از زمان های گذشته تا به امروز فرش یکی از گرانبهاترین و پر ارزش ترین وسایل در خانه محسوب می گردد که بر اثر رفت و آمد و استفاده از آن در سال های متوالی، سبب آسیب و کثیفی در بافت و یا ریشه های فرش می شود

 ترمیم ریشه فرش دستباف و ماشینی

هنگام ترمیم ریشه فرش دستباف و ماشینی باید به این نکات فرش دقت کنید!

ترمیم ریشه فرش
از زمان های گذشته تا به امروز فرش یکی از گرانبهاترین و پر ارزش ترین وسایل در خانه محسوب می گردد که بر اثر رفت و آمد و استفاده از آن در سال های متوالی، سبب آسیب و کثیفی در بافت و یا ریشه های فرش می شود که در این مقاله فرش پامچال قصد داریم اطلاعات لازم در زمینه، انواع ریشه فرش، ترمیم ریشه فرش دستباف و فرش ماشینی و چگونگی ترمیم ریشه فرش را برای شما بازگو نماید با ما همراه باشید.

وظیفه ریشه فرش چیست؟
قبل از آنکه به ترمیم ریشه فرش ماشینی و دستباف بپردازیم شاید در ذهن شما سوالی پیش آید که وظیفه ریشه فرش چیست؟ و چرا ترمیم ریشه های فرش مهم می باشد؟

زمانی که فرش یا گلیم مورد نظر را از دار قالی باز می کنیم برای جلوگیری از ساییده شدن و باز شدن تار و پود ها عمل ریشه زنی را انجام می دهند تا از تار و پود فرش ها حفاظت شود که در ادامه به انواع ریشه فرش اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با انواع بافت ریشه فرش:
 - ریشه ساده
 - ریشه توری
 - ریشه گره دار
 - ریشه حلقه ای
که هر یک از آن ها را می توان به روش هایی نظیر بافت اوریب، گیس بافت، ریشه بافته، برگشته و ریشه با تار های پیچیده بافت زد و از فرسودگی زودرس ریشه های فرش و یا به عنوان ترمیم ریشه فرش از این بافت ها استفاده کرد.

اوریب، گیس بافت، ریشه بافته و برگشته و ریشه با تار های پیچیده بافت زد و از فرسودگی زودرس ریشه های فرش و یا به عنوان ترمیم ریشه فرش از این بافت ها استفاده کرد.

ترمیم ریشه فرش دستباف به چه صورت انجام می شود؟

فرش های دستباف در هر خانه ای از اهمیت خاصی برخوردار می باشند و در پاکیزه نگهداشتن و جلوگیری از دفرسودگی آن ها تلاش زیادی می شود. اما فرش دستباف نیز همچون سایر وسایل منزل دچار آسیب و یا فرسودگی می شوند. حتی تابلو فرش های موجود در منزل ممکن است بر اثر رطوبت و یا موریانه سبب آسیب شوند و همچنین ریشه های فرش از بین بروند که در این صورت برای ترمیم ریشه فرش بهترین راه پیشنهادی، مراجعه به افراد مجرب و حرفه ای در این زمینه و همچنین برخی از کارخانه های قالیشویی که در این زمینه تخصص کافی دارند، می باشد.

ترمیم ریشه فرش ماشینی به چه صورت انجام می شود؟
ترمیم ریشه فرش ماشینی به این صورت می باشد که اگر تمام ریشه فرش از بین رفته باشد از ریشه های آماده استفاده می کنند؛ اما اگر برخی از قسمت های ریشه فرش نیاز به ترمیم داشته باشد از نخ های هم جنس و همرنگ برای رفو گری و ترمیم ریشه دستباف استفاده می کنند.

به نکات زیر برای محافظت از ریشه فرش دقت کنید!

از چسب برای ریشه های فرش استفاده نکنید زیرا هنگام جدا کرد چسب از ریشه ها سبب کنده شدهن ریشه ها می شود و مواد شیمیایی موجود در چسب به مرور زمان سبب فرسودگی ریشه فرش می شود.

برای ترمیم ریشه فرش حتما به قالیشویی مورد اعتماد خود بگویید که از مواد سفید کننده برای ریشه ها استفاده نکنند زیرا باعث پوسیدگی ریشه ها خواهد شد.

برای محافظت از ریشه فرش می توانید از کاور توری ریشه فرش استفاده نمایید که باعث تمیز ماندن و مرتب بودن ریشه های فرش می گردد.

 

بیشتر بخوانید:

   تفاوت های چله ابریشم با چله پشم چیست؟

   نحوه صحیح تا زدن فرش به چه صورت است؟



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش