ضدآب و ضد لکه کردن فرش و مبلمان
کارخانه nanovations استرالیا یکی از قوی ترین تولید کنندگان محصولات نانویی در دنیا می باشد. ​این شرکت در حال حاضر محصولی را برای ضد آب و ضدلکه کردن منسوجات، فرش و مبلمان تولید کرده که پس از استفاده، بدون تغییر رنگ و ظاهر و همچنین بدون تغییر .....

ضدآب و ضد لکه کردن فرش و مبلمان

شرکتی در حال حاضر محصولی را برای ضد آب و ضدلکه کردن منسوجات، فرش و مبلمان تولید کرده که پس از استفاده، بدون تغییر رنگ و ظاهر و همچنین بدون تغییر جنسیت بافت فرش و مبلمان، میزان جذب مایعات سرد و حتی داغ را به صفر می رساند.
این مایع که حلال آن آب است، به صورت یک محلول کاملاً بی رنگ بر روی سطح فرش یا مبلمان اسپری شده به طوری که تمام پرزهای بافت مورد نظر ،کاملاً با محلول آغشته شود.
در این حالت نانو ذرات اکتیو، دور هر تار فرش یک لایه محافظ بسیار بسیار نازک را تشکیل می دهند. استفاده از میزان بسیار کم مواد شیمیایی که اصولاً قابل اندازه گیری نیز نیستند، اثرات منفی آنها را بر روی جنس بافت فرش یا پارچه مبلمان را به صفر می رساند .
پس از اینکه این لایه بسیار نازک بر روی تار و پود فرش و قالی کشیده می شود، یک حالت تفلونی پدید می آید که مایعات را روی بافت مورد نظر به حالت معلق نگه می دارد و قطرات آب جذب فرش یا مبل نمی شود.

همچنین پس از استفاده از مواد نانو، خاصیت مویینگی و پخش شدن سریع مایعات کاملاً از بین می رود بنابراین مایعات فرصت ترکیب با تار و پود فرش را پیدا نمی کنند و لکه مایعات را به خود نمی گیرد.

برای اولین بار در جهان:
محققان ایرانی محلول ضد لک فرش ساختند؛

به نقل از سید محمد کاظم زاده (دانشجوی دکتری مهندسی مواد)مجری این طرح گفت: این محلول (ضد آب و لکه) پس از تولید فرش روی آن پوشش داده می‌شود و در دمای محیط خشک می‌شود و پس از نفوذ محلول به پودهای فرش، قابلیت جذب مایعات در آن به صفر می‌رسد.
این روش می‌بایست پس از بافت قالی در کارخانه انجام شود و فرش پس از بافت در این محلول آغشته شود.
مدت زمان ماندگاری این محلول روی فرش 2 سال می‌باشد و طی این مدت هر گونه مایعات و لکی به راحتی و با یک دستمال تمیز خواهد شد.
وی با اشاره به کاربردهای دیگر این محلول، اظهار داشت : این محلول (ضدآب و لکه) همچنین جهت جلوگیری از پوسیدگی در تابلو فرشهای گران قیمت و پارچه های مبلی نیز قابل استفاده است.
کاظم زاده در ادامه گفت: مزیت این محلول این است که استفاده آن در منازل نیز پس از شستشوی فرش به راحتی قابل انجام می باشد.
امیر حسنجانی روشن پژوهشگر دیگر این طرح (محلول ضدآب و لکه) نیز گفت: این محلول را بر پایه آبی و با استفاده از محلول کلوئیدی نانو ذرات سیلیکا فرآوری کردیم که روی منسوجات نیز قابل استفاده است.
وی افزود: نمونه این محلول در حال حاضر موجود است و آماده تجاری سازی می باشد.

منبع: www.irna.ir



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش