کیسی فرش چیست؟
هنگامی که در حاشیه و متن فرش‌ها جمع شدگی یا چین خوردگی دیده شود و قالی حالت اضافه و برجستگی در بخش‌های کناری داشته باشد فرش دارای کیسی است. طبیعتاً این عیب ظاهر فرش را زشت کرده و آن را بیشتر در معرض ساییده شدن قرار می‌دهد.

کیسی فرش چیست؟

کیسی فرش چیست؟
به طور کلی می‌توان گفت هنگامی که در حاشیه و متن فرش‌ها جمع شدگی یا چین خوردگی دیده شود و قالی حالت اضافه و برجستگی در بخش‌های کناری داشته باشد فرش دارای کیسی است. طبیعتاً این عیب ظاهر فرش را زشت کرده و آن را بیشتر در معرض ساییده شدن قرار می‌دهد. پس لازم است حتما در هنگام خرید فرش به این موارد دقت کنید و البته اگر بعد از خرید آن و بر اثر عوامل دیگر کیسی بر روی فرش به وجود آمد حتما باید اقدام به رفع آن کنید.

 

کیسی فرش بیشتر در چه قالی‌هایی دیده می‌شود؟
با توجه به اینکه افراد در هنگام خرید فرش به خصوص فرش‌های دستباف پول زیادی می‌پردازند به طور حتم لازم است بدانند که کیسی بیشتر در چه فرش‌هایی رخ می‌دهد. بدلیل سختی کار معمولاً مشاهده می‌شود که گاهی اوقات کناره‌های جانبی بعضی از فرش‌های پرکارِ و وند پوده از جمله فرش‌های ساروق ، کاشان ، اصفهان ، بیجار، قم و تبریز پیچیده و لول شده است و این در حالی است که این حالت به ندرت در فرش‌های با بافت شل و یک پوده اتفاق می‌افتد. پس دقت داشته باشید در هنگامی که قصد خرید فرش‌هایی چند پوده را دارید حتما باید از عدم وجود هرگونه عیبی مطمئن شوید. البته راه‌های متعددی برای رفع کیسی فرش وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

اهمیت رفع کیسی فرش
زیبایی فرش همواره جزو موارد حائز اهمیت است اما اطمینان از کیفیت بافت و سالم بودن باطن فرش در اولویت انتخاب یک فرش است. چراکه در صورت وجود هرگونه عیبی فرش شما نه تنها زیبا نخواهد بود بلکه عمر کافی هم نخواهد داشت. بعنوان مثال اگر فرش دارای کیسی باشد ، پرزها در ناحیه برآمدگی زودتر از بین می‌رود و طبیعتاً این امر موجب کاهش عمر فرش خواهد شد.

 

علت به وجود آمدن کیسی فرش
با وجود اهمیتی که رفع کیسی فرش دارد سوالی که پیش می‌آید این است که به چه دلیلی ممکن است فرش‌ها و قالی‌ها دچار کیسی شوند؟ دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد :

 - اگر پرزهای اضافی بین دار و چله ها قرار بگیرد این اشیا به محل فشار وارد کرده و باعث کیسی در آن قسمت می‌شود.

 - قرار گرفتن دیگر اشیاء اضافه که ممکن است در حین چله‌کشی و پایین کشی در بین تارهای قالی قرار بگیرد ، موجب به وجود آمدن کیسی فرش‌ها و قالی‌ها خواهد شد.

 - اگر در هنگام پایین کشی در فرش‌های فارسی باف نیز دقت کامل نشود چین خوردگی به وجود آمد و کیسی بر روی فرش مشاهده می‌شود.

 - هنگام انجام عمل ساده بافی اگر چله ها جمع شوند و تراکم چله ها به هم بخورد به طور حتم کیسی به وجود خواهد آمد

 - استفاده از مواد مصنوعی در فرش علاوه بر اینکه مرغوبیت آن را خواهد گرفت موجب بروز عیوب متعددی از جمله کیسی می‌شود زیرا این مواد مصنوعی در صورت گرما جمع شده و موجب بروز برآمدگی خواهد شد.

 

رفع کیسی فرش
برای رفع و از بین بردن لوله شدن کنارهای جانبی فرش لازم است کمی صبر و حوصله به خرج داده و نوارهای به عرض تقریبی ۴ سانتی‌متر از جنس لینولئوم یا دیگر جنس‌های مشابه تهیه کرده و در حاشیه پشت فرش و در قسمت‌هایی که لوله شده آن را با نخ و سوزن مناسب به صورت زیگزاگ بدوزید. همچنین می‌توانید با استفاده از پارچه مرطوب و اتو این لوله‌ها را صاف کنید ولی باید توجه داشته باشید که اتوی بسیار گرم به الیاف فرش آسیب رسانده و آن را خراب می‌کند.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش