آشنایی با فرش پوست و فرش چرم
فرش پوست و فرش چرم فرش های نفیسی هستند که زیبایی آنها دکوراسیون منزل و محیط کارتان را دو چندان خواهد کرد. جنس و رنگ فرش های چرمی متنوع است و تمام سلایق علاقه مند به این سبک را تحت پوشش قرار می‌دهند.

آشنایی با فرش پوست و فرش چرم

فرش پوست و فرش چرم فرش های نفیسی هستند که زیبایی آنها دکوراسیون منزل و محیط کارتان را دو چندان خواهد کرد. جنس و رنگ فرش های چرمی متنوع است و تمام سلایق علاقه مند به این سبک را تحت پوشش قرار می‌دهند. دباغی فرش پوست و فرش چرم کاملاً طبیعی و آنتی باکتریال شده است و طرحهای متنوعی را ایجاد کرده اند. فرشهای پوست یا فرشهای چرم اندازه بزرگی ندارند و حداکثر ۶ متر هستند. فرش پوست و فرش چرم به‌گونه  ای هستند که برای تمیز کردن نیازی به شستشو ندارند و می‌توان آنها را با جارو و پارچه نمدار تمیز کرد ، به این صورت که ابتدا آن را جارو کنید و سپس با پارچه ای نمدار به تمیز سازی سطح آن بپردازید. در این مقاله به بررسی خصوصیات فرش پوست و فرش چرم خواهیم پرداخت.

چرم یک کالای لوکس

چرم کالایی لوکس است و از گذشته تاکنون از آن برای تولیدات زیادی استفاده می‌شود. چرم یکی از اولین محصولاتی است که از آن در موارد زیادی استفاده میشده ، از نوشتن بر روی آن گرفته تا استفاده در پوشاک و لباس و همچنین کفپوش. بسیاری از تولیداتی که ساخته شده از چرم هستند توسط برندهای بزرگی استفاده می‌شوند. یکی از کشورهایی که توانسته است با صنعت چرم به موفقیت جهانی دست پیدا کند ایتالیا است. دومین کشور بعد از ایتالیا ، کشور ترکیه است که در برخی عرصه‌ها نیز توانسته به مقام اول دست پیدا کند.

کشوری که در دنیا بیشترین استفاده را از محصولات چرمی دارد ایالات متحده امریکا است و چین و پاکستان ازجمله کشورهایی هستند که بازار آمریکا را بدست گرفته‌اند و پاکستان کشوری است که بیشترین صادرات محصولات چرمی را به آمریکا انجام می‌دهد. بعد از آمریکا ، بزرگترین کشور خریدار چرم و پوست ، کشور چین می‌باشد. ضمن اینکه بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین واردکننده در زمینه محصولات نیم ساخته از چرم شامل ” وتبلو ” و ” سالامبور ” هم می باشد.

فرش پوست و فرش چرم
فرش پوست و فرش چرم نوعی از فرشهای مدرن هستند که برای آن از پوست طبیعی گاو و یا فرش سنتی دستباف استفاده می‌شود. زیبایی این فرشها بسیار خیره کننده است و در انواعی چون پادری ، کناره فرش ، پوست دیواری و فرش موجود است. برای لایه زیر کار فرش چرم ، از آستر اشبالت مصنوعی استفاده می‌شود و فرش را با استفاده از نخ‌های موم زده که ایتالیایی هستند می‌دوزند و از چرخ های مخصوصی برای این منظور استفاده می‌کنند که سبب میشود فرش مقاومتی بیشتر پیدا کند. از هنر دست استادکار برای دوخت فرش پوست و فرش چرم استفاده می‌شود که سبب می‌شود قیمت آنها از دیگر انواع فرشها حتی انواع لوکس بیشتر باشد.

کاربرد فرش پوست و فرش چرم

 

 

با چرم ایرانی که از مرغوبترین چرم ها است میتوان فرشهای زیبایی تولید کرد. بیشتر افراد فرش پوست و فرش چرم را برای تزیینات خانه انتخاب می‌کنند و آن را درجایی که کمتر پاخور باشد قرار می‌دهند. گاهی فرش پوست و فرش چرم را بعنوان دیوارکوب یا رومبلی خریداری می‌کنند که زیبایی زیادی دارد و محیط را بسیار چشم نوازتر می‌کند. همچنین طرح های رسمی آن را برای هدیه به عزیزان می‌توان خریداری کرد.

  

بیشتر بخوانید:

 آشنایی با طرح و نقش افشان

 آشنایی با طرح و نقش اسلیمی

 

ایران یکی از تولیدکنندگان فرش پوست و فرش چرم
ایران از دیرباز یکی از کشورهاییست که در بسیاری از عرصه ها پیشتاز است و در زمینه چرم نیز یکی از تولیدکننده کنندگان فرش پوست و فرش چرم است که مشتریان زیادی را به جهت طبیعی بودن چرم بدست آورده ؛ همانطور که فرشهای دستباف ایران همیشه با استقبال زیادی از سوی کشورهای دیگر روبرو است استقبال از این چرم هم در داخل و هم خارج از کشور زیاد است زیرا در ایران از چرم مصنوعی برای تولید فرش استفاده نمی‌شود. همچنین کشورهای خارجی تمایل زیادی به فرش پوست و فرش چرم ایران نشان می‌دهند و به دلیل زیبایی آن را بیشتر بعنوان وسیله ای زینتی استفاده می‌کنند.

انواع چرم تولیدی برای فرش پوست و فرش چرم در ایران
برای تولید فرش چرمی از چرم هایی چون میلینیوم ، الگانت گاوی و چرم میلینگی استفاده می‌شود و شهر تبریز مرکز تولید آن به شمار می‌آید. محصولات ایرانی این نوع فرش به دلیل تولید از لاشه های محکم که ازنظر لاک و رنگ قوی هستند ، از مقاومت بالایی برخوردارند و دوام بیشتری خواهند داشت. فرش پوست و فرش چرم در سایز و رنگهای متفاوتی به مشتری عرضه میشوند و گاهی از آنها برای تزیین کف منزل و یا دیوار استفاده می‌شود. برای تولید فرش پوست و فرش چرم آن را بصورت حرفه‌ای با بهترین مواد دباغی می‌کنند و بعد از آنتی باکتریال شدن در رنگ‌های متنوعی ارائه می‌دهند.

جایگاه ایران در عرصه تولید و تجارت پوست
ایران توانسته است در تولید پوست سبک که همان پوست گوسفند و بز است سهم ۵/۵ درصدی را در جهان داشته باشد که این مقدار در بازار جهانی بسیار قابل قبول و بالا میباشد. ایران رتبه سوم را در جهان از نظر کیفیت و کمیت این فرشها دارد زیرا هم مقادیر پوست بالایی دارد و هم در صنعت چرم سازی خود کیفیت بسیار بالایی دارد. همچنین درزمینه چرم سبک ایران توانسته است یکی از بزرگترین تأمین‌کننده ها در صنعت دباغی باشد. این موضوع در داخل ایران تفاوت دارد و صنعت چرم سازی سبک در داخل کشور کم است که به دلیل بالا بودن میزان پوست استحصالی و مقدار مصرف داخلی ، پوستی که در بازار داخلی موجود است تنها به میزان ۱۰ الی ۱۵ درصد امکان جذب دارد و مابقی آن را به‌صورت نیمه ساخته صادر می‌گردد.

نحوه شستشوی فرش پوست و فرش چرم
یکی از سوالاتی که معمولاً در مورد فرش پوست و یا فرش چرم پرسیده می‌شود ، نحوه شستن آن است. فرش پوست و فرش چرم خیلی دیرتر از فرش‌های معمولی کثیف می‌شوند و نیاز به پاکیزگی و شستشو پیدا می‌کنند ، اما به‌هرحال به شستشو نیاز خواهند داشت. برای شستشوی فرش پوست و فرش چرم باید از آب و سرکه سفید استفاده کرد که برای این منظور باید سرکه سفید را به میزان چند قطره با یک لیتر آب مخلوط‌کنیم و پارچه را در آن بزنیم و روی فرش بکشیم ، سپس از جاروبرقی برای تمیز کردن نهایی استفاده کنیم.

دقت در خرید فرش پوست و فرش چرم
در زمان خرید و حتی نگهداری فرش پوست و فرش چرم باید دقت زیادی به خرج داد زیرا محصولاتی لوکس به شمار می‌آیند. در زمان خرید از برندهای ناشناسی که در بازار برای فرش های چرم وجود دارد خرید نکنیم چراکه ممکن است  اصل نباشند و کیفیت و زیبایی خود را بعد از مدتی از دست بدهند. چرم در انواع مصنوعی و طبیعی در بازار موجود است و در تولید فرش استفاده میشود که نوع مصنوعی آن قیمت پایینی دارد و کیفیت چرم طبیعی را ندارد. فرش چرم باید از نوع طبیعی باشد تا زیبایی دوچندانی داشته باشد.

شناسایی فرش پوست و فرش چرم اصل
تفاوت چرم اصل و غیر اصل در آن است که نوع اصلی آن در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و مثل یک عایق عمل می‌کند و زمانی که آن را در برابر حرارت بالا قرار دهیم بوی سوختن مو را در محیط احساس خواهیم کرد. برای شناسایی فرش چرم اصل پشت آن را نگاه کنید و اگر نخ های توری را در پشت آن دیدید نشان می‌دهد که آن فرش چرم مصنوعی است. گاهی در بازار فرش چرمی را خواهید دید که از چرم شترمرغ تهیه شده است و نسبت به چرم گاو قیمت پایین تری دارد.

فرش پوست ، فرش چرم و پوست گاوی
فرش پوست ، فرش چرم و پوست گاوی فرش پوست و فرش چرم تفاوتهایی دارند مثلاً فرش چرم را در شکلهای متنوعی تولید می‌کنند ولی فرش پوست همان پوست حیوان است که به شکل فرش درآمده و آن را بعد از کمی پرداخت با مو و پشم دام ارائه می‌کنند. برای این منظور پوست گاو و یا دیگر حیوانات به شکل خام ارائه می‌شود که کیفیت بسیار بالایی دارد. آن دسته از فرش هایی که از چرم گاو هستند در رنگ تیره و روشن و به شکل‌های متنوعی ارائه می‌شوند. این فرشها بصورت تکی و یا عمده در اختیار مشتری قرار می‌گیرند و قیمت مناسبی دارند. فرش پوست به خصوص پوست گاو محصولی جدید است که استقبال بی نظیری از آن به عمل‌آمده است.

فرش پوست و فرش چرم تفاوتهایی دارند مثلاً فرش چرم را در شکلهای متنوعی تولید می‌کنند ولی فرش پوست همان پوست حیوان است که به شکل فرش درآمده و آن را بعد از کمی پرداخت با مو و پشم دام ارائه می‌کنند. برای این منظور پوست گاو و یا دیگر حیوانات به شکل خام ارائه می‌شود که کیفیت بسیار بالایی دارد. آن دسته از فرش هایی که از چرم گاو هستند در رنگ تیره و روشن و به شکل های متنوعی ارائه می‌شوند. این فرشها بصورت تکی و یا عمده در اختیار مشتری قرار می‌گیرند و قیمت مناسبی دارند. فرش پوست به خصوص پوست گاو محصولی جدید است که استقبال بی نظیری از آن به عمل‌آمده است.

قیمت فرش پوست و فرش چرم
قیمت فرش پوست و فرش چرم با توجه به کیفیت و مرغوبیت چرم ، مقدار فعالیت و زمان صرف شده برای تولید و بر اساس دباغی صورت گرفته بر روی هر فوت از آن تعیین میگردد. فرش پوست و فرش چرم بصورت ماشینی ، کارخانه‌ای و دست دوز تولید می‌شود. قیمت فرش پوست و فرش چرم بر اساس اینکه چگونه تولید شده باشند تغییر می‌کند که طبیعتاً نوع دست دوز آن قیمت و ارزش بیشتری دارد.

صادرات فرش پوست و فرش چرم به بازار اروپا
یکی از محصولات چرمی که ضمن خرید و فروش داخلی به بازارهای اروپایی نیز صادر می‌شود ، فرش پوست و فرش چرم است که برای این منظور در زمینه صادرات می‌تواند هدف خوبی باشد. فرش پوست و فرش چرم می‌تواند زیبایی به‌ مانند فرشهای دستباف ترکمن و تبریز داشته باشد که بسیار چشم نواز هستند. فرش‌هایی که از نوع پوستی هستند ضمن تأثیرات زیبایی که بر دکوراسیون خانه دارند ، خواص درمانی نیز دارند. یکی از نقش‌های این نوع فرش‌ها جلوگیری از ورود رطوبت و بیماری‌های ناشی از آن به بدن است. در سالهای اخیر اروپایی ها به یکی از مهمترین مشتریان فرش چرم و یا فرش پوست تبدیل‌شده اند و انتظار می رود که استقبال در سالهای اخیر بیشتر شود.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش