فرش پامچال در این مقاله سعی کرده است تا روش هایی که برای نظافت راحت تر فرش های طرح برجسته وجود دارد را به شما معرفی نماید تا اگر تصمیم به خرید فرش گل برجسته دارید بتوانید در نگهداری از آن هم اطلاعات لازم را داشته باشید . طریقه شستن فرش گل برجسته و روش های تمیز کردن آن موضوعی است که در این مقاله به طور مفصل به آن پرداخته شده است ولی قبل از آن باید در مورد مشخصات و تفاوت فرش های گل برجسته با فرش های معمولی بدانید تا به بهترین نحو از شستن فرش گل برجسته آگاهی پیدا کنید .

 

فرش های ماشینی گل برجسته و نحوه شستشوی آن

  

 یکی از انواع فرش هایی که در ایران و جهان طرفداران زیادی دارد، فرش نقش برجسته یا همان فرش گل برجسته است. شیوه بافتن این فرش‌ها به گونه‌ای است که در قسمت‌هایی که بافنده مایل بوده توجه بیشتری به آن بشود، ضخامت فرش بیشتر است و به همین دلیل بهتر دیده می‌شود؛ قرار گرفتن برجستگی‌ها و قسمت‌های مسطح فرش در کنار هم همان کاری را می‌کند که سایه و روشن در نقاشی آن را به عهده دارد.

با توجه به اینکه این فرش ها از سطحی ناهموار برخوردار است و به این علت از زیبایی خاصی هم برخوردار است که به عنوان فرش گل برجسته شناخته می شود و در رابطه با  شستشوی و نظافت این مدل فرش ها سوالی که برای همگان پیش می آید این است که آیا شستشوی فرش های گل برجسته با دیگر فرش های ماشینی تفاوت دارد ؟

فرش پامچال در این مقاله سعی کرده است تا روش هایی که برای نظافت راحت تر این مدل فرش ها وجود دارد را به شما معرفی نماید تا اگر تصمیم به خرید فرش گل برجسته دارید بتوانید در نگهداری از آن هم اطلاعات لازم را داشته باشید . طریقه شستن فرش گل برجسته و روش های تمیز کردن آن موضوعی است که در این مقاله به طور مفصل به آن پرداخته شده است ولی قبل از آن باید در مورد مشخصات و تفاوت فرش های گل برجسته با فرش های معمولی بدانید تا به بهترین نحو از شستن فرش گل برجسته آگاهی پیدا کنید .

 

فرش های گل برجسته

فرش های گل برجسته با استفاده از دو نوع نخ آکرولیک و هایبالک بافته می شود تا بتوانند قسمت های مشخصی از فرش را برجسته نمایند . فرش های برجسته بعد از مرحله تولید دارای سطح یک دست و صاف هستند که در مرحله آهار تحت حرارت و گرما ، قسمت های بافته شده با الیاف هایبالک حالت فرو رفته پیدا می کند ولی گل های بافته شده با الیاف مقاوم اکریلیک هیچ واکنشی از خود نشان نداده و ثابت باقی می مانند که به این صورت خاب فرش از حالت برجستگی و ناهمواری هایی برخوردار می شوند .

 

فرش های ماشینی گل برجسته به دلیل ناهمواری هایی که دارد ، از شست و شو و نظافت سخت تری برخوردار است . عموما قالی های گل برجسته را در تعداد گره های فرش 1200 شانه تراکم 3600 تولید می نمایند که از ظرافت و زیبایی بیش تری نسبت به فرش های هزار شانه گل برجسته برخوردار است و بدین ترتیب طرح و نقشه فرش گل برجسته از جلوه و وضوح بیش تری برخوردار خواهد بود .​

 

فرش های گل برجسته به دلیل ناهمواری هایی که در سطح خود دارد ، بیش تر در معرض جذب آلودگی و گرد و غبار است و باید زودتر مورد نظافت قرار گیرد تا از پخش آلودگی و میکروب در فضای خانه جلوگیری شود . استفاده از الیاف آکرولیک مقاوم در برابر جذب رطوبت و آلودگی بسیار کم تر از الیاف انعطاف پذیر و ضعیف هایبالک خواهد بود پس به این علت است که قسمت های فرو رفته می تواند در جذب آلودگی بسیار قوی تر عمل کند و اصولا از فرش های گل برجسته استفاده در مکان های کم تردد بسیار مناسب تر خواهد بود تا هم با پاخور شدن زیاد دفورمه نشود و از زیبایی و ظرافت فرش کاسته نشود و هم در برابر جذب آلودگی در امان باشد .

طریقه شست و شوی و نظافت فرش ماشینی گل برجسته

فرش های ماشینی برجسته به دلیل بافت الیاف هایبالک در آن نباید مورد شست و شوی زیاد قرار گیرد زیرا امکان دارد شکل و زیبایی خود را از دست بدهد و به همین علت با نظافت روزانه فرش می توانید فرش گل برجسته را بعد از سال ها استفاده ، مثل روز اول داشته باشید . جارو کردن فرش های ماشینی هم عمر فرش را زیاد می کند و هم از ورود و نفوذ آلودگی و گرد و غبار جلوگیری می شود .

اگر لکه ای بر روی فرش گل برجسته ایجاد شده است که به راحتی پاک نمی شود ، می توانید خودتان در خانه محلول های شوینده قوی را بسازید و با آن لکه مورد نظر را به راحتی پاک نمایید .

  

بیشتر بخوانید:

      همه چیز در مورد فرش های گل برجسته

      با مزایا و معایب فرش های ماشینی گل برجسته آشنا شوید

 

انواع لکه بر فرش و روش درست نمودن آن که در خانه می توانید برای نظافت فرش گل برجسته خود درست نمایید در زیر عنوان شده است :

 - جوش شیرین و سرکه : محلول پاک کننده خانگی بسیار قوی است که در پاک کردن هر لکه از روی هر وسیله ای موفق عمل می کند . پودر جوش شیرین را روی لکه ریخته و مقداری سرکه هم اضافه کنید و بعد از مدتی با دستمال سرکه را از روی فرش پاک کرده و برای جمع کردن جوش شیرین هم جارو برقی بکشید تا لکه از روی فرش پاک شود . استفاده از جوش شیرین تنها در پاک نمودن لکه های بزرگ تر بسیار کاربرد دارد .

 - نمک : مخلوط نمک و سرکه به عنوان یک لکه بر قوی در از بین بردن لکه های به وجود آمده در سطح فرش کاربرد دارد که می توان به وسیله آن بسیاری از لکه های مختلف را پاک نمود .

 پراکسید هیدروژن : اگر لکه ای خونی روی فرش گل برجسته ایجاد شده ، با استفاده از این شوینده می توانید آن را پاک نموده و از بین ببرید .

 پودر ذرت : با مخلوط کردن یک پیمانه پودر ذرت و یک پیمانه بوره و نصف پیمانه جوش شیرین و ریختن آن روی لکه ، و کشیدن دستمال یا اسفنج مرطوب روی آن و بعد از خشک شدن آن قسمت جارو کشیدن ، لکه به راحتی از بین ببرید .

 

لکه های تازه به وجود آمده در سطح فرش گل برجسته در اثر ریختن چای و نسکافه بر روی آن را می توانید با یک قاشق ماست پاک نمایید . بعضی از افراد برای از بین بردن جای پایه مبل یا اجسام سنگین بر روی فرش مشکل دارند که ما برای این دسته از افراد نیز راه حلی را ارائه داده ایم به این صورت که با گذاشتن کمی یخ روی آن و بعد ازمدتی قرار دادن دستمال خشک برای جذب رطوبت آن ، خاب فرش به حالت اولیه برمی گردد .

 

با پاک کردن سریع لکه ها بسیار راحت تر خواهید توانست آن ها را از بین ببرید ولی لکه هر چه زمان بیش تری روی فرش بماند پاک کردن آن دشوار تر خواهد شد که در این صورت با خمیر ریش و کشیدن پارچه مرطوب بر روی لکه های قدیمی فرش ، آن را پاک نمایید . لکه های به وجود آمده در اثر ریختن ادویه روی فرش را می توانید با مقداری آّبلیمو و آب رفع نمایید .

 

اگر در اثر سالیان طولانی رنگ فرش شما از بین رفته می توانید با پاشیدن مقداری تفاله چای و نمک روی فرش گل برجسته و جارو کردن آن رنگ فرش را نو و جذاب نمایید . لکه های به وجود آمده در اثر ریختن کاکائو ، بستنی و چسب های مایع را می توانید با مقداری محلول مایع ظرفشویی و آب و دستمال مرطوب روی آن کشیدن از بین ببرید و هم چنین با محلول های غیر چرب می توانید اثر چربی را از روی فرش های گل برجسته پا نمایید .



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش