فرش پامچال در این مقاله قصد دارد به مقایسه سرامیک و فرش از دیدگاه طب سنتی بپردازد ، مقایسه سرامیک و فرش از دیدگاه طب سنتی سبب می شود که شما در انتخاب کفپوش خانه بیشترین دقت را داشته باشید چرا که همیشه برای انسان ها مهمترین اصل حفظ سلامتی بوده است.

مقایسه سرامیک و فرش از دیدگاه طب سنتی

فرش پامچال در این مقاله قصد دارد به مقایسه سرامیک و فرش از دیدگاه طب سنتی بپردازد ، مقایسه سرامیک و فرش از دیدگاه طب سنتی سبب می شود که شما در انتخاب کفپوش خانه بیشترین دقت را داشته باشید چرا که همیشه برای انسان ها مهمترین اصل حفظ سلامتی بوده است.

در زمان های نه چندان دور در بسیاری از خانه های ایرانی از فرش های دستباف استفاده می شد و یکی از مهمترین معیارهای زیبایی هر خانه نیز استفاده از فرش های دستباف در طرح ها و رنگ های مختلف بود اما در حال حاضر این معیارها عوض شده است و حتی نوع فرش ها نیز تغییر کرده و در بسیاری از موارد به جای استفاده از فرش برای کفپوش منزل از سرامیک ها و پارکت ها استفاده می شود.

مقایسه سرامیک و فرش از دیدگاه طب سنتی

مقایسه سرامیک و فرش از دیدگاه طب سنتی بسیار حائز اهمیت است از آنجا که طب سنتی توجه ویژه ای را به سلامتی انسان دارد به همین دلیل است که دامنه آن بسیار گسترده و توجه به توصیه های آن در مقایسه سرامیک و فرش از دیدگاه طب سنتی می تواند بسیار سودمند باشد.

کسانی که با طب سنتی آشنایی دارند می دانند که در طب سنتی می توان به راحتی و با رعایتی نکاتی در معرض بیماری ها قرار نگرفت. طب سنتی در مقایسه سرامیک و فرش ، فرش را به سرامیک ترجیح می دهد به همین دلیل توصیه می کند که به جای سرامیک ها از کفپوش فرش و خصوصا فرش های دستباف استفاده شود. از نظر طب سنتی اگر از سرامیک به عنوان کفپوش استفاده شود اثر سویی را بر روی مفاصل ، استخوان ها و اندام ها دارد.

به دلیل اینکه سرامیک موجب می شود سرمای زیادی به بدن وارد شود در بلند مدت شاهد عوارض زیادی خواهیم بود و بهتر است که به جای سرامیک از فرش به عنوان کفپوش استفاده شود. از لحاظ طب سنتی فرش ها انرژی و گرما تولید می کنند و به همین دلیل موجب حفظ حرارت بدن می شوند که برای سلامتی نیز بسیار مفید هستند.

مقایسه سرامیک و فرش از لحاظ سلامتی

یکی از نکاتی که در مورد مقایسه سرامیک و فرش از دیدگاه طب سنتی می توان به آن اشاره کرد این است که فرش دستباف برای سلامتی بسیار مفید است. این نوع از فرش ها به دلیل این که از مواد طبیعی تولید شده اند و در بافت آن الیاف مصنوعی به کار نرفته است موجب ارتقا سلامت جسمانی می شوند. پرزهای فرش های دستباف به دلیل اینکه از ویژگی های الاستیکی برخوردار هستند به مانند یک تشک مناسب عمل می کنند. بنابراین در مقایسه سرامیک و فرش از لحاظ سلامتی انسان ضروری است که فرش دستباف انتخاب شود.

مقایسه سرامیک و فرش از لحاظ الکتریسیته ساکن

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که در مقایسه سرامیک و فرش باید به آن توجه داشت این است که برخلاف کفپوش های سرامیکی و دیگر کفپوش ها ، فرش زمانی که به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد تولید الکتریسیته ساکن نمی کند و از لحاظ سلامتی می تواند قابل توجه باشد. فرش های دستباف به دلیل این که از پشم ، پنبه و ابریشم تشکیل یافته اند به هیچ وجه تولید الکتریسیته ساکن نمی کنند.

مقایسه سرامیک و فرش از لحاظ تاثیر بر روح و روان

در مقایسه سرامیک و فرش دستباف از لحاظ طب سنتی می توان گفت که فرش های ماشینی از لحاظ روحی و روانی نیز تاثیر مثبتی بر انسان ها دارند. به طور کلی سرامیک ها و یا کفپوش های دیگر تک رنگ هستند و در موارد بسیاری نیز رنگ های آن زنده و پویا نیست اما اکثر فرش های دستباف از طرح ها و رنگ های گوناگونی تشکیل شده است که تاثیر بسیار مثبتی بر نشاط روحی و روانی خواهد داشت. اگر در مقایسه سرامیک و فرش دستباف اصل را برای تاثیرات روحی و روانی آن نیز قرار دهیم بهتر است که فرش دستباف را انتخاب کنید. در میان فرش های دستباف ، فرش های ایرانی به دلیل بهره گیری از نقشه ها و طرح های پر نقش و نگار از لحاظ تاثیر مثبت روحی و روانی می تواند قابل توجه باشد.

مقایسه سرامیک و فرش از لحاظ حفظ زیبایی

یکی دیگر از نکاتی که در مقایسه سرامیک و فرش باید به آن توجه شود حفظ زیبایی فرش دستباف با گذشت زمان است. فرش های دستباف با گذشت زمان و پاخوردن نه تنها زیبایی خود را از دست نمی دهند بلکه بر زیبایی و چشم نوازی آن ها افزوده می شود. برعکس با گذشت زمان سرامیک ها و سایر کفپوش ها از لحاظ زیبایی مثل روز اول نخواهد بود به همین دلیل شاید نیاز به تعویض آنها باشد.

مقایسه سرامیک و فرش از لحاظ طول عمر

یکی از مواردی که باید در مقایسه سرامیک و فرش به آن توجه شود این است که به طور معمول فرش های دستباف عمر بیشتری نسبت به سرامیک ها دارند. زمانی که فرش های دستباف به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرند کمتر در معرض آسیب دیدگی قرار دارند و با گذشت زمان نیز به ارزش آن افزوده می شود و هرچه قدر پاخوری آن بیشتر باشد ارزشمندتر خواهد شد.

جمع بندی کلی مضرات و معایب سرامیک

به طور کلی در مقایسه سرامیک و فرش دستباف از دیدگاه طب سنتی و … می توانیم مضرات سرامیک را در موارد ذیل برشماریم :

کفپوش های سرامیکی به دلیل داشتن خاصیت انتقال سرما مناسب برای فصول سرد نیستند.

سردی کفپوش های سرامیکی باعث بروز بسیاری از بیماری ها مفصلی و استخوانی می شوند.

کفپوش های سرامیکی به دلیل نداشتن تنوع و نقش و نگار زیبایی فرش را ندارند.

کفپوش های سرامیکی از لحاظ روحی و روانی نیز تاثیر مثبتی ندارند.

عمر کفپوش های سرامیکی زیاد نیست و در صورت شکستن و یا اتفاقاتی از این قبیل باید تمامی کفپوش ها را تعویض کرد.

با وجود اینکه در مقایسه این دو مزیت های زیادی را برای آن شمردیم و از لحاظ طب سنتی نیز اهمیت استفاده از فرش دستباف را مورد بررسی قرار دادیم اما مشکلی که همیشه در مورد فرش های دستباف وجود دارد این است که قیمت این فرش ها بسیار بالاست و برای خرید آن باید پول چندین برابر سایر کفپوش ها و فرش ماشینی را پرداخت کرد.

اما باید توجه داشته باشید که اولا زمانی که بسیاری از خانواده ها از فرش های ماشینی و یا کفپوش های دیگر استفاده می کنند به احتمال زیاد بعد از مدتی اقدام به تعویض آن ها می کنند که هزینه مجددی را تحمیل خواهد کرد دوما اینکه شما زمانی که فرش دستباف را برای منزل خود تهیه می کنید در واقع پول خود را دور نینداخته اید ویژگی فرش های دستباف این است که با گذشت زمان و پاخوردگی بیشتر آن بر ارزش و قیمت آن افزوده می شود و در واقع شما با خرید فرش دستباف پول و سرمایه خود را پس انداز می کنید.

برای اینکه هزینه زیادی را برای فرش های دستباف پرداخت نکنید توصیه ما این است که از چند قالیچه کوچک به جای فرش ها بزرگ در مکان هایی که رفت و آمد و نشستن بیشتر است استفاده کنید تا هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید و هم از مزیت فرش های دستباف بهره مند شوید.

مقایسه سرامیک و فرش ماشینی

سوالی که در مورد مقایسه سرامیک و فرش شاید مطرح باشد این است که استفاده از سرامیک بهتر است و یا فرش ماشینی؟ در حال حاضر استفاده از فرش های ماشینی در اکثر خانه های ایرانی بسیار بیشتر از فرش های دستباف است و دیگر همانند گذشته استفاده از فرش های دستباف رونق ندارد و شاید مهمترین دلیل آن هم این است که فرش ها ماشینی با قیمت کمتری در دسترس هستند با این وجود فرش های ماشینی نمی توانند جایگزین مناسبی برای فرش های دستباف داشته باشند چرا که این فرش ها نیز از لحاظ طب سنتی دارای عوارضی هستند که قابل توجه هستند. از جمله عوارض فرش های ماشینی این است که به دلیل استفاده از الیاف و رنگ های مصنوعی باعث ایجاد سرفه ، خارش ، بثورات جلدی ، سوزش چشم و غیره  می شوند.

بزرگترین مشکل فرش های ماشینی این است که به دلیل داشتن الیاف مصنوعی الکتریسیته ساکن تولید می کنند و اگر بارهای یونی در بدن تجمع پیدا کنند آن ها به صورت جرقه احساس می شوند که موجب سردرد ، استرس ، تنگی نفس و … خواهد شد. با این وجود اگر می خواهید از بین سرامیک و فرش ماشینی یکی را انتخاب کنید بهتر است که یک فرش ماشینی با جنس و کیفیت مناسب را انتخاب کنید.

فرش دستباف گزینه نهایی

پس از مقایسه این دو از لحاظ طب سنتی حتما متوجه شدید که استفاده از فرش دستباف می تواند بهترین گزینه برای کفپوش منزل باشد. از لحاظ طب سنتی فرش دستباف ، طبیعت گرمی دارد و راه رفتن و نشستن بر روی آن هیچگونه ضرری برای شما نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید:

       چه معیارهایی در انتخاب یک فرش میتواند تاثیرگذار باشد؟

       ۵ اقدام مهم و تاثیرگذار برای از بین بردن ویروس کرونا از روی فرش 

 

منبع: زیلومه



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش