سوال بسیاری از خریدارانی که میخواهند عکس خود را تبدیل به تابلو فرش تبدیل نمایند این است که تابلو فرش چاپی چیست؟ و چه تفاوتی با تابلو فرش ماشینی بافتی دارد؟

 همه چیز در مورد تابلو فرش های چاپی

 
سوال بسیاری از خریدارانی که میخواهند عکس خود را تبدیل به تابلو فرش تبدیل نمایند این است که تابلو فرش چاپی چیست؟ و چه تفاوتی با تابلو فرش ماشینی بافتی دارد؟

همانطور که شاهد هستید علم و تکنولوژی به صورت پیوسته در حال پیشرفت و به روز شدن است و این امر را در تمامی محصولات چه فرش و چه سایر تولیدات داخلی و خارجی شاهد هستیم. در واقع در هر حوزه متخصصان تلاش می کنند نواقص موجود در محصولات کنونی را مرتفع نموده و تولیداتی جدید و بی نقص را روانه بازار نمایند تا رضایت مشتریان بیشتر از گذشته جلب شود.

تولید تابلو فرش چاپی هم در جهت رفع نواقص موجود در تابلو فرش های ماشینی بافتی بوده است. همانطور که می دانید تابلو فرش های بافتی توسط دستگاه های بافندگی فرش به صورت جفت بافت می شود و لذا اگر کسی بخواهد عکس شخصی خود را به تابلو فرش تبدیل کند ناچار است هزینه بافت هر دو تابلو فرش را پرداخت نماید در صورتی که عملا به تابلو فرش دوم نیازی ندارد. علاوه براین تولید تابلو فرش بافتی نیازمند طراحی است یعنی یک عکس ابتدا باید توسط طراح حرفه ای به صورت پیکسلی و متناسب با پالت رنگی دستگاه بافندگی طراحی شده و پس از آن در نوبت بافت قرار گیرد که این امر هم زمان بر بوده و از حوصله بسیاری از مشتریان خارج است.

تابلو فرش چاپی چیست ؟

یک سوالی که شاید ذهن خیلی ها را درگیر می کند این است که تابلو فرش چاپی چیست و چرا به آن چاپی گفته می شود و چه ویژگی ها و مشخصاتی دارد.

کلا تابلو فرش، فرشی است که آن را قاب کرده اند، البته طرح های این فرش با فرش های معمولی فرق می کند و طرح هایی است که برای جلوه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال تابلو فرش طرح گل و گلدان، طرح چهره، طرح منظره و غیره که با فرش هایی که دارای نقشه سنتی هستند، متفاوت می باشد.

اولین بار این محصول در سردرود آذربایجان شرقی رونمایی شد و بدین ترتیب وقتی با استقبال گسترده از طرف مشتریان و خریداران روبرو شد، انواع ماشینی آن هم به تولید رسید. در حال حاضر روش های مختلفی برای تولید تابلو فرش ماشینی وجود دارد که یکی از آنها چاپی است و منجر به تولید تابلو فرش چاپی می شود.

نحوه تولید اینگونه فرش ها به این ترتیب است که ابتدا یک فرش خام و سفید با ابعاد مخصوص تابلو فرش، به تولید می رسید و سپس طرح مورد نظر را با دستگاه مربوطه روی آن چاپ می کنند و بدین گونه می توان به محصول نهایی دست پیدا کرد. مزیت های زیادی در این شیوه تولید نسبت به شیوه های دیگر وجود دارد که همین سبب افزایش تقاضای تولید آن شده است.

انواع تابلو فرش چاپی ماشینی

چاپ روی تابلو فرش دارای انواع مختلفی است به همین دلیل در این بند از پاراگراف بر آن آمده ایم تا آن را برای شما توضیح دهیم. دو نوع روش برای چاپ تابلو فرش، وجود دارد که می توان به : تابلو فرش چاپی کلاریس و سابلیمیشن اشاره نمود. هر کدام از روش های گوناگونی استفاده می کنند که باعث تنوع در بین تولیدکنندگان شده است.

درباره تابلو فرش چاپی سابلیمیشن

اولین و قدیمی ترین روشی که برای تولید تابلو فرش های چاپی به کار گرفته شده است، روش چاپ سابلیمیشن می باشد. این روش همانند روش چاپ روی کاغذ عمل می کند، منتها طرح و رنگی که روی فرش چاپ می کند، بسیار با کیفیت تر است و می تواند دوام و پایداری خوبی تا سال های سال برای مشتریان داشته باشد.

در این روش ابتدا فرش مخصوص سابلیمیشن تولید می شود و سپس آن را برای چاپ در دستگاه مورد نظر ارسال می کنند. دستگاه طرحی را که به وسیله مانیتورینگ و برنامه ریزی به آن داده شده است را با پرس سنگین و حرارت بالا روی فرش خام چاپ نموده و به این ترتیب یک محصول چاپی از تابلو فرش را در اختیار خواهیم داشت.

همانطور که گفتیم کیفیت در رنگ و طرح این محصولات بالا است و هرگز نمی توان گفت که کیفیت خوبی ندارند و ممکن است بعد از مدت کوتاهی رنگ آن از بین برود. همچنین این محصول قابل شستشو هم هست و کسانی که بعد از مدتی احساس کردند تابلو فرششان به یک شستشو احتیاج دارد، می توانند با استفاده از شوینده های مخصوص بافت فرش، اقدام به تمیز کردن تابلو فرش های خود کنند.

تابلو فرش چاپی کلاریس

یکی از جدید ترین روش های چاپ روی فرش که بسیار با کیفیت و طبیعی جلوه می کند، روش چاپ کلاریس است که می تواند به گسترش کیفیت صنعت تابلو فرش های چاپی کمک فراوانی بکند. البته این روش چند سالی است در بین تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد و از همان ابتدا رضایت مشتریان و تولید کنندگان را جلب کرده است.

در این روش هم ابتدا از یک فرش سفید خام که با تعداد شانه و تراکم نسبتا بالا بافته شده است، استفاده می گردد به این ترتیب که آن را در دستگاه مخصوص قرار می دهند و آن دستگاه می تواند بر اساس طرحی که به آن برنامه ریزی شده است ، رنگ را به عمق بافت و خاب فرش تزریق نماید و در نهایت طرح نهایی روی تابلو فرش ماشینی بدست آید.

در نمونه های تابلو فرش ماشینی کلاریس، کیفیت حرف اول را می زند و نسبت به سابلیمیشن طبیعی تر است و دارای کیفیت بیشتری نیز هست. این کیفیت تا حدی بالا است که می تواند با انواع تابلو فرش های نوع بافت ماشینی هم رقابت کند و جای آنها را در بازار تابلو فرش تصاحب نماید.

مقایسه تابلو فرش چاپی کلاریس و سابلیمیشن

حال بهتر است برای روشن شدن تفاوت های این دو شیوه در چاپ روی فرش ماشینی، آنها را به صورت اجمالی و خلاصه با یکدیگر مقایسه نماییم. پس با ما در ادامه همراه باشید.

·         تفاوت در نحوه چاپ روی تابلو فرش

یکی از بارز ترین تفاوت هایی که می توان در این دو روش دید و به آن اشاره نمود، روش چاپی است که در دستگاه های مخصوص کلاریس و سابلیمیشن مورد استفاده قرار می گیرد. در روش کلاریس همانطور که عرض کردیم، چاپ به وسیله تزریق رنگ به انتهای خاب فرش صورت می گیرد، در صورتیکه در نوع سابلیمیشن، چاپ با استفاده از پرس و حرارت بالا روی فرش خام انجام می شود.

·         تفاوت در کیفیت و طبیعی بودن محصول

تابلو فرش چاپی کلاریس به این دلیل که با استفاده از جدید ترین روش ها انجام می شود و همچنین رنگ را به عمق نخ خاب و بافت فرش تزریق می کند، دارای کیفیت بیشتری نسبت به نوع سابلیمیشن می باشد، چرا که تزریق رنگ سبب ماندگاری بیشتر و پایداری بیشتر آن بر روی تابلو فرش می گردد و سال های سال ممکن است بیشتر از انواع سابلیمیشن، عمر کند.

همچنین به این علت که طبیعی جلوه کند، در تابلو فرش های سابلیمیشن، طرح مورد نظر را به صورت وارونه در پشت تابلو فرش هم چاپ می کنند، چون با چاپ روی آن، پشت آن سفید و بدون طرح باقی می ماند که شاید این مورد برای مشتریان قابل قبول و مورد پسند نباشد.

اما در تابلو فرش ماشینی کلاریس، طرح هایی که به صورت تزریق رنگ ایجاد شده اند، در پشت آن هم قابل رویت هستند و از این بابت دیگر نیازی به چاپ روی پشت فرش برای طبیعی جلوه کردن نیست. به همین دلیل است که گفته می شود، چاپ کلاریس، شاید در آینده بتواند جای محصولات بافت را در بازار بگیرد.

·         تفاوت در قیمت

قیمت تابلو فرش کلاریس نسبت به انواع تابلو فرش های سابلیمیشن بیشتر است، چرا که دارای کیفیت بیشتری است و همچنین رنگ هایی که در آن استفاده می شود، دارای کیفیت و پایداری بیشتری می باشد.

مزایای استفاده از تابلو فرش چاپی

استفاده از تابلو فرش چاپی نسبت به تابلو فرش های معمولی که به صورت بافت، تولید می شوند دارای مزیت هایی هم برای تولید کننده و هم برای مشتریان می باشد که در ادامه می خواهیم راجع به همین موضوع بیشتر با شما به بحث بنشینیم.

·         طرح و رنگ بیشتر

به این علت که در تولید تابلو فرش های ماشینی بافت، محدودیت رنگ وجود دارد، به همین دلیل طرح هایی که در آنها مورد استفاده قرار می گیرد و تولید می شود دارای محدودیت است. این موضوع در انواع تابلو فرش های چاپی دیده نمی شود و هر طرحی با انواع رنگ ها قابل چاپ و تولید است.

این امر سبب می شود بیشتر جلوه آن را شاهد باشیم و طرح های زیباتری را از آنها ببینیم که بدون محدودیت در طرح و رنگ بافته و تولید شده اند.

·         تولید انبوه با سرعت بیشتر

در انواع تابلو فرش ماشینی که به صورت بافت تولید می شوند، سرعت تولید همانند فرش های کلاسیک و سنتی است که ممکن است برای تولید کنندگان، پایین باشد. همچنین تابلو فرش های تولید شده در اندازه های پایین در عرض 3 متر بافته می شوند که باید در مرحله بافت و تکمیل برش خورده و این امر باعث صرف زمان زیادی از تولید کننده می گردد.

اما در تابلو فرش چاپی ، تولید انبوه با سرعت بسیار بالایی انجام می شود که می تواند باعث افزایش سودآوری برای تولید کننده شود و همین امر محبوبیت تابلو فرش های چاپی را در بین تولیدکنندگان بالا برده است.

·         فروش بیشتر

به علت طرح های رنگارنگ که ما می توانیم در این محصولات ببینیم، قطعا جذابیت آن برای مشتریان بسیار بالا است و باعث فروش بیشتر می شود که این امر باعث رضایت بیشتر فروشندگان فرش های ماشینی از این محصول می گردد.

تابلو فرش چاپی قابلیت شستشو دارد؟

بسیاری از مشتریان تابلو فرش چاپی که میخواهند طرح مورد نظرشان روی تابلو فرش چاپ شود، گمان می کنند که امکان تغییر رنگ به مرور زمان یا بر اثر شستشو در تابلو فرش ها وجود دارد و لذا در خرید این محصول تردید می کنند. اما لازم است بدانید که چاپ عکس روی تابلو فرش در دمای بیش از 150 درجه سانتی گراد انجام می شود و بنابراین تنها زمانی امکان تغییر رنگ در فرش وجود دارد که دما به این میزان برسد که همه ما می دانیم در هیچ نقطه ای از کره زمین چنین دمایی در محیط ایجاد نشده و نخواهد شد. بنابراین با خیالی آسوده می توانید این محصولات زیبا را خریداری نماید. دمای آبی که برای شستشو هم استفاده می شود هیچوقت به این دما نمی رسد چرا که آب در دمای 100 درجه سانتی گراد بخار شده و در نتیجه شستشو محصول هم بلامانع بوده و نکرانی هم در این مورد وجود ندارد.

توصیه می شود در صورت نیاز به شستشو آب ولرم با کمی شامپو فرش را ترکیب نموده و تابلو فرش را با خیالی راحت شستشو دهید.

 

 

بیشتر بخوانید:

        انواع تابلو فرش و طرح‌های آن

        تابلو فرش در دکوراسیون داخلی

        تکنیک های شستشوی تابلو فرش
       



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش