یکی از انواع فرش های ماشینی جدید فرش ترک یا فرش ترکیه ای است که به فرش لایت نیز معروف شده است. این دسته از فرش های ماشینی در ابتدا از کشور ترکیه به ایران راه یافته و محبوب شده است.

یکی از انواع فرش های ماشینی جدید فرش ترک یا فرش ترکیه ای است که به فرش لایت نیز معروف شده است. این دسته از فرش های ماشینی در ابتدا از کشور ترکیه به ایران راه یافته و محبوب شده است. در سال های اخیر استفاده از فرش های ترک بیشتر شده است. فرش ترک ایرانی نسبت به فرش های ترکیه ای کیفیت بسیار بالاتری داشته و از این نظر پیشتاز هستند.

ویژگی های فرش ترکی یا ترکیه ای

در سال های اخیر استفاده از فرش های فانتزی و ترک بسیار زیاد شده است. یکی از دلایل این موضوع تغییر سبک دکوراسیون در خانه های ایرانی است. با گذشت زمان خیلی از افراد سبک های دکوراسیون جدید و مدرن را به سبک های سنتی ترجیح داده اند. در نتیجه در بسیاری از خانه ها دکوراسیون های ساده و بدون تجملات را شاهد هستیم. در این نوع دکوراسیون فرش های ترک جلوه ای فوق العاده دارند.

ویژگی های خاصی که فرش های ترکیه ای دارند سبب شده با دکوراسیون های مدرن هماهنگ تر باشند. این دسته از فرش های فانتزی و جدید در طرح های متنوع بافته می شوند. در ادامه ویژگی های فرش ترک را به شکل کامل بررسی خواهیم کرد.

به چه فرشی ترک یا ترکیه ای گفته می شود؟

مطمئنا اگر به نمایشگاه های فرش سر زده باشید انواع این فرش را مشاهده کرده اید. ظاهر خاص و طرح های متفاوت فرش ترکیه ای لایت شاید مهم ترین خصوصیت آن ها باشد. این فرش در ابتدا در ترکیه تولیده شده است. در سال های اخیر تولید کنندگان فرش در ترکیه اقدام به تغییر طرح های سنتی و کلاسیک کرده اند. با این کار طرح های مدرنی شکل گرفته که به سرعت مشهور شده اند. این طرح ها به دلیل هماهنگی با دکوراسیون های مدرن در اروپا با استقبال خوبی روبرو شده اند.

کشور ترکیه همیشه در صنعت مد و لباس در منطقه معروف بوده است. در صنعت فرش باید گفت طرح های سنتی و کلاسیک در قالی و فرش ایرانی مشهور هستند. اما در ترکیه طرح های فانتزی و مدرن شهرت یافته است.

در طرح های کلاسیک و سنتی ایرانی از نقش های پرتعداد مانند افشان و اسلیمی، بته جقه، لچک و ترنج و … استفاده شده است. این طرح ها رنگ هایی شاد و گرم مانند سرمه ای و قرمز (لاکی یا روناسی) دارند. اما فرش های فانتزی ترک رنگ بندی کاملا لایت و خنثی دارند. فرش ترک گل برجسته و یا غیر برجسته بوده و برای فرش پذیرایی یا فرش آشپزخانه استفاده زیادی دارد. فرش آشپزخانه ترک معمولا رنگ بندی نقره ای یا طوسی داشته و با الیاف پلی استر بافته می شود.

در ایران با واردات فرش های روشن و لایت ترک، نظر خیلی از خریداران فرش به مرور به طرح های آن جلب شد. به همین دلیل کارخانه های فرش کاشان نیز که در تولید فرش ماشنیی پیشتاز هستند به بافت این فرش ها رغبت پیدا کردند. در این فرش ها از طرح هایی ساده با رنگ بندی بسیار ملایم و روشن استفاده شده است. این ویژگی ها مهم ترین خصوصیت های فرش های ترک محسوب می شوند.

تفاوت فرش های لایت ایرانی و ترکیه ای

در مقایسه فرش های ترکیه ای که در ایران و ترکیه بافته می شوند نکات زیادی را می توان بیان کرد. گرچه این نوع فرش ابتدا در شرکت های بزرگ ترکیه تولید شده، اما تولیدات کارخانه های کاشان برتری های زیادی دارد. یکی از مزیت های فرش های ایرانی کیفیت بالاتر بافت است. فرش های ساخت شرکت ترکیه به مرور با کاهش کیفیت و لطافت مواجه می شوند. اما فرش های ایرانی طول عمر و دوام تضمین شده ای دارند.

از دیگر تفاوت های فرش های ایرانی و ترکی نقش ها و طرح های متفاوت است. در طرح های ایرانی از نقش های متنوع تری استفاده می شود. به همین خاطر طرح فرش ایرانی برای انواع سلیقه ها مناسب است. این تنوع طرح در فرش های تولید شده در ترکیه دیده نمی شود. در سوی دیگر نیز باید قیمت مناسب تر فرش ایرانی را نیز مد نظر داشت. 

انواع فرش ترکیه ای

این فرش ها تنوع بسیار بالایی دارند. البته بیش تر طرح های لایت با شانه و تراکم بالا بافته شده است. در این بین فرش 700 شانه تراکم 2550 تنوع طرح بالاتری دارد. فرش 700 شانه کاشان به دلیل بافت ظریف و قیمت مناسبی که دارد گزینه ای مناسب برای خرید است. شانه فرش 700 شانه در یک سو با تعداد بالای گره در بافت، ظرافت بالایی دارد. در سوی دیگر نیز دارای ضخامت زیادی است.

البته فرش های لایت تنها به فرش 700 شانه محدود نمی شوند. در فرش های جدید و ریزبافت تر مانند فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه نیز رنگ بندی لایت استفاده زیادی دارد. برخی از طرح های کلاسیک مانند طرح افشان نیز با پالت رنگی لایت تولید شده است. فرش های با شانه و تراکم بالا ضخامت کم تری داشته و قیمت بالایی هم دارند. رنگ بندی این فرش ها تنوع بالایی در رنگ دارد. فرش ترک صورتی و فرش ترکیه ای طوسی از محبوب ترین رنگ بندی های این محصول است.

جنس فرش فانتزی و مدرن ترک

بیش تر فرش هایی که در حال حاضر بافت می شوند از جنس اکریلیک هستند. نخ های خاب اکریلیک در این فرش ها طول عمر و دوام بسیار زیادی دارند. نخ های هیت ست شده اکریلیک در معرض فشار و دمای بالا قرار می گیرند. این الیاف مقاومت خیلی بالایی نسبت به الیاف معمولی دارند. هم چنین بدون پرزدهی و ضد حساسیت می باشند.

البته این نوع فرش ها چون طرح هایی ساده دارند با شانه و تراکم پایین و نخ های پلی استر هم تولید می شوند. فرش های پلی استر که در بین مردم به فرش پلاستیکی معروف هستند قیمت بسیار ارزانی دارند. کیفیت فرش های پلی استر مثل فرش (BCF) یا فرش ورجین با فرش های اکریلیک تفاوت زیادی دارد. این فرش ها برخلاف فرش های اکریلیکی به مرور زمان نرمی بافت خود را از دست می دهند.

مزایا و معایب فرش ترک

فرش های ترکیه ای در دسته فرش فانتزی و مدرن قرار دارند. از این رو برای استفاده در دکوراسیون های مدرن امروزی بسیار مناسب خواهند بود. مهم ترین مزیت فرش های فانتزی ترک داشتن رنگ بندی خنثی و لایت است. این پالت رنگی ملایم به راحتی با هر طیف رنگی ست می شود. در نیتجه با تغییر دکوراسیون خود نیازی به خرید مجدد فرش نخواهید داشت. طرح های مدرن و شیک نیز از دیگر مزیت های این فرش های فانتزی است.

این فرش زمینه روشن در نظر خیلی از افراد چرک تابی بالایی ندارد. بنابراین ممکن است خیلی زود کثیف شود. زمینه روشن در فرش باعث می شود فضای اطراف پرنور و دل باز دیده شود. از این نظر باید فرش های لایت و ترک را برای فضای کم نور و کوچک عالی دانست.

در مورد چرک تابی این فرش نیز باید گفت الیاف استفاده شده در بافت و خاب فرش های لایت کیفیت بالایی دارند. این الیاف چرک تابی مناسبی دارد و نگهداری از آن نیز آسان است. فرش های طرح ترک تولید شده در کاشان بدون پرزدهی و ضد حساسیت هستند. از این رو در هر فضایی می توان از این فرش ها استفاده نمود.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش