امروزه با پیشرفت دستگاههای بافندگی نخ هیت ست جایگاه ویژه ای بین تولید کنندگان فرش پیدا کرده است.

مزایای نخ هیت ست شده چیست؟

امروزه با پیشرفت دستگاههای بافندگی نخ هیت ست جایگاه ویژه ای بین تولید کنندگان فرش پیدا کرده است.

اصولاً فرآیند هیت ست و بخاردهی به منظور افزایش کیفیت نخ و نهایتاً فرش ماشینی می باشد.به اعتقاد فرش پامچال به تجربه ثابت شده است که استفاده از نخ هیت ست در یک واحد فرش بافی بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش راندمان تولید داشته که این رقم بسیار بالایی در یک دوره مالی شرکت خواهد بود.  همان طور که ذکر شد این افزایش راندمان به علت رفع بسیاری از عیوب نخ در مرحله هیت ستینگ است و این یکی از دلایل استقبال تولید کنندگان فرش از نخ هیت ست است. هیت ست تقریباً امروز برای ماشین آلات با تکنولوژی بالای بافندگی فرش یک الزام است. امروزه  سرعت بافت در حال افزایش است و به ویژه در تراکم های بالای فرش نخها باید دارای مقاومت در برابر پارگی زیادی باشند تا پارگی بیش از حد تولید را مختل نکند. ‏

از مهمترین خصوصیات نخ اکریلیک هیت ست شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پفکی شدن نخ و بالک بیشتر و در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش
۲- کاهش‏ پرز نخ‏
۳- تثبیت حرارتی و تثبیت تاب
۴- زیر دست نرم تر
۵- پارگی کمتر نخ در بافندگی
۶- تشخیص سر نخ ها در فرش بافته شده (دانه اناری شدن فرش یا ‏Pin Point effect‏)‏

بطور کلی ماشین آلات هیت ست با استفاده از بخار آب بعنوان واسطه حرارتی عمل هیت ست بدون آسیب رساندن به نخ در دو نوع مخصوص نخ اکریلیک ویا کلیه نخهای مصنوعی می باشد.

 بیشتر بخوانید:

    اصطلاح "هیت ست" در فرش ماشینی

    الیاف مصرفی در فرش ماشینی چه ویژگی هایی دارد؟

  

در ماشین هیت ست به طور متوسط ۲۴ تا ۴۸ سر نخ  در قفسه( کریل) به ماشین تغذیه می شود. اصولاً فرآیند بخار دهی نخ های اکریلیک یک فرآیند ضروری جهت بافت فرش ماشینی باکیفیت بالا می باشد. بخار دهی باعث ایجاد مقاومت بالا در برابر پارگی، استحکام ابعادی بالا، کاهش پرزهای سطحی و در نتیجه پرز دهی نخ، قابلیت جذب رنگ زیاد، حجیم شدن نخ و ایجاد یک سطح کاملاً یکنواخت با زیردست نرم می شود.

در کنار کریل تغذیه یک کریل رزرو هم وجود دارد که در هنگام اتمام بوبین اول پروسه تولید دچار توقف نگردد.

نخ ها پس از عبور از واحدPre Feeding‏  وارد سیستمی می شوند که به کلاف کن معروف است در این بخش نخ ها به صورت حلقه هایی ممتد بر روی یکدیگر و بر روی یک تسمه نقاله پهن می شوند. در مدلهای جدید ماشین آلات هیت ست جهت افزایش تولید پهنای تسمه نقاله هدایت کننده نخ ها افزایش یافته است.

معمولاً تولید ماشین هیت ست بین ۳ تا ۱۲ تن در روزبسته به نوع نخ ، کیفیت نخ، نمره نخ متغیر است.

سپس نخ ها از روی تسمه نقاله وارد ناحیه بخار دهی می شوند‎. نخ ها پس از خروج از هد های بخار، وارد خشک کن و بعد نیز خنک کننده می شوند. از آنجایی که اکریلیک قابلیت جذب رطوبت دارد وجود این مرحله ضروری است. سپس سرنخها وارد بخش کنترل الکترونیکی می شوند و از آنجا به واحد پیچش هدایت می شوند. قبل از این واحد انبارک نخ (آکومولاتور) قرار دارند که جهت جلوگیری از توقف خط مورد مصرف هستند.

نکته مهم اینکه در خطوط هیت ستی که قابلیت هیت ست نمودن انواع نخ های پلی استر- پلی پروپیلن- پلی آمید- اکریلیک- پشم و مخلوط را برای نخ های ریسیده شده و ‏BCF‏ دارند، در ماشین ‏TVP3‎‏ طول تونل بخار و زمان بخار دهی بیشتر است و عمل  هیت ست در یک تونل بسته انجام می گیرد و دمای بخار آب تا ۱۴۰ درجه می تواند بالا رود در حالی که در ماشین ‏LV‏ و عدم نیاز نخ اکریلیک به دمایی بالاتر از ۱۰۰ درجه جهت پفکی شدن، بخار در محیط اتمسفر یک و بدون فشار اعمال می شود. نکته دیگر این است که در ماشین ‏TVP3‎‏ می توان از این خط نخ فریزه هم به دست آورد. بدین شکل که قبل از ورود نخ به بخار دهی می توان نخ را از یک واحد ‏Freezing‏ و خنک کننده عبور داده و سپس نخ را هیت ست نمود.‏

فرشی که از نخ هیت ست شده تولید می شود دارای جذابیت بیشتر، ماندگاری بیشتر و استفاده راحت تر برای مصرف کننده خواهد بود.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش