کسادی بازار فرش ماشینی
فرش ماشینی و موکت از جمله اقلام مورد نیاز خانوارها، به‌خصوص اقشار با درآمد متوسط و پایین است. با محمدهادی کمالیان- رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت-گفت‌وگو کرده‌ایم.

کسادی بازار فرش ماشینی

فرش ماشینی و موکت از جمله اقلام مورد نیاز خانوارها، به‌خصوص اقشار با درآمد متوسط و پایین است. با محمدهادی کمالیان- رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت-گفت‌وگو کرده‌ایم.

کسادی بازار فرش ماشینی

وضعیت بازار فرش ماشینی چگونه است؟
فعلا فصل رکود بازار فرش ماشینی است. همواره از خرداد تا شهریور‌ماه شاهد رکود بازار هستیم. در بخش خرده‌فروشی و بنکداری نیز مردم منتظر نمایشگاهی هستند که شهریور‌ماه برگزار می‌شود. در مجموع شرایط بازار خوب نیست و هر صنفی در یک فصل خاص بازار دارد و رونق این صنف بیشتر در نیمه دوم سال است. کارخانه‌ها اکثرا مازاد تولید دارند و جذب صادرات نمی‌شود. اکنون رکودی را در بازار شاهد هستیم که بخشی از آن ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است. گرچه صنف فرش ماشینی به‌دلیل پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضا، نسبت به سایر صنوف افزایش قیمت چندانی نداشته اما باید توجه کرد که به‌دلیل کاهش قدرت خرید، خانوارها با وجود قیمت نه چندان بالای این کالا خرید مثلا کت و شلوار 2میلیون تومانی یا سایر اقلام ضروری را به جای فرش ماشینی یا موکت در اولویت قرار می‌دهند.

مشتریان باید به چه نکاتی در خرید توجه کنند؟
اکثر دستگاه‌های تولید فرش ماشینی به روزرسانی شده‌اند و مواد اولیه مورد استفاده آنها نیز مرغوب است. در واقع اغلب کارخانه‌ها برای حفظ برند خود، محصولات مناسب با مواد اولیه مرغوب را به بازار عرضه می‌کنند. در زمینه قیمت فرش ماشینی نیز انواع فرش 500 تا 1500شانه به بازار عرضه می‌شود که با توجه به شرایط بافت و کیفیت، قیمت‌های متفاوتی دارد. با وجود این میانگین قیمت فرش ماشینی 1200شانه 3میلیون و 600هزار تومان است که این نرخ برای فرش‌های 1500شانه به 4میلیون تومان می‌رسد. 

سهم تولید داخلی و واردات از بازار چقدر است؟
خوشبختانه واردات فرش ماشینی نداریم. گرچه چند سال پیش در زمینه فرش‌های فانتزی واردات صورت می‌گرفت اما تولید‌کنندگان با واردات ماشین‌آلات و تولید داخلی محصولات مورد نیاز بازار را تامین کردند. با این روند اکنون واردات فرش ماشینی و موکت با ارزآزاد مقرون‌به‌صرفه نیست. سالانه 150تا 170میلیون مترمربع فرش ماشینی در ایران تولید و 120میلیون مترمربع آن جذب بازار داخلی می‌شود. 

منبع:روزنامه همشهری



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش