فرش ایرانی چیست؟
پیشینه ای طولانی در زمینه بافت فرش ایرانی در قسمتهای مختلف ایران وجود دارد. انواع مختلف فرش با استفاده از رنگ ها و طرحهای مختلف که برگرفته از فرهنگ و هنر مناطق مختلف ایران است ، گستردگی و گوناگونی شگفت انگیزی را در پیش روی علاقه مند به این حوزه به نم

فرش ایرانی چیست؟

پیشینه ای طولانی در زمینه بافت فرش ایرانی در قسمتهای مختلف ایران وجود دارد. انواع مختلف فرش با استفاده از رنگ ها و طرحهای مختلف که برگرفته از فرهنگ و هنر مناطق مختلف ایران است ، گستردگی و گوناگونی شگفت انگیزی را در پیش روی علاقه مند به این حوزه به نمایش می گذارد.


فرش ایرانی نوعی بافت است که برای مقاصد مختلفی از جمله فروش داخلی و فروش خارجی تولید می شود. وقتی نگاه دقیقی به فرهنگ و هنر سرزمین ایران داشته باشیم ، به وضوح میتوان دید که بافت فرش همیشه جزئ جدایی ناپذیر زندگی خانواده های ایرانی چه در شهرها و چه در روستاها و قبایل بوده است. فرشهایی که در قرن شانزدهم در دوران صفویه بافت شده اند ، برای طرح و نقش و رنگ های منحصر بفردشان بسیار ارزشمندند و هم اکنون در موزه ها و کلکسیون های معروف دنیا نگهداری میشوند.

 

طرح و نقشه های فرش ایرانی معرف فرهنگ و هنر این مرز و بوم است. فرشهایی که در شهرهای مختلف ایران از جمله تبریز ، کرمان، مشهد، کاشان، قم ، اصفهان و نایین با مواد اولیه مختلف و همچنین طرحها و رنگها و سبکهای مختلف بافته شده اند، هر کدام ویژگیهای منحصربه فردی را دارا می باشند که آنها را در نوع خود برجسته می کند.

درفرشها و قالیچه هایی که در روستاهای کوچک و قبایل بافته میشده است ، اغلب از طرحهای درشت تر استفاده شده که بیشتر بیانگر خلاقیت بافنده بوده و از قبل طرح ها ی نقاشی شده برای بافنده مهیا نشده است. این نوع فرش را معمولا گبه می نامند.

 

بیشتر بخوانید:
گبه چیست؟
انواع طرح و نقش در فرش اصیل ایرانی

 

در مقابل ، می توان ظرافت و دقت اعجاب انگیزی را در فرشهای طراحی شده ای دید که طراحان و بافندگان پیش از بافت فرش ، ساعتها مشغول ایجاد تناسب و خلاقیت در نقشه فرشها بوده اند.

 


    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش