آهار چیزی از نشاسته یا کتیرا یا صمغ و یا لعاب ختمی و مانند آن که جامه و کاغذ و جز آن را بدان آغارنذ تا شخّ و محکم شود یا صیقل و مهره گیرد.

مرجله آهار زنی فرش ماشینی

معانی آهار:

آهار از نظر لغت:

آهار چیزی از نشاسته یا کتیرا یا صمغ و یا لعاب ختمی و مانند آن که جامه و کاغذ و جز آن را بدان آغارنذ تا شخّ و محکم شود یا صیقل و مهره گیرد.

آهار از نظر صنعتی:

به ترکیبات نشاسته با انواع چسب های گیاهی و صمغ ها و یا ترکیبات نشاسته با انواع رزین های صنعتی که جهت استحکام بخشی در صنایع گوناگون از جمله در صنعت نساجی در بخش تکمیل پارچه و فرش ماشینی و در صنایع کاغذ سازی مصرف می شود آهار می گویند.

مرحله آهار زنی:

یکی از تفاوت های اساسی فرش ماشینی با فرش دستباف، نحوه اتصال نخ های خاب به زمینه فرش یا به عبارت دیگر شکل گره ها(ریشه های نخ خاب) می باشد.

  

مرجله آهار زنی فرش

شکل 1- الف) تصویر گره های فرش دستباف ب) تصویر گره های فرش ماشینی

همانطوری که در شکل (1) نشان داده شده است ،در فرش دستباف نخ خاب به صورت یکی از دو نوع گره فارسی و یا ترکی به دور نخ چله پیچیده می شود.

این نحوه قرار گیری نخ های خاب در داخل زمینه فرش سبب می شود تا نخ های خاب در اثر نیروهای وارده بر آن ، به راحتی از داخل فرش بیرون کشیده شوند.

در فرش ماشینی، بر خلاف فرش دستباف، نخ های خاب به دور نخ چله یا پود گره نمی شوند و تنها به صورت یک نیم دایره از دور آن عبور می کنند.

این باعث می شود تا نخ های خاب عموما به صورت U شکل در ساختمان بافت فرش ماشینی قرار گیرند.

این تفاوت باعث می شود تا نخ های خاب فرش دستباف (ریشه ها) در اثر کشیده شدن، به راحتی از داخل فرش بیرون نیایند و فرش دستباف استحکام ریشه بالایی داشته باشد.

بر عکس، در فرش ماشینی به دلیل کوچک بودن سطح تماس نخ خاب با نخ پود ، استحکام ریشه بسیار پایین تر می باشد.

بنابراین، از ابتدای ماشینی شدن تولید فرش به روش رویه به رویه، زدن نوعی چسب به پشت فرش بافته شده یا عملیات "آهار زنی" به عنوان راه حل استحکام بخشی نخ های خاب مرسوم شده است.

ذکر این نکته ضروری است که در ساختار فرش های ماشینی جدید و با تراکم بالا (700 شانه به بالا)، نحوه بافت فرش با استفاده از تکنیک "نخ های خاب درگیر" به گونه ای اصلاح شده است که نخ های خاب به شکل حرف "W" انگلیسی و یا "لا" ی عربی در ساختمان بافت فرش قرار می گیرند.

بنابراین، با توجه به تراکم و فشردگی بالای نخ های خاب و پود در ساختار چنین فرش هایی و همچنین شکل حلقه شدن نخ خاب به دور نخ های پود، نقش استحکام بخشی آهار کمتر شده است.

آهار که به صورت لایه یا فیلمی نازک به پشت فرش می چسبد، می تواند علاوه بر استحکام بخشی، فواید دیگری را یز به همراه داشته باشد.

این لایه می تواند نقش ترمز فرش بر روی سطوح صیقلی مانند سرامیک کف را داشته، سرخوردگی مکرر فرش ماشینی بر روی سطوح سرامیکی را کاهش دهد.

همچنین وجو آهار می تواند مقاومت پشت فرش در مقابل سایش بر روی کف را افزایش دهد.

علاوه بر آن در فرش های تراکم پایین که فرش شل بوده، به راحتی خمیده و چروک می شود، از آهار زنی برا سفت کردن پشت فرش و جلوگیری از تا خوردن و چروک شدن آن استفاده می شود.

مرجله آهار زنی فرش

عملیات آهار زنی فرش به صورت شماتیک در شکل (2) نشان داده شده است.

بر اساس این شکل، ماشین آهار شامل قسمت های آهار زنی(تشتک های آهار)، خشک کن، بخارزنی و تراش(شیرینگ) می باشد.

 

بیشتر بخوانید:

         مرحله کنترل کیفیت فرش تکمیل شده

         چسب آهار و ویژگی های آن در بافت فرش ماشینی

 



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش