رئیس اتحادیه فروشندگان فرش‌های ماشینی اظهار داشت: اگر همین امروز اعلام کنند صادرات ممنوع است، قیمت فرش نصف می‌شود، چون نزدیک به 80 درصد آن هم اکنون صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش‌های ماشینی در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت فرش ماشینی/ ممنوعیت صادرات قیمت‌ها را نصف می‌کند/ بازار کاذب است

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش‌های ماشینی اظهار داشت: اگر همین امروز اعلام کنند صادرات ممنوع است، قیمت فرش نصف می‌شود، چون نزدیک به 80 درصد آن هم اکنون صادر می‌شود.

محمدهادی کمالیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد افزایش قیمت فرش ماشینی در ماه‌های اخیر گفت: مساله صادرات موجب افزایش قیمت بسیاری از کالاها از جمله فرش شده است و متاسفانه باب صادرات به گونه‌ای باز شده که تولیدکنندگان را وسوسه می‌کند تا اجناس در داخل کشور را با دلار 30 هزار تومانی به فروش برسانند. بنابراین افزایش قیمت فرش برای خریداران خارجی بسیار ناچیز اما موجب تحمیل فشار به مشتریان داخلی می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که ارزی به چرخه اقتصاد وارد نمی‌شود. اکثر کارخانه‌ها فرش را با دلار 29 یا 30 هزار تومان برای صادر کنندگان می‌فروشند و در واقع  سود حاصل از آن به خریداران می‌رسد. اکنون تولیدکنندگان همین رویه و قیمت‌گذاری را برای داخل کشور نیز در پیش گرفته‌اند و موجب افزایش قیمت فرش ماشینی شده است.

رئیس اتحادیه فرش ماشینی با بیان اینکه اگر صادرات قطع شود می‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود، افزود: زمانی که در تحریم‌ به سر می‌بریم چه لزومی به صادرات است؟ البته صادرات برای گروه‌های مانند پتروشیمی که موجب ارزآوری برای کشور می‌شود ضروری است اما برای کالاهایی مانند موادغذایی و فرش صدق نمی‌کند. اصلا این چه نوع صادراتی است که قیمت داخلی را سر سام‌آور می‌کند؟ به طوری که قیمت‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته‌اند.‌ در حال حاضر تمام امکانات تولید بجز مدیریت مناسب وجود دارد.

کمالیان با اشاره به صادرات فرش به کشور‌های حوزه خلیج فارس اظهار داشت: هم اکنون فرش ماشینی از آفریقا و کشور‌های حاشیه خلیج فارش خریدار دارد، چون قیمت تمام شده برای آنها بسیار ناچیز است.

رئیس اتحادیه فرش ماشینی اضافه کرد: اگر همین امروز اعلام کنند صادرات ممنوع است، قیمت فرش نصف می‌شود، چون نزدیک به 80 درصد آن هم اکنون صادر می‌شود. متاسفانه عدم مدیریت منجر به چنین اتفاقی شده و در صورتی که جلوی صادرات تولیدات داخلی گرفته شود وضعیت رو به بهبود می‌رود. در واقع در حال حاضر، قیمت ها در بازار کاذب است چون مازاد تولید داریم و مواد اولیه آن تا پایان سال آینده وجود دارد البته بخشی از مواد وارداتی است که بر قیمت‌ها تاثیر گذار بوده اما نه به این شکل که منجر به قیمت‌های سرسام آور شود.

منبع:ایلنا



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش