسیون در اطراف آن قرار بگیرد. به این ترتیب فرش شگی شانس بیشتری برای خودنمایی خواهد داشت! مثلا اگر از این فرش برای پوشش کف اتاق نشیمن استفاده می کنید، آن را در وسط اتاق پهن کنید و مبلمان را با فاصله استانداری در اطراف فرش قرار دهید. به این ترتیب فرش بهتر دیده خواهد شد و یا اگر از این فرش برای اتاق خودتان و یا فرزند دلبندتان استفاده می کنید، بهتر است تا آن را با فاصله مناسبی از تخت و یا سرویس چوب قرار دهید. هدف اصلی در مورد استفاده از فرش‌های شگی، ایجاد فضایی متفاوت و زیباتر است. به همین دلیل نباید از این فرش‌ها توقع پوشاندن بخش عظیمی از کف اتاق را داشته باشید!

این فرش‌ها در اشکال مستطیل، مربع، دایره، بیضی و پادری قابل تهیه هستند  که شما می توانید وابسته به کاربری محیط  موردنظرتان یکی را انتخاب کنید.

فرشهای شگی ظاهر بسیار ساده ای دارند و به خوبی با فضاهای مدرن همخوانی پیدا می کنند. اغلب این فرشها تک رنگ و عاری از هرگونه طرح و نقشی هستند. اما نمونه‌های نقش و نگاره دار نیز در بازار یافت می شود. البته که نقش و نگاره‌های فرش‌های شگی هم بسیار ساده و محدود است.

 بیشتر بخوانید:

     فرش ایرانی و کاربرد آن در دکوراسیون مدرن

     چیدمان دکوراسیون با فرش های طرح هندسی


جنس نخ در فرش شگی چیست؟

به منظور تهیه فرش‌ های شگی از دو نوع نخ پلی استر و نخ شگی استفاده می شود که هر یک از این نخ‌ها طرفداران خاص خود را دارند. مثلا پرزهای فرش‌هایی که با استفاده از نخ شگی تهیه می شوند، ضخیم تر هستند و شباهت زیادی به کاموا دارند. فرش‌هایی که با نخ پلی استر تهیه می شوند نیز مقاومت و زیبایی خاص خود را دارند. به منظور تهیه فرش شگی با استفاده از پلی استر، نخ‌ها پیش از استفاده هیت ست می شوند.

منظور از هیت ست، حرارت دادن نخ‌ها است. با این کار مقاومت فرش به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند و فرش موردنظر در برابر ساییدگی، حرارت، نور خورشید، مواد شیمیایی و شوینده و… ایمن می شود. ضمن اینکه  فرش‌هایی که نخ‌های مورد استفاده در آن هیت ست شده باشد، هرگز پرز نمی دهند و بوی نامطبوعی از خود پخش نمی کنند. در این میان فرش‌های شگی دیگر وجود دارند که با استفاده از نخ پلی استر فیلامنت تولید می شوند. این نخ‌ها ظاهر متفاوت تری به فرش می بخشند. نخ پلی استر فیلامنت در حقیقت همان نخ پلی استر است که ظاهر براق تر و جنس نرم تری پیدا کرده است.

فرش‌هایی که با استفاده از نخ پلی استر فیلامنت تولید می شوند، در مقایسه با نمونه‌هایی که با استفاده از نخ پلی استر و شگی بافته می شوند، زیبایی، براقی و لطافت بیشتری دارند و در حقیقت نظر را بیشتر جلب می کنند.

مزایای فرش شگی در یک نگاه

دارای ظاهری متفاوت و منحصر به فرد

دارای لطافت و نرمی فوق العاده

دارای سایزها و اشکال متفاوت هندسی

مناسب برای فضاهای شخصی مثل اتاق خواب و اتاق کودک

 نکات تکمیلی:

فرش شگی زیبایی بی نظیری دارد و فضایی متفاوتی را به ارمغان می آورد. اما نکته ای که باید پس از تهیه این فرش‌ها مورد توجه قرار بگیرد، شست و شو و پاکیزگی آن است. زیرا  نخ‌ها در این فرشها انسجام سایر فرش‌های ماشینی را ندارند و در واقع کمی پراکنده هستند. این ویژگی موجب می شود تا نظافت و شست و شوی آن کمی سخت تر شود. اگر این موضوع را در نظر گرفته اید و می توانید زمان بیشتری را برای نظافت فرش‌های شگی صرف کنید، در انتخاب این فرش تردیدی به دل راه ندهید!



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش