تفاوت های چله ابریشم با چله پشم ، باعث تفاوت‌هایی در فرش دستباف نهایی می‌شود. پیش از برشمردن تفاوت های چله ابریشم با چله پشم ،فرش پامچال در این مقاله قصد دارید اندکی از چله‌کشی برای شما توضیح داده تا بهتر با مطالب آشنا شوید.

تفاوت های چله ابریشم با چله پشم چیست؟

تفاوت های چله ابریشم با چله پشم چیست؟
تفاوت های چله ابریشم با چله پشم ، باعث تفاوت‌هایی در فرش دستباف نهایی می‌شود. پیش از برشمردن تفاوت های چله ابریشم با چله پشم ،فرش پامچال در این مقاله قصد دارید اندکی از چله‌کشی گفته تا بهتر با مطالب آشنا شوید.

چله‌کشی یکی از مهمترین مراحل پیش از بافتن هر فرش است که بهروش‌های مختلفی انجام می‌شود و بدون چله‌کشی درست و اصولی نمی‌توان فرشی زیبا و کامل از هر لحاظ بافت. یک چله‌کش حرفه‌ای بعد از خواندن نقشه یک فرش ، تعداد تارهای چله را تعیین می‌کند ؛ ابزار و وسایلی چون : دار قالی ، دفتین ، آچار ، متر ، مداد سیاه و… را آماده می‌نماید و شروع به چله‌کشی می‌کند.

چله‌کشی به روش‌های ترکی و فارسی انجام می‌گیرد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند اما به زبان ساده نتیجه هر چله‌کشی سوار شدن نخ‌های چله به صورت درست ، یکنواخت و منظم بر دار قالی است. نخ چله نیز نخ‌های ظریف و پرپیچ‌وتابی است که به صورت عمودی در چله‌کشی بر دار قالی نصب می‌شوند ؛ کار این چله ها نگه‌داشتن گره‌های فرش است ؛ جنس آنها بسته به ظرافت یا نوع فرش می‌تواند پنبه‌ای ، پشمی یا ابریشمی‌ باشد. حال می‌توانیم به سراغ تفاوت های چله ابریشم با چله پشم برویم.

نحوه انتخاب نوع چله
ذکر تفاوت های چله ابریشم با چله پشم را از اینجا شروع می‌کنیم که اصلا چگونه برای نوع چله فرش‌ها تصمیم‌گیری می‌شود؟ در واقع با توجه به نقشه فرش ، رجشمار آن ، لطافت ، ظرافت و نوع فرش نهایی نوع چله‌ آن مشخص می‌شود. یکی از بارزترین تفاوت های چله ابریشم با چله پشم این است که استفاده از چله پشم این روزها کمتر از چله ابریشم دیده می‌شود اما هر دو از مصالح بسیار مهم در بافت فرش‌ها هستند.

ویژگی‌های چله ابریشم و چله پشم

چله ابریشم : چله های ابریشمی در کارخانه‌های ابریشم‌کشی و از پیله‌های کرم ابریشم تهیه می‌شوند. این نخ‌ها ظریف ، نرم و لطیف هستند و در عین ظرافت بسیار محکم و با دوام می‌باشند و گزینه‌ای عالی برای فرش‌های ریزبافت می‌باشند که ظرافت و هنرشان خیره‌کننده است.

چله پشم : نخ‌های پشمی در قدیم بیشتر به دلیل محکم بودن ، عمر بالا ، ایجاد گرما و در دسترس بودن مورد استفاده قرار می‌گرفتند و امروزه استفاده از آنها کمتر از گذشته شده است. پشم در فصل‌های پشم‌چینی از گوسفندان تهیه می‌شود.

 

تاثیر چله بر قیمت فرش
تفاوت های چله ابریشم با چله پشم یکی از مهمترین دلایل قیمت‌های مختلف فرش‌های دستباف است ؛ در واقع گران‌ترین فرش‌های دستباف از ابریشم و چله های ابریشم بافته می‌شوند و فرش‌هایی که ترکیبی از ابریشم و پشم را در خود دارند ارزانتر هستند. یکی از تفاوت های چله ابریشم با چله پشم ، مرغوبیت ، کیفیت و زیبایی بیشتر چله ابریشم نسبت به چله پشم است و همین عمر بالا و به تبع آن قیمت بالای فرش‌های ابریشمی را نسبت به فرش‌های پشمی می‌سازد.

چله های ابریشمی از دل طبیعت و از کرم‌های ابریشم می‌آیند و همین بر جادو ، جذابیت و خاص بودن چله های ابریشمی می‌افزاید. باوجود تمام تفاوت های چله ابریشم با چله پشم و ارزش متفاوت آنها هرکدام از چله های پشم و چله های ابریشم ویژگی‌های خود را دارند و در واقع طیفی از قدرت طبیعت را در خود نگاه می‌دارند.

  

بیشتر بخوانید:

    آموزش چله کشی گلیم

    هر آنچه در مورد چله کشی باید بدانید

 

مقایسه چله ابریشمی با پشمی
هرچند از تفاوت های چله ازلحاظ ارزش و… گفتیم اما به‌هرحال پشم و ابریشم هرکدام مزایایی دارند که نمی‌توان راحت از آنها گذشت. از تفاوت های چله ابریشم با چله پشم این است که فرش‌های بافته‌شده با چله ابریشم به دلیل ظرافت خاصی که دارند بهتر است در مکان‌های کم رفت و آمد تر خانه‌ها پهن شوند زیرا درخشان‌تر ، نرم‌تر و گران‌بهاتر از فرش‌های پشمی هستند و در واقع کالایی لوکس و نفیس محسوب می‌شوند.

اما فرش‌های با چله یا همان تار پشمی ضخامت و زبری بیشتری دارند که استفاده از آنها در مکان‌هایی که پاخوری بیشتری دارد بلامانع است. البته نمی‌توان از این نکته گذشت که پشم‌هایی که از نژادهای گوسفند معروف ایرانی نظیر : کردی ، بختیاری ، بلوچی ، افشاری ، قزل و… تهیه می‌شوند پشم‌هایی اعلا و گران هستند که مرغوبیت بالایی دارند و فرش‌هایی درخشان ، بادوام ، محکم و سفت را ایجاد می‌کنند. از تفاوت های چله باید به توانایی بیشتر پشم‌ها نسبت به ابریشم در تولید و حفظ گرما اشاره نمود.

همچنین توانایی بالای فرش‌های پشمی در تأثیر بر سلامتی ، تسکین دردها ، بهبود گردش خون ، ایجاد خوابی راحت نیز باعث محبوبیت آنهاست. از وجه تشابه‌های چله ابریشم و چله پشم این است که هردو از طبیعت و از جاندارانی سخاوتمند می‌آیند و همین آنها را ویژه می‌کند.

تفاوت های چله ابریشم با چله پشم فرش‌های متنوع ازلحاظ ضخامت ، ظرافت ، ریزبافتی ، زیبایی ، قیمت ، دوام ، اثرات سلامتی و… را می‌سازند که شمارا با فرش‌های مختلفی روبه‌رو می‌کند که هر سلیقه‌ای را پوشش خواهد داد. فرش‌ها و تابلو فرش‌های نفیس ابریشم طبیعی که دستباف هستند سرشار از هنر می‌باشند و به دکوراسیون خانه‌ها هویت ایرانی ، اصالتی خاص ، جلوه و جذابیت می‌بخشند. البته باید بدانید همانند پشم که درجات مختلف کیفیت را دارد چله ابریشم نیز درجه ۱ ، ۲ و ۳ دارد که بهترین ابریشم ایران در تبریز تولید می‌گردد.

ابریشم درجه ۱ در عین نرمی محکم و با دوام است و در حین چله‌کشی و دفه زدن پاره نمی‌شود. یکی از تفاوت های چله ابریشم با چله پشم رنگ آنها است که ابریشم ، طلایی است و پشم می‌تواند رنگ‌های مختلف داشته باشد که پشم گوسفندان سیستانی سفید است و قابلیت رنگ پذیریش عالی می‌باشد. فارغ از تفاوت های چله ابریشم با چله پشم سلیقه و هدف شما از خرید فرش مهم است و خریدن کردن از فرش‌فروشی‌های معتبر خرید شمارا آگاهانه می‌کند.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش