رنگ آمیزی گبه
معمولا گبه ها دارای رنگ آمیزی های زیبا و جذابی می باشند که اکثر گبه های بافته شده به استثنای تعداد محدودیشان دارای رنگ های گیاهی و طبیعی هستند. استفاده کردن از رنگ های طبیعی و گیاهی سبب اعتبار بخشیدن بیشتر به گبه ها می شود.

رنگ آمیزی گبه

معمولا گبه ها دارای رنگ آمیزی های زیبا و جذابی می باشند که اکثر گبه های بافته شده به استثنای تعداد محدودیشان دارای رنگ های گیاهی و طبیعی هستند. استفاده کردن از رنگ های طبیعی و گیاهی سبب اعتبار بخشیدن بیشتر به گبه ها می شود.

مشاهده «گبه»ها خیلی جذاب و جالب می باشد چراکه «گبه»های بافته شده دارای رنگ آمیزی های خیلی زیبایی می باشند.

بیشتر «گبه» های بافته شده دارای رنگ های گیاهی و طبیعی می باشند البته نه تمامشان بلکه موارد معدودی هم هستند که این گونه نیستند.

این که بافندگان برای بافت «گبه»هایشان از رنگ های طبیعی و گیاهی بهره ببرند و همچنین رنگرزی سنتی داشته باشند سبب می شود که «گبه» هایشان اعتبار خاصی را به دست آورند.

یک گونه دیگر از «گبه» ها وجود دارند که خودرنگ می باشند آن ها به این شکل هستند که برای بافتشان از هیچ گونه رنگرزی استفاده نمی شود.

پشم‌ آن اصطلاحا خودرنگ است یعنی مستقیما از دام چیده شده و به عبارت دیگر دستچین است. این نوع «گبه» در رنگ های طبیعی پشم گوسفند (سفید، سیاه، خاکستری و بژ) بافته می شود.

به همین سبب در برابر شستشو و نور آفتاب مقاومت بیشتری دارد حتی می توان گفت مقاومت رنگ آن از «قالی» هم بیشتر است زیرا مواد تشکیل دهنده رنگ ها کاملا طبیعی است.

 

بیشتر بخوانید:

گبه چیست؟

رنگ های گیاهی فرش

 

وسایل و ابزار مورد نیاز گبه عبارت است از:

مهم ترین و اصلی ترین وسیله که دار می باشد. دار گبه در اندازه های مختلف که به صورت افقی و در سطح زمین قرار می گیرد. اغلب از جنس چوب یا فلز می باشد و شامل شانه، چاقو و قیچی می باشد. بیشتر بافندگان عشایری بر روی زمین و بر روی دارهای افقی عمل بافتن را بدون نقشه انجام می دهند و برای شروع کار معمولا قالیچه دیگری را که به آن (دستور) می گویند به کار می برند و در حین بافت انتخاب رنگ ها و ترکیب بندی رنگ ها را انجام می دهند و همین امر سبب می شود گبه ای متفاوت با نمونه قبلی به وجود آید.

 

برای تار گبه از نخ پنبه ای یا نخ پنبه ای مخلوط با موی بز استفاده می شود و برای پود آن از پشم گوسفند استفاده می شود مرغوب ترین پشم جهت بافت انواع قالی و گبه، پشم فارس می باشد. تعداد نخ های پود به کار رفته در هر رج از گبه که دارای ساختاری درشت است از سه تا هشت و در انواع ریزتر آن تا چهارده پود در تغییر است.

 

گبه در اندازه های مختلف بافته می شود معمولا در اندازه های ۱۲۰ تا ۱۰۰ عرض و طول ۲۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر بافته می شود برای بافت یک گبه در اندازه ۲۰/۲×۵/۱ حدود هشت کیلوگرم پشم و تقریبا سه کیلوگرم موی بز استفاده می شود گبه معمولا درشت بافت است و بلندی پود گبه دست کم یک سانتی متر می باشد. البته در انواع سفارشی ممکن است این اندازه تغییر کند.

 

هنرمند خالق گبه با صورت هایی برخاسته از روایت و داستان و مضامین طبیعی و بیان حالات روحی در واقع دنیا را از دریچه دید خود در نقش گبه به عرصه ظهور می رساند. طرح ها و نقوش گبه از افکار ساده و روان منشا می گیرد و نقوش خودجوشی با سادگی و بیانی زلال و شفاف بر عرصه بافت شکل می گیرند بافنده با خط تصویر، طبیعت، عشق و شیدایی، آزادگی و آزاد زیستن را نقش می کند.

 

نقش گبه حکایت حال بافنده است، قصه رمه و شبان است و برف و بوران و آتش و آب و آفتاب و کوچ، عشق و دلدادگی و اسبی که به سیاه چادر عشق می رود. چهره گبه نامنظم است و نشان از اوج و حضیض حالات روحی بافنده دارد. نقش گبه گریز از تکرار است و بدیع و بر خلاف نقوش طراحان شهری که پر تکلف و محافظه کارانه است مستقیما از طبیعت الهام می گیرد. نقش گبه و خصوصیات آن را فقط و فقط زندگی ایلیاتی و عشایری تعیین کرده است و می کند و این همان اصالت گبه است.

 

طراحی و نقش پردازی و حتی رنگ آمیزی گبه از قالی و قالیچه جداست و تابع قواعد و سنت های خاصی است. بافندگان گبه به سبب آزادی از قید و بند در نقش پردازی حتی از بافندگان قالی هم دستشان بازتر است. طرح ها و نقش های گبه تماما ذهنی بوده و بیشتر طرح های هندسی را در بر می گیرد. در یک یا دو حاشیه این قالیچه ها یک شکل ساده و هندسی به صورت مجرد تکرار می شود. ساده کردن خطوط و شکل هندسی دادن به خطوط از جمله خصوصیات مهم گبه بافی در ایران است که با گذشت زمان در شکل تازه ای انجام می گیرد.

 

در زمینه ساده آن یک ترنج بزرگ یا چند لوزی کوچک در روی امتدادهای طولی دیده می شود و گاه در متن خالی وسط گبه، نقش درخت یا نقش چهار فصل یا نقش شیر بافته می شود. این نقش ها و صورت ها با رنگ های متفاوت بر گبه های عشایری جلوه خاصی به گبه می دهد. بافندگان گبه در این نقش ها احساسات و تخیلات خود را آزادانه بیان می کنند.

 



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش