فرش ها همواره یکی از قدیمی ترین ملزومات در خانه های ایرانی بوده است که علاوه بر روح بخشی به فضا، باعث ضربه گیری کف می شود و نقش عایق صوتی و حرارتی را نیز ایفا می کند. فرش ها برخلاف موکت ها که برای پوشش سرتاسری کف به کار می روند، عمدتا نقش تزیینی دارند.

راهنمای انتخاب رنگ فرش ماشینی بر اساس رنگ مبل

فرش ها همواره یکی از قدیمی ترین ملزومات در خانه های ایرانی بوده است که علاوه بر روح بخشی به فضا، باعث ضربه گیری کف می شود و نقش عایق صوتی و حرارتی را نیز ایفا می کند. فرش ها برخلاف موکت ها که برای پوشش سرتاسری کف به کار می روند، عمدتا نقش تزیینی دارند.

فرش پامچال اعتقاد دارد که هیچ فرشی نازیبا نیست، اما اگر به طور غیر هوشمندانه و نامتناسب با رنگ دیگر اثاثیه منزل و ابعاد فضایی انتخاب شود، ممکن است ظاهر نامناسبی به فضا بدهد. بنابراین تصمیم گرفتیم مطلبی در این باره برایتان تهیه کنیم. توجه داشته باشید که انتخاب فرش و موکت، به جز مبلمان به مسائلی مثل وسعت فضا، رنگ دیوارها و پرده هم بستگی دارد. اما تمرکز این مطلب بر روی تاثیر رنگ مبلمان در انتخاب رنگ فرش است در ادامه با ما همراه باشید.

۱- انتخاب رنگ فرش برای مبلمان کرم رنگ

سوال: مبل هایم کرم رنگ است. با توجه به اینکه گرمی، روشن و شیک بودن خانه برای من اهمیت بسیاری دارد، چه رنگ فرشی را پیشنهاد می کنید؟

این رنگ مبلمان، به نسبت رنگ های دیگر دست ما را برای انتخاب رنگ فرش بسیار بازتر می گذارد. در این سوال از کفپوش اتاق صحبتی نشده است؛ به همین دلیل ما دو حالت مختلف را در نظر گرفتیم. در حالت اول فرض می کنیم کفپوش دارای طرحی ساده باشد؛ در این صورت یکی از بهترین گزینه ها برای این رنگ مبلمان(به خصوص اگر پارچه ی آن ساده و بدون طرح باشد)، استفاده از فرش های پرنقش ایرانی با رنگ های شاد است. فضاهایی که دکوراسیون روشن و خنثی دارند با فرش‌های ایرانی زیباتر دیده می‌شوند. در این حالت می توانید کوسن های مبل ها را متناسب با رنگ ها و نقش مایه های فرش انتخاب کنید.

نمونه هایی از همنشینی مبلمان کرم رنگ با فرش ایرانی 

 نمونه هایی از همنشینی مبلمان کرم رنگ با فرش ایرانی

اما اگر کفپوش فضای مورد نظر طرح دار باشد یا به فضاهای خلوت تر و مدرن تر علاقه ی بیشتری داشته باشند، فرشی با طرح خلوت و ترکیب رنگی روشن با رنگ های هم خانواده رنگ مبل مثل کرم، بژ، بلوطی یا طوسی می تواند انتخاب مناسب تری باشد. البته در این حالت برای جلوگیری از بی روح شدن بیش از حد فضا، پیشنهاد می کنیم که از اکسسوری (آباژور، کوسن و …) هایی با رنگ شاد نیز استفاده شود.

 نمونه فرش های روشن و خنثی در کنار مبلمان کرم رنگ

 نمونه فرش های روشن و خنثی در کنار مبلمان کرم رنگ

۲- فرش مناسب برای مبلمان بنفش

سوال: یک دست مبل استیل به رنگ بنفش گرم خریده ام، اما دیگران مرا به خاطر انتخاب این رنگ سرزنش می کنند! پذیرایی خانه نورگیر است و دیوارهای آن به رنگ سفید می باشد. قصد داریم کف خانه را با موکت بپوشانیم و چند گلیم فرش روی آن قرار دهیم. لطفا در انتخاب رنگ موکت و فرش مرا راهنمایی کنید.

 این دوست عزیز در مورد رنگ مبل هایشان کمی دچار تردید شده بودند. بنفش، رنگی بسیار زیبا و سلطنتی است. انتخاب جسورانه ایشان و فاصله گرفتن از رنگ های کلیشه ای مبلمان، قابل تحسین بود. به ایشان پیشنهاد کردیم که برای موکت رنگی گرم، خنثی و روشن مانند کرم را انتخاب کنند (در این حالت بهتر است موکت طرح دار نباشد) و تنها از یک فرش استفاده کنند، چرا که چند فرش کوچک فضا را خفه و نازیبا می کرد. همچنین در خصوص انتخاب فرش، لازم است طرح فرش شلوغ نباشد و حداکثر از 2 رنگ حاکم و اصلی مثل کرم و یاسی در آن استفاده شده باشد.

نمونه هایی از فرش های متناسب با مبلمان بنفش 

  نمونه هایی از فرش های متناسب با مبلمان بنفش

 

 بیشتر بخوانید:

      فرش ایرانی و کاربرد آن در دکوراسیون مدرن

     استفاده از فرش و قالیچه های گرد در دکوراسیون اتاق خواب

    

۳- رنگ مناسب فرش برای مبلمان با رنگ های شاد

سوال: برای خانه ام مبلمانی به شکل پشتی ها و تشک های مدرن، با رنگ های گرم و متنوع و طرحی شلوغ انتخاب کرده ام. کف خانه ی من با موکتی به رنگ خاکستری روشن پوشانده شده است. چه رنگ فرشی برای این فضا مناسب است؟

از آنجایی که اطلاعاتی درباره ی وسعت فضای مورد نظر این مخاطب عزیز نداشتیم، دو حالت را در نظر گرفتیم.

حالت اول
را به این صورت فرض کردیم که خانه ای کوچک داشته باشند. در این حالت بهتر است فرش در طیف رنگی روشن و خنثی مانند خاکستری روشن یا فرشی با رنگ بندی روشن انتخاب شود که فضا را دلبازتر نشان دهد. یکی از راهکارهای دیگر این است که از موکتی با پرز نه چندان بلند تک رنگ، با طیف رنگی روشن و از تنالیته هماهنگ با رنگ موکت زیرین در ابعاد فرش مورد نظراستفاده شود و برای آن دوردوزی باریکی انجام شود. این سبک از فرشِ موکتی، در منازل کوچک به دلیل سادگی بیشتر، ترکیب چشم نوازی ایجاد می کند و از شلوغی فضا می کاهد.

 چند نمونه فرش و موکت به رنگ خنثی در ترکیب با مبلمان رنگی

 چند نمونه فرش و موکت به رنگ خنثی در ترکیب با مبلمان رنگی

حالت دوم
را اینطور در نظر می گیریم که فضای مورد نظر، خانه ای بزرگ با نورگیری مناسب و دیوارهایی به رنگ سفید باشد. در این حالت برای انتخاب رنگ فرش یا موکت گزینه های متنوع تری وجود دارد. به جز موارد ذکر شده در حالت قبلی، می توان از موکت یا فرش به رنگی مکمل با رنگ های موجود در مبلمان استفاده کرد تا تضاد رنگی ای که ایجاد می شود به جذابیت فضا بیفزاید.

 نمونه فرش و گلیم مناسب در ترکیب با مبلمان رنگی

 نمونه فرش و گلیم مناسب در ترکیب با مبلمان رنگی

گزینه ی مناسب دیگر، فرش با رنگبندی گرم و هماهنگ با رنگ های موجود و یا حتی گلیم و گبه است که همخوانی خوبی با مبلمان مورد نظر از نظر رنگ، طرح و سبک دارد.

۴- رنگ مناسب فرش برای مبلمان سبز و زرد

سوال: مبل هایم به رنگ های سبز و زرد هستند. چه رنگ فرشی مناسب این مبل هاست؟

به این مخاطب عزیز، توصیه شد که با توجه به رنگ های شاد استفاده شده در مبل ها، فرش ها را با رنگی خنثی (مانند کرم، بژ و بلوطی) و طرح و نقشی ساده تر انتخاب کنند. این فرش ها می توانند علاوه بر سرزنده نگه داشتن فضای نشیمن، شلوغی بیش از حد آن را نیز تعدیل کنند. در این حالت فرش هایی که نقوشی به رنگ مبل یا رنگ های هم خانواده آن دارند نیز می توانند مناسب باشند.

 استفاده از فرش به رنگ خنثی در ترکیب با مبلمان سبز و زرد

 استفاده از فرش به رنگ خنثی در ترکیب با مبلمان سبز و زرد


نکته ی مهم:
به غیر از رنگ مبل ها، یکی دیگر از مسائلی که هنگام خرید فرش باید به آن توجه کنید رنگ کف است. به طور کلی پیشنهاد می شود که فرش را همرنگ با کفپوش منزلتان انتخاب نکنید تا جلوه ی بیشتری داشته باشد. اما اگر فضای کوچکی دارید، بهتر است رنگ فرش نزدیک به رنگ کفپوش باشد، چرا که تضاد بین رنگ این دو باعث می شود فضای منزلتان کوچک تر به نظر بیاید.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش