فرش شنل (channel) که با نام فرش بلژیکی نیز شناخته می شود یکی از فرش هایی است که در سال های اخیر تولید و استفاده از آن افزایش یافته است. فرش فانتزی شنل بیشتر به منظور زیبایی و تزئین دکوراسیون خانه به کار گرفته می شود .

 

فرش شنل (بلژیکی) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

فرش شنل (channel) که با نام فرش بلژیکی نیز شناخته می شود یکی از فرش هایی است که در سال های اخیر تولید و استفاده از آن افزایش یافته است. فرش فانتزی شنل بیشتر به منظور زیبایی و تزئین دکوراسیون خانه به کار گرفته می شود .

فرش های شنل، فرش‌‌های ظریف و ابریشم‌گونه با رنگ‌های براق و جذاب، در دسته فرش های ماشينی مدرن و فانتزی قرار می گیرد، که به تازگی جای خود را در منازل ايرانيان باز نموده و رقيبی براي طرح های فرش ماشينی سنتی شده است. این نوع فرش در طرح ها، رنگ ها و اشکال فانتزی و تنوع بسیار زیاد، قادر به برآورده کردن همه سلایق در طراحی فضاهای داخلی مدرن خواهد بود.

فرش شنل یا بلژیکی چیست ؟

فرش بلژیکی ، که با نام فرش ابریشم‌ مصنوعی نیز شناخته می‌شود، گونه‌ای از فرش ماشینی مدرن محسوب می‌شود که چند سال پیش، از کشور بلژیک وارد بازار فرش ایران شد. نخ ویسکوز و پلی‌استر و یک لایه لاتکس، الیاف و متریال تشکیل دهنده‌ی فرش بلژیکی هستند. این فرش‌ها، بافتی بسیار نازک و ظریف دارند و به دلیل آن که سبک‌وزن و نازک هستند، در پشت آن‌ها لاتکس بکار می‌رود تا به خوبی به روی زمین بچسبند و اصطلاحا سُر نخورند.

فرش شنل (بلژیکی) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 


کیفیت فرش شنل

فرش ماشینی بلژیکی ، فرشی براق با رنگ‌های زنده و درخشنده است. همانطور که اشاره شد، الیاف بکار رفته در این فرش، از جنس پلی‌استر و ویسکوز است که به دلیل ظرافت و نازکی بسیار، همچنین ظاهر ابریشمین، به ابریشم مصنوعی مشهورند. نازکی و ظرافت فرش بلژیکی ، اگر چه باعث زیبایی این سبک فرش می‌شود، اما باعث می‌شود این فرش در برابر سایش و رفت‌وآمد، مقاومت کمتری از خود نشان دهد و اگر به درستی از آن مراقبت نکنید، خیلی زود زیبایی‌اش را از دست بدهد.

در ظاهر، فرش بلژیکی بدون پرز و بدون نخ خاب دیده می‌شود، اما این فرش‌ها همانند سایر فرش‌های ماشینی، دارای نخ خاب هستند، اما ارتفاع نخ خاب در آن‌ها بسیار بسیار کوتاه است. این گونه فرش‌ها، بیشتر مناسب اتاق‌های پذیرایی و قسمت‌هایی از منزل است که رفت و آمد آن محدودتر است، زیرا رفت و آمد زیاد بر روی این فرش‌ها، از زیبایی و درخشندگی الیاف آن می‌کاهد و جلوه‌ی براق آن را از بین می‌برد.

اگر زیبایی و ظرافت فرش بلژیکی، چشم شما را گرفته، باید در نگهداری آن کوشا باشید و در نظر داشته باشید که فرش ماشینی بلژیکی، برای محیط‌های پر رفت‌وآمد، گزینه‌ی مناسبی نیست و اگر در معرض عبور و مرور قرار گیرد، دچار سایش می‌شود.

 فرش شنل (بلژیکی) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی‌های فرش ماشینی شنل

مزایای فرش شنل یا بلژیکی

  • الیاف بکار رفته در فرش بلژیکی، الیاف ویسکوز است. ویسکوز، که به آن ابریشم مصنوعی نیز می‌گویند، از گیاهانی مانند پنبه و لینن تهیه می‌شود. بنابراین فرش‌های بلژیکی، بر خلاف اسم‌شان که به آن‌ها ابریشم مصنوعی گفته می‌شود، از الیاف و نخ‌های طبیعی بافته می‌شوند. این فرش‌ها، نرم و ضدحساسیت هستند.
  • فرش‌های بلژیکی بسیار سبک‌وزن هستند و ازین نظر، حمل‌ و نقل و جابجایی آن‌ها بسیار آسان است.
  • رنگ‌ها در فرش بلژیکی، بسیار درخشنده و براق هستند، ازین رو طرح‌های فرش بلژیکی، بسیار زیبا و چشم‌نواز به نظر می‌رسند.
  • نوع نخ بکار رفته در فرش بلژیکی باعث می‌شود روی نقشه‌ی این فرش‌ها، سایه و روشن ایجاد شود و رنگ آن در زوایای مختلف، متغیر باشد که این مساله بر زیبایی آن می‌افزاید.
  • فرش بلژیکی در عین نازک بودن، بسیار نرم و ابریشم گونه است.
  • فرش بلژیکی، فرشی بدون پرزدهی است، ازین رو برای کسانی که به ناراحتی‌های ریوی دچار هستند و یا دارای هر گونه آلرژی پوستی و ریوی دارند، بسیار مناسب است.
  • فرش ماشینی بلژیکی، شباهت بسیار زیادی به فرش دستباف ابریشم دارد.

 فرش شنل (بلژیکی) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

معایب فرش شنل یا بلژیکی

  • برای جلوگیری از سُر خوردن فرش‌های بلژیکی، پشت این فرش‌ها چسب زده می‌شود و با یک لایه‌ لاتکس پوشانده می‌شود. این امر باعث می‌شود که فرش به راحتی روی زمین ثابت شده و لیز نخورد، در عین حال ممکن است به زمین بچسبد و جابجایی فرش را با مشکل مواجه کند.
  • فرش ماشینی بلژیکی، در برابر گرد و غبار نیز از خود مقاومت کمتری نشان می‌دهد و اگر در برابر گرد و خاک قرار گیرد و به موقع تمیز نشود، درخشندگی‌اش از بین می‌رود و کدر می‌شود.
  • الیاف ویسکوز بکار رفته در بافت فرش بلژیکی، به مواد شیمیایی و اسیدی حساس است و چنانچه با این موارد برخورد داشته باشد، واکنش نشان می‌دهد و دچار تخریب بافت یا رنگ می‌شود.
  • فرش‌های بلژیکی، بسیار نازک و دارای ضخامت کم می‌باشند، ازین رو برای نشستن مناسب نیستند. در واقع، فرش بلژیکی، نوعی فرش جلو مبلی است و برای این محیط طراحی شده است.
  • مقاومت فرش بلژیکی در برابر حرارت و اجسام داغ، مانند اتوی داغ یا قابلمه داغ، بسیار کم است و دچار تغییر شکل و سوختگی می‌شود.
  • این گونه فرش‌ها، به دلیل نازکی و حساسیت بالا، مقاومت کمی در برابر فشار و سایش دارند، بنابراین نمی توانند زیر اجسامی مانند میز‌های سنگی یا مبلمان و کمد قرار بگیرند.

 فرش شنل (بلژیکی) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

 قیمت فرش بلژیکی

قیمت فرش بلژیکی، مناسب و مقرون به صرفه است و نسبت به سایر انواع فرش‌، مانند فرش اکرلیک، قیمت بسیار پایین‌تری دارد، اما این نکته را نباید فراموش کنیم که اگرچه فرش بلژیکی بسیار درخشنده و زیباست، اما به دلیل ظرافتی که دارد، بسیار آسیب‌پذیر است و عمر آن نسبت به سایر فرش‌های ماشینی کوتاه‌تر است.

البته این مساله، می‌تواند یک مزیت برای افرادی که اهل تنوع و تغییر مد و دکوراسیون هستند، به حساب بیاید. زیرا این فرش‌ها قیمت چندان بالایی ندارند و می‌توانید در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری، آن‌ها را تعویض کنید و چهره‌ای جدید به دکوراسیون منزل خود ببخشید. 

نحوه‌ی شست‌وشوی فرش بلژیکی

شست‌وشوی فرش‌ بلژیکی به دلیل وجود چسب و لاتکس پشت آن دشوار است. اگر با دقت و حساسیت شسته نشود و اصول ایمنی آن رعایت نشود، ممکن است لایه‌ی لاتکس از پشت آن جدا شده و بافت فرش، بر هم بریزد و در اصطلاح گوله گوله شود.

فرش شنل (بلژیکی) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
 

برای شست‌وشوی فرش ماشینی بلژیکی، پیشنهاد می‌دهیم شست‌وشوی این فرش ها را به قالیشویی‌های معتبر بسپارید و از شستن آن‌ها در منزل خودداری کنید.

 

بیشتر بخوانید:

     فرش ایرانی و کاربرد آن در دکوراسیون مدرن

     فرش شگی فرشی خاص در دنیای فرش ماشینی



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش