برخی از صادرات به عنوان شاه‌کلید توسعه صنایع داخلی یاد می‌کنند و در این بین بحث اقتصاد مکمل یکی موضوعات مهم در تجارتی خارجی محسوب می‌شود.

امکان صادرات محصولات پتروشیمی، دارویی و فرش به کنیا/صادرات شاه‌کلید توسعه صنعت داخلی

برخی از صادرات به عنوان شاه‌کلید توسعه صنایع داخلی یاد می‌کنند و در این بین بحث اقتصاد مکمل یکی موضوعات مهم در تجارتی خارجی محسوب می‌شود.

افسانه محرابی مدیر کل دفتر منسوجات و پوشاک وزارت صمت با بیان اینکه از ابتدای دهه پنجاه شمسی تولید فرش ماشینی در ایران آغاز شد، گفت: در حاضر 28 هزار شغل مستقیم به صورت مستقیم در این زمینه ایجاد شده است. چالش‌های موجود در این حوزه جدی نیست و ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صادرات وجود دارد. در بحث کوچک بودن واحدها باید گفت که تکنولوژی آنها به روز است و تنها با تشکیل کنسرسیوم ها و رفع موانع صادرات می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر فرش ایران به عراق، افغانستان، پاکستان چین و ... صادر می‌شود که امیدوار هستیم با توسعه صادرات کشورهای اروپایی نیز در سبد صادرات فرش ابران قرارگیرند. برای افزایش صادرات حمایت از تولید لازم است. همچنین بانک مرکزی نیز باید در جهت مقابله به تحریم‌ها مساعدت داشته باشد. تولیدکنندگان نیز باید از ظرفیت‌های خود برای حضور در بازارهای هدف استفاده کنند. ما پیشنهاد همکاری در حوزه تامین مواد اولیه و نوآوری را داریم. انتظار ما از همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوط این است که در زمینه نقل و انتقال پول، شناخت بازارها و حمل و نقل همکاری‌های لازم را داشته باشند.

اولین حضور منسجم برند فرش ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی/میز مشترک صادرات با 5 کشور هدف ایجاد شده است

ناصر سراجی دبیر کل همایش صادرات فرش ماشینی ایران در این نشست گفت: امروز و در این نشست مهمانانی از فیلیپین، ژاپن، کنیا، اندونزی، لبنان و ساحل عاج در نخستین سمپوزیوم صادرات فرش ماشینی شرکت کردند.

وی با بیان اینکه سالها برای گسترش صادرات فرش ایران تلاش شده است، گفت: در سالهای اخیر طرح‌هایی را به صورت آزمایشی اجرا کردیم. در حقیقت پیش از برگزاری این جلسه اقدامات خود را آغاز کردیم. در این مدت شورای عالی برند فرش ایران با حضور 13 برند تشکیل شده است، ضمن اینکه با هدف توسعه فرهنگ صادرات کار را پیش بردیم.

در مرحله اول قرار است در نمایشگاه دموتکس آلمان که در ژانویه برگزار می‌شود شرکت کنیم.

سراجی ادامه داد: برندهای ما می‌توانند هر کدام به صورت جداگانه در نمایشگاه حضور پیدا کنند اما براساس جلسات برگزار شده قرار است تحت عنوان یک برند یعنی فرش ایرانی در این نمایشگاه شرکت کنیم. نکته دیگر تشکیل کمیته شتابدهی صادرات فرش است.

دبیر کل سمپوزیوم صادرات فرش ماشینی ایران افزود: تشکیل کارگروه‌های تخصصی فرش در سفارتخانه‌های کشورهای بازار هدف نیز، برنامه دیگری دیگر برنامه‌ای است که دنبال می‌کنیم. در زمان حاضر نیز در پنج سفارتخانه که هدف صادراتی ما هستند این میز مشترک تشکیل شده و قرار است تجاری از این کشورها به ایران بیایند. ضمن اینکه برخی تولیدکنندگان نیز برای بازدید از کشورهای هدف صادرات به این کشورها سفر خواهند کرد.

صادرات شاه‌کلید توسعه صنعت

دیاری استاد دانشگاه در این نشست گفت: صنعت فرش ماشینی ایران طی یک سال 200 تا 300 میلیون دلار صادرات دارد و این در حالی است که 500 تا 600 میلیون دلار حجم واردات این صنعت بوده است. این بدین معنا است که صنعت فرش ماشینی 300 میلیون دلار ارزبری دارد و تراز تجارت آن منفی است. صادرات شاه‌کلید توسعه صنعت فرش ماشینی در ایرانی است. ما باید صادرات خود را به یک میلیارد دلار برسانیم. در زمان حاضر بسیاری از کارخانجات ما با ظرفیت پایین تولید می‌کنند. در نتیجه ما می‌توانیم با به کارگیری ظرفیت خالی تولید می‌توانیم تولید را 50 میلیون متر مکعب افزایش دهیم. ضمن اینکه فرش ایران در دنیا خوشنام است و می‌توانیم از خوشنامی فرش دستباف استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی ماشین آلات تولیدی نیز بالا است، گفت: کیفیت فرش ایران نیز در دنیا حرف برای گرفتن دارد. نکته دیگر این است که بازار داخلی کشور ما اشباع شده و اگر تولیدکنندگان تا سال 1404 نتوانند بیش از 50 درصد برسانند به مرور از صحنه بازار حذف خواهند شد. از جمله مشکلات صادرات فرش ماشینی می‌توان به روابط ضعیف بین‌المللی در سطح کلان، مشکل نقل و انتقال مالی، بانکی و بیمه‌ای، ناآگاهی شرکتهای تولیدی از اصول صادرات و کوچک بودن شرکت‌های تولیدی است.

امکان صادرت محصولات پتروشیمی، دارویی و فرش به کنیا/ اقتصاد ایران و کنیا مکمل یکدیگر هستند

دیوید کارانجا رایزن اقتصادی کنیا در ایران گفت: فاکتورهای تولید و موارد اولیه در تولید فرش وجود دارد. جمعیتی که وجود دارد نیازهای آنها تنها از طریق تجارت بین دو کشور ممکن خواهد بود. تولید ناخالص داخلی ایران 455 میلیارد دلار است و شرق آفریقا تولید ناخالصی بیش از 100 میلیارد دلار است. افزایش صادرات ایران به شرق آفریقا سبب خواهد شد تا تولید ناخالص داخلی ایران نیز افزایش پیدا کند. این موضوع تجارت را به یک ضرورت تبدیل می‌کند. ما باید تجارت را به شکل مکمل ساماندهی کنیم و ظرفیت های اقتصادی در این زمینه وجود دارد. ایران واردات چای دارد و چای کشور ما نیز جزو بهترین ها در دنیا است. ضمن اینکه امکان صادرات قهوه و موز را نیز داریم. ایران نیز امکان صادرات محصولات پتروشیمی، دارویی و فرش را به منطقه شرق آسیا دارد.

وی با بیان اینکه کنیا یک هاب اقتصادی است و می‌تواند مقصدی برای کشورها ایرانی باشد، گفت: در سفری که هیئتی متشکل از 40 شرکت ایرانی به کنیا داشتند، مرکزی ایجاد شد که وظیفه ارتباط بین استارتاپ های ایرانی و کنیایی را بر عهده دارد. زمان خوبی است که شرکت های فرش ایرانی نیز از ظرفیت این شرکت مشترک استفاده کنند. در ماه فوریه یک نمایشگاه میزبان کالاهای ایرانی بود که می‌تواند به توسعه تجارت دو کشور کمک کند. در ژانویه سال جاری گروه پارلمانی از کنیا وارد ایران شد و این موضوع نشان دهنده تمایل کنیا برای توسعه روابط تجاری است.

افزایش تمایل ژاپنی‌ها به استفاده از فرش ایرانی پس پاندمی کرونا

آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن در ایران با بیان اینکه از سال 2020 این فرصت را داشتم تا با فرهنگ و سنت ایرانی آشنا شوم، گفت: ژاپن و ایران دوستی سنتی طولانی دارند که به قرن هفتم میلادی بازمی‌گردد. وزیر اسبق امور خارجه سال گذشته سفری به ژاپن داشتند که نشان دهنده روابط دو کشور است. نخست وزیر جدید ژاپن نیز دوست ایران است و به عنوان رییس کمیته ایران و ژاپن کار کرده است. پس کنترل پاندمی سعی کردیم تا تعامل جدی تری داشته باشیم. ایران به دلیل اینکه محل پیدایش فرش‌های دستبافت است. همچنین گبه در ژاپن بسیار معروف شده است. فرش های ایرانی به سادگی جای خود را در سبک زندگی باز کرده است.

وی افزود: این موضوع نشان دهنده تشابه فرهنگی دو کشور است. سبک زندگی پس از کوید تغییر کرده است و در چنین شرایطی فرش ایرانی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و استفاده از آن نیز افزایش یافته است. اخیرا برخی آمارها نشان می‌دهد که واردات فرش از ایران به 10 میلیون دلار رسیده که سه درصد واردات از ایران را تشکیل می‌دهد. فرش دستباف 80 درصد این آمار را شامل می‌شود. امیدوار هستیم تا بازار فرش ماشینی نیز توسعه پیدا کند.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش