حساسیت به فرش ماشینی نوعی از آلرژی است که در بسیاری از افراد دیده می­ شود و از نشانه­ های بارز آن عطسه ­های مکرر و حتی آبریزش بینی است. از این جهت شاید برخی گمان کنند به یک سرماخوردگی ساده یا حساسیت فصلی دچار شده­اند، غافل از این که فرش زیر پای آن­ها عامل این ناراحتی است.

حساسیت به فرش ماشینی

حساسیت به فرش ماشینی نوعی از آلرژی است که در بسیاری از افراد دیده می­ شود و از نشانه­ های بارز آن عطسه ­های مکرر و حتی آبریزش بینی است. از این جهت شاید برخی گمان کنند به یک سرماخوردگی ساده یا حساسیت فصلی دچار شده­اند، غافل از این که فرش زیر پای آن­ها عامل این ناراحتی است. گاهی عامل حساسیت خود فرش است و گاهی گیر افتادن ذرات ریز و آلودگی­ ها در بافت فرش.

متأسفانه در بسیاری از موارد کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار حساسیت به فرش می­ شوند. از این رو لازم است با عواملی که موجب بروز این مشکل می­ شوند بیشتر آشنا شویم و در کنار آن سعی کنیم تا جای ممکن این عوامل را کنار بزنیم.

در انتخاب فرش دقت کنید

هر چند تمام فرش­ ها مستعد ایجاد حساسیت هستند اما در برخی موارد این حساسیت کمتر دیده می­ شود. برای جلوگیری از حساسیت به فرش ماشینی یا حداقل کاهش آن، بهتر است به سراغ خرید فرش ­های پرز بلند نروید. این فرش­ها به دلیل پرز­های بلند خود، آلودگی ­ها را به راحتی در میان خود نگه می­دارند و به راحتی با جارو کشیدن تمیز نمی­شوند. پیشنهاد ما به شما این است که ترجیحاً فرش­ های با تراکم بالا بخرید. بافت این فرش ­ها به حدی فشرده است که گرد و غبار و ذرات موجود در هوا کمتر به داخل آن نفوذ می­ کند و در نتیجه احتمال ایجاد حساسیت کاهش می ­باید.

 متأسفانه گاهی حساسیت به فرش ماشینی به دلیل وجود مواد شیمیایی به کار رفته در بافت فرش است که در برخی افراد آلرژی ایجاد می­کند. در واقع لایه زیرین فرش یا همان لفاف فرش از موادی ساخته می­شوند که ممکن است حاوی مواد فرار آلی باشند. این مواد می­توانند در هوا پخش شوند و بعضی افراد را به مشکلات تنفسی مبتلا سازند.

اگر دچار حساسیت به فرش ماشینی هستید ، نکات زیر را به‌ خاطر داشته باشید

اگر نسبت به موادی که در فرش شما وجود دارد، واکنش‌های آلرژیک نشان داده اید، طبعا جمع کردن فرش، بهترین و در بعضی موارد، راحت‌ترین گزینه است. با این حال، اگر نسبت به تحریک کننده‌هایی که درون فرش شما پنهانند حساس هستید، انجام کارهایی برای زدودن مواد آلرژی‌زا از خانه، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

دست کم یک بار در هفته، با دستگاهی که دارای راندمان بالای فیلتر ذرات ریز است، خانه را جاروبرقی بکشید. چنین فیلترهایی، مواد حساسیت‌زا را برداشته و گیر می‌اندازند و به همین دلیل این ذرات دیگر به هوا بازنمی‌گردند.

اگر از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، مطمئن شوید که در هنگام جارو کشیدن، موهای حیوانات را نیز به‌خوبی تمیز کرده اید.

رطوبت موجود در فضای خانه را به حداقل برسانید تا گرد و غبار و کپک قادر به تکثیر نباشند.

چندین بار در سال، فرش‌های خود را با بخار تمیز کنید. اگر برایتان امکان‌پذیر باشد، انجام این کار به صورت ماهیانه در اولویت است. از وجود جریان هوای کافی برای خشک شدن سریع فرش‌ها مطمئن شوید.

انداختن قالیچه‌های کوچک را جایگزین فرش کردن تمام قسمت‌های خانه کنید. این قالیچه‌ها می‌توانند به‌راحتی در آب داغ شسته شوند.

از تکنیک‌های تمیزکاری عمقی برای دیگر پارچه‌های موجود در خانه، مانند روکش وسایل و پرده نیز استفاده کنید.

در طول فصل‌های پر آلرژی و در روزهایی که گرد و خاک و آلودگی زیادی در هوا وجود دارد، پنجره‌ها را بسته نگه دارید.

یک سیستم فیلتر هوا، که از فیلتر HEPA استفاده می‌کند، نصب کنید.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش