پاسخ به این سوال ، به شما در خرید فرش کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید. این روزها آن‌قدر فرش‌های متنوع در بازار موجود است که قبل از خرید بهتر است اطلاعات کافی درباره‌ فرش ها داشته باشید.

کدام فرش بهتر است؟ کرک یا پشم!

فرش کرک بهتر است یا پشم؟

پاسخ به این سوال ، به شما در خرید فرش کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید. این روزها آن‌قدر فرش‌های متنوع در بازار موجود است که قبل از خرید بهتر است اطلاعات کافی درباره‌ فرش ها داشته باشید. فرش ها در ۲ نوع ماشینی و دستباف عرضه می‌شوند که خودشان نیز انواعی دارند. فرش‌های لطیف و براق ابریشمی ماشینی که از پلی‌استر هستند یا فرش‌های ماشینی آکریلیک که محکم‌تر و بادوام‌تر می‌باشند انواعی از فرش‌های ماشینی می‌باشند. فرش‌های دستباف نیز در انواع پشمی ، ابریشمی ، سوف و… می‌باشند. اگر این سوال برای شما ایجادشده که فرش کرک بهتر است یا پشم ، با فرش پامچال تا پایان همراه باشید.

کرک و پشم را بشناسیم

قبل از بررسی اینکه فرش کرک بهتر است یا پشم ، باید اول کرک و پشم را بشناسیم. وقتی بدن حیواناتی چون بز ، شتر و گوسفند شانه می‌خورد ، الیاف ریز و نرمی در دندانه‌های شانه می‌ماند که به آن کرک می‌گویند. پشم نیز از اساسی‌ترین و پرکاربردترین مواد در بافتن قالی‌هاست که از گوسفندان و در فصل پشم‌چینی تامین می‌شود. پشم اگر از نژادهای خوب گوسفندان سفید تهیه شود ، ضخیم ، محکم ، گران و اعلا است و رنگ‌پذیری خوبی نیز دارد. همچنین باید بدانید که تهیه کرک‌های مرغوب مشکل‌تر از پشم است پس نیاز است که در هنگام خرید فرش کرک بررسی بیشتری انجام دهید.

ویژگی‌های کرک و پشم

برای اینکه بگوییم فرش کرک بهتر است یا پشم باید ویژگی‌های هر یک را بشناسیم.

 

  

 

کرک :

ریز و نرم است

انواع کشمیر ، شترچه ، شاهتوش را با کیفیت‌های مختلف دارد.

تهیه آن سخت است.

ظریف و نازک است و دوام چندانی ندارد.

چندان برای بافت قالی مناسب نیست.

پشم :

محکم و ضخیم است.

در ایران نژادهای بسیار خوب گوسفندان موجود است که پشمی اعلا از آنها تهیه می‌شود.

ویژگی‌های خاص فیزیکی پشم تاثیرات عالی بر بدن می‌گذارد.

قابلیت ارتجاعی ، درخشانی ، رنگ‌پذیری ، بافت و… آن را برای قالی‌بافی مناسب و عالی کرده است.

پاسخ به سوال فرش کرک بهتر است یا پشم


 

 

این سوال جوابی دارد که شما با دانستن آن برای خرید آگاهانه فرش آماده خواهید شد. هرچند کرک‌های طبیعی و مرغوب ، فرش‌هایی ظریف و گران‌قیمت می‌سازند اما پشم‌ها برای بافتن فرش مناسب‌تر هستند. از پشم‌ها فرش‌هایی محکم ، بادوام ، زیبا ، براق ، درخشان ، خوش‌رنگ و لطیف تهیه می‌شوند که بافت ، رنگ ، جنس و نرمی‌شان رویاگونه و جذاب است ؛ در واقع فرش‌های پشمی از فرش‌های کرکی محکم‌تر ، بادوام‌تر ، شفاف‌تر ، مرغوب‌تر ، خوش‌رنگ‌تر و لطیف‌تر هستند. قابلیت‌های پشم برای به کارگیری در قالی‌بافی بیشتر از کرک است و آن را به الیافی ویژه‌تر نسبت به کرک تبدیل نموده است.

تشخیص فرش کرکی از پشمی چندان مشکل نیست ؛ فرش‌های پشمی به‌اصطلاح جان‌سخت و ضخیم هستند و سالیان زیادی کیفیت خود را در پاخوری و استفاده حفظ خواهند کرد اما فرش‌های کرکی ظریف ، نازک و بی‌جان هستند. خرید فرش‌های کرکی به مهارت نیاز دارد زیرا ممکن است فرش‌های بافته‌شده از الیاف خارجی نامطلوب را به‌جای فرش‌های کرک طبیعی به شما بفروشند.

 بیشتر بخوانید:

    تفاوت های چله ابریشم با چله پشم چیست؟

    تفاوت فرش‌های آکریلیک با فرش ابریشمی


 

ویژگی‌های کیفیتی فارغ از ظاهر

اگر بخواهیم به این سوال جزئی‌تر پاسخگو باشیم ، باید به ویژگی‌هایی از فرش‌های پشمی اشاره کنیم که بسیار وسوسه انگیز هستند. پشم‌ها در واقع الیافی ویژه و سرشار از خواص طبیعی برای بدن می‌باشند پس در جواب فرش کرک بهتر است یا پشم باید بگوییم نه تنها فرش پشم محکم‌تر و زیباتر است بلکه پر از خواصی اعجاز انگیز است و قدرت طبیعت را در خود دارد.

از نکات دیگری که باید گفته شود تا خود شما جواب مطمئنی برای این سوال بیابید این است که فرش‌های پشمی نسبت به کرکی :

 - بو ، رنگ ، شفافیت و چشم‌نوازی بیشتری دارند.

قابلیت‌های خاص فیزیکی و شیمیایی پشم‌ها باعث می‌شود که آنها برای بدن فواید زیادی داشته باشند از جمله : جاذب عرق بدن ، رفع دردها ، اصلاح گردش خون در بدن ، آرام کننده اعصاب ، ایجاد خوابی راحت و عمیق و… پس می‌توانید برای سلامتی خود جوابی محکم به فرش کرک بهتر است یا پشم بدهید.

 - مورد مهم دیگری که به شما نشان می‌دهد فرش کرک بهتر است یا پشم ، داشتن فرشی دستباف پشمی است که زمستان‌ها به شما گرما و انرژی می‌بخشد ؛ فرش‌های پشمی قابلیت حفظ حرارت در خود را دارند و به نسبت فرش‌های نازک کرکی گرمای بیشتری برای شما تولید می‌کنند.

 - فرش‌های پشمی قابلیت‌های خود را در محیط‌های بسیار مرطوب حفظ می‌کنند اما رطوبت می‌تواند به فرش‌های کرکی آسیب برساند.

نکات آخر

جواب سوال فرش کرک بهتر است یا پشم در یک کلام فرش پشم است. نژادهای مشهوری از گوسفندان ایرانی نظیر : کردی ، افشاری ، بلوچی ، قزل ، بختیاری و… پشم‌هایی مرغوب و اعلا تولید می‌کنند که در دستان جادویی بافندگان ایرانی قرار می‌گیرد تا بهترین و زیباترین قالی‌ها و قالیچه‌ها خلق شوند. گوسفندان سفید و درخشان سیستانی پشمی زیبا تولید می‌کنند که بعد از رنگ شدن خیره‌کننده است. هرچند فرش‌هایی که از کرک طبیعی ایرانی تولید می‌شوند نیز جذاب و سرشار از ظرافت هستند اما بیشتر جنبه‌های تزئینی دارند و بهتر است در مکان‌های پر رفت‌وآمد پهن نشوند.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش