صنعت فرش ماشینی ایران پس از انقلاب ‌دگرگون شد
صنعت فرش ایران با قدمتی هزاران ساله به عنوان میراثی ماندگار و هنری با سرپنجه قالی بافان ایرانی در دنیا هنرنمایی می‌کند.

صنعت فرش ماشینی ایران پس از انقلاب ‌دگرگون شد

صنعت فرش ایران با قدمتی هزاران ساله به عنوان میراثی ماندگار و هنری با سرپنجه قالی بافان ایرانی در دنیا هنرنمایی می‌کند. قدیمی‌ترین نمونهٔ قالی ایرانی که یافته شده قالیچه‌ای است با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخ‌زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰  کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و قالی پازیریک نامیده می‌شود. پژوهشگران این قالی را از دست‌بافت‌های پارت‌ها و یا مادها می‌دانند.

قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده است. گزنفون تاریخ‌نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش می‌نویسد: «ایرانیان برای این‌که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می‌گسترند.» سالنامهٔ چینی سوئی‌سو در دورهٔ ساسانی از فرش پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به چین نام می‌برد. فرش معروف بهارستان در کاخ تیسفون نیز به خاطر شکوهش بازتاب گسترده‌ای در ادبیات اسلامی داشته‌ است.‌

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷‌، هنر صنعت فرش ایران تحولات مثبت ‌زیادی را تجربه کرد، به همین منظور در گفت‌وگو با مدیرعامل کارخانه ریسندگی به بررسی این ابعاد پرداختیم.

مجید شفق ‌در مورد پیشرفت های قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: تاریخچه فرش ماشینی درایران به دهه ۵۰ پیش از انقلاب باز می‌گردد؛ زمانی که اولین تاروپودهای فرش ماشینی در شهرستان‌های کاشان و در کارخانه مخمل و ابریشم کاشان با ساده‌ترین دستگاه‌ها به هم گره خورد و با استقبال مردم خوشبختانه سرعت تولید این فرش نسبت به فرش دستباف بسیار سریع‌تر بود و باعث شد تولیدکنندگان سود بیش‌تری کسب کنند. 

مدیر عامل کارخانجات ریسندگی بیان کرد: نخستین فرش که به صورت ماشینی و با دستگاه در ایران تولید شد بسیار سبک و با پرز کوتاه بود و با ساده‌ترین دستگاه‌های آن زمان یعنی دستگاه فرانسوی ژاکارد تولید شد که با افزایش نیاز بازار به تدریج روش‌های بافت این نوع فرش و دستگاه‌های مخصوص آن نیز پیشرفت چشمگیری کرد؛ در همان سال‌ها بود که یکی از کارخانه‌های بزرگ تولید فرش در شهر کاشان تاسیس شد و قدم بزرگی در جهت توسعه تاریخچه فرش ماشینی ایران توسط موسسان این شرکت برداشته شد. 

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه پیش از انقلاب قوانین جامع و یکپارچه بر نحوه کار واحدهای صنفی وجود نداشت تصریح کرد: تا پیش از انقلاب روند توسعه کارخانه‌های تولید فرش رشد بسیاری داشت و کار به صورت مستقل توسط هر شرکت انجام می‌شد اما این کار مشکلاتی را در برداشت؛ پس از انقلاب روند کار تولید فرش ماشینی دگرگون شد، برخی از شرکت‌های تولید فرش مصادره شد و دیگر شرکت‌ها هم تحت نظر برخی ارگان‌ها نظیر سازمان صنایع ملی ایران در آمدند.

وی در ادامه گفت: تقریبا از اواسط دهه ۶۰ رشد خیره‌کننده واحدهای تولید فرش به خوبی نمایان شد و تعداد زیادی واحدهای تولیدی وارد بازار رقابت شدند و امروزه بسیاری از آن‌ها کارخانه‌های تولید فرش ماشینی بزرگ ایران هستند و برخی به صورت محدودتر در حال انجام کار خود در این زمینه می‌باشند.

منبع:تسنیم



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش