نقش و نگارها در همه آثار هنری به عنوان اجزاء اصلی در خلق و پیدایش آن آثار در نظر گرفته شده و ابزاری هستند که به واسطه آنها می توان تاریخچه و ویژگی های آن اثر را شناسایی کرد.

آشنایی با طرح و نقش گل فرنگ

 

نقش و نگارها در همه آثار هنری به عنوان اجزاء اصلی در خلق و پیدایش آن آثار در نظر گرفته شده و ابزاری هستند که به واسطه آنها می توان تاریخچه و ویژگی های آن اثر را شناسایی کرد. علت اینکه این نقش و نگارها به عنوان نشانه در نظر گرفته می شوند چون عموما برگرفته از آداب و رسوم و سنن قوم ها و شهرهای مختلف بوده و با شناخت این آداب و رسوم می توان حدس زد آثار به جا مانده مربوط به کدام محل و کدام قوم و یا شهر است.

طرح گل فرنگ هم به عنوان یکی از اجزا و نقش و نگارهای دیرینه در قالی و فرش ایرانی شناخته شده و ویژگی های خاص خود را دارد.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

    آشنایی با طرح و نقش شکارگاه

    آشنایی با طرح و نقش بته جقه

 

ویژگی های طرح گل فرنگ

طرح گل فرنگ به نام های مختلفی شناخته می شود که برخی از این نام ها شامل گل کوبلنی، گل رز، رز کلمی و گل ژرسه هستند. این طرح ویژگی های خاصی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 

1-طرح گل فرنگ با انواع نقش و نگارهایی از تصویر سازی و طبیعت پردازی در دوران صفوی وارد قالی ایرانی گردید و البته بسیار هم مورد استقبال قالی بافان قرار گرفت.

 

2-طرح گل فرنگ اگر چه به صورت جزئی تر در قالی ایرانی وجود داشته اما هجوم این همه طرح و نقش گل و طبیعت گرایی برگرفته از قالی قرن هجده و نوزده کشورهایی اروپای غربی بود.

 

3-در ایران طرح گل فرنگ بیشتر در بین قالیبافان کردستان و چهارمحال بختیاری رواج داشته و توسط آنها بافته می شد.

 

 

 

4-با وجود اینکه طرح گل فرنگ در دو استان کردستان و چهار محال و بختیاری بافته می شد اما به لحاظ انتخاب رنگ و جزئیات چندان به هم وابسته و شبیه نبودند و استقلال آداب و رسوم و سنن خود را حفظ می کردند.

 

5-عمده تفاوت قالی های بافته شده با طرح گل فرنگ در این دو شهر به لحاظ مواد اولیه به کار رفته، رنگرزی و تکنیک های بکار رفته در بافت آنها بوده و زمینه و ریشه اصلی گرفته شده از قالی کشورهای غربی یکسان دیده می شد.

 

6-طرح گل فرنگ بکار رفته در فرش ایرانی عموما گل سرخ با رنگ تند و آتشین و روشن بوده است.

 

7-گل فرنگ اصلی در واقع نقش یک گل سرخ با برگ های اطراف آن است برای همین به این نام شناخته می شود.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش