روش های امتحان کردن ابریشم فرش
در برخی از فرش های دستباف از جمله فرش های مربوط به کشورهای ترکیه و هند و پاکستان از ابریشم مصنوعی استفاده می شود ؛ همچنین در سال های اخیر در ایران نیز شاهد استفاده از ابریشم مصنوعی بوده ایم ، اما ویژگی خاص فرش ایرانی به اصل بودن ابریشم آن است.

روش های امتحان کردن ابریشم فرش

در برخی از فرش های دستباف از جمله فرش های مربوط به کشورهای ترکیه و هند و پاکستان از ابریشم مصنوعی استفاده می شود ؛ همچنین در سال های اخیر در ایران نیز شاهد استفاده از ابریشم مصنوعی بوده ایم ، اما ویژگی خاص فرش ایرانی به اصل بودن ابریشم آن است.

ابریشم
آشنایی و شناخت ابریشم می تواند کار شما را در استفاده از روش های امتحان کردن ابریشم فرش ، آسان کند. به همین دلیل پیش از پرداختن به روش های امتحان کردن آن ، اطلاعات مختصری در مورد ابریشم ارائه می دهیم . ابریشم در واقع نوعی نخ است که به صورت طبیعی از پیله کرم ابریشم به دست می آید و بیشترین مواد تشکیل دهنده ابریشم طبیعی از پروتئین است.

پارچه ابریشم
کاربرد ابتدایی ابریشم در بافت پارچه ها بود که از آن پارچه های گران قیمت و نرم می بافتند و چینی ها برای اولین بار از آن (در حدود ۳ قرن پیش از میلاد) برای بافت لباس های درباریان و اشرافیان استفاده کردند. نخ های ابریشم به دلیل ویژگی خاصی که از لحاظ براق بودن دارند هنگام نگاه کردن به صورت منشورهای چشم نوازی در می آیند.

 

فرش ابریشم
روش های امتحان کردن ابریشم فرش در حقیقت برای خریدن یک فرش ابریشم اصل است ، فرش ابریشم یکی از محصولاتی است که توسط ابریشم طبیعی بافته می شود ، ابریشم طبیعی از همان موقع که کشف شد و مورد استفاده قرار گرفت تا به امروز کاربرد وسیعی را پیدا کرد ، هر چند شروع استفاده از ابریشم برای بافتن پارچه ها و سپس لباس های فاخر بود ، ولی بعدا در مواردی مثل بافتن فرش نیز از نخ ابریشم استفاده شد ، اگر شما با استفاده از روش های امتحان کردن ابریشم فرش توانستید فرش ابریشم طبیعی خریداری کنید ، مشاهده خواهید کرد که این فرش چه جلوه زیبایی به خانه شما خواهد داد.

فرش ابریشم اصل
امروز فرش هایی که به اسم فرش ابریشم تولید می شوند در انواع مختلف اصل و مصنوعی هستند. روش های امتحان کردن ابریشم فرش می تواند به شما در تشخیص این نوع فرش کمک کند. روش های امتحان کردن ابریشم فرش در واقع ابزاری است که ما فریب برخی از افراد متقلب را نخوریم ، فرش ابریشمی که به عنوان اصل می باشد از نخی تولید می شود که دور کرم ابریشم است و به عنوان پیله شناخته می شود و حدود ۹۰ درصد ابریشم دارند. طریقه آماده سازی به این روش است که آن ها را در ابتدا می ریسند و به صورت کلاف در می آورند تا آماده استفاده شوند. کسانی که در زمینه فرش سال ها تجربه دارند بدون استفاده از روش های امتحان کردن ابریشم فرش می توانند به راحتی فرش ابریشم اصل را از مصنوعی تشخیص دهند.

مواد تشکیل دهند ابریشم فرش اصل
اگر به دنبال روش های امتحان کردن ابریشم فرش هستید باید توجه داشته باشید که موادی که تشکیل دهنده ابریشم اصل هستند بسیار متفاوت از ابریشم مصنوعی است. بسیاری از کسانی که با روش های امتحان کردن ابریشم فرش آشنا هستند می دانند که ابریشم اصل از مواد طبیعی تشکیل شده است. ابریشم اصل از پروتئین فیبری تشکیل شده است که دارای تعداد زیادی اسید آمینه است. از جمله این مواد می توانیم به آلانین ، سرین ، والین ، گلیسین ، تیروزین و اسید گلوتامیک اشاره کنیم. در واقع ابریشم طبیعی یک فرمول شیمیایی خاص به نام C15H23O6N5 دارد که با استفاده از روش های امتحان کردن ابریشم فرش در آزمایشگاه به راحتی می توان آن را تشخیص داد.

بیشتر بخوانید:
نحوه تشخیص فرش ماشینی
فرش ابریشم انتخاب افراد خاص 

 

فرش ابریشم مصنوعی
اگر می خواهید که فرش ابریشم مصنوعی نخرید استفاده از روش های امتحان کردن ابریشم فرش در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. جنس فرش ابریشم مصنوعی کاملا متفاوت از ابریشم طبیعی است. به همین دلیل است که روش های امتحان کردن ابریشم فرش می تواند به شما در تشخیص تفاوت این ۲ نوع ابریشم کمک کند. ابریشم مصنوعی که به آن ریون نیز گفته می شود یک نوع الیاف است که به صورت مصنوعی تهیه شده است و جنس آن از فیبر سلولزی است که بازسازی می شود.

  

امروزه در ساخت بسیاری از فرش ها از ابریشم مصنوعی استفاده می شود اما این به معنای کلاهبرداری یا متقلب بودن این افراد نیست بلکه کسانی که می خواهند فرش با ابریشم مصنوعی بخرند از این امر مطلع هستند و روش های امتحان کردن ابریشم فرش تنها برای کسانی است که می خواهند از اصل بودن ابریشم فرش خود اطمینان حاصل کنند. ابریشم مصنوعی برای نخستین بار در ۱۸۹۱ میلادی بود که از فیبر سلولز ساخته شد.

روش های امتحان کردن ابریشم فرش
روش های امتحان کردن ابریشم فرش در حقیقت به منظور این است که شما بتوانید ابریشم اصل را از ابریشم مصنوعی تشخیص دهید. زمانی که برای خرید فرش مراجعه می کنید و به دنبال خرید فرش از جنس ابریشم اصل هستید حتما فروشنده سخنانی را جهت اصل بودن ابریشم به میان می آورد یا ممکن است که از قبل در این زمینه اطلاعاتی را بدست آورده باشید. اهمیت این موضوع آشنایی با روش های امتحان کردن ابریشم فرش را ضروری تر می کند چرا که شما برای خرید یک فرش با ابریشم اصل قیمت بالایی را خواهید پرداخت و همیشه سودجویانی هستند که از اعتماد مشتریان سوء استفاده می کنند و اجناس تقلبی را به جای اجناس اصل به آن ها می دهند.

قبل از پرداختن به روش های امتحان کردن ابریشم فرش گفتن این نکته لازم است که ابریشم اصل استحکام کششی بسیار زیادی دارد و با یک ابریشم طبیعی به اندازه قطر خودکار معمولی می توان یک هواپیما را جابجا کرد. از مهم ترین روش های امتحان کردن ابریشم فرش می توانیم به سوزندان ، لمس کردن و حل کردن اشاره کنیم.

سوزاندن گره فرش برای امتحان کردن ابریشم فرش
یکی از روش های امتحان کردن ابریشم فرش سوزاندن است به منظور این که از اصل بودن ابریشم فرش اطمینان حاصل کنید از فروشنده اجازه بگیرد و یک گره از فرش را در بیاورید و آن را بسوزانید در صورتی که ابریشم فرش طبیعی باشد سوزاندن موجب می شود که به شکل گلوله سیاه دربیاید و بوی آن نیز شبیه سوختن بوی مو است. دلیل این شباهت ، یکسان بودن بافت مو و ابریشم می باشد  زیرا هر دو از جنس پروتئین هستند در صورتی که ابریشم مصنوعی باشد بعد از سوزاندن شاهد خاکستر نرم و سفید رنگ خواهیم بود که بویی مشابه سوختن کاغذ خواهد داشت.

لمس فرش برای امتحان کردن ابریشم فرش
یکی دیگر از روش های امتحان کردن ابریشم فرش لمس کردن و نوازش آن است این روش یک روش آسان است. کافی است که برای مدتی کوتاه با کف دست فرش را لمس کنید در صورتی که احساس گرم بودن در کف دست خود کردید نشان دهنده این امر است که ابریشم فرش طبیعی است و در صورتی که گرما حس نکردید یعنی ابریشم فرش مصنوعی است ؛ در صورتی که به حس خود شک داشتید می توانید حس خود را با یک فرش ابریشمی که اصل است مقایسه کنید.

حل کردن ابریشم فرش برای امتحان کردن ابریشم فرش
از دیگر روش های امتحان کردن ابریشم فرش می توانیم به حل کردن نمونه ای از ابریشم فرش اشاره کنیم ، این روش از روش های امتحان کردن ابریشم فرش است که به صورت کاملا دقیق عمل می کند. پس از نتیجه می توانید در مورد اصل یا مصنوعی بودن ابریشم فرش نظر قطعی بدهید. روش کار به این صورت است که در دمای معمولی اتاق ۱۶ گرم از سولفات مس را در ۱۵۰ میلی لیتر آب به همراه ۱۰ گرم گلیسیرین حل می کنید و به آن به صورت تدریجی سود سوزآور اضافه می کنید تا محلولی رقیق درست شود ؛ نمونه کوچکی از ابریشم فرش مورد نظر را به داخل محلول بیاندازید در صورتی که ابریشم حل شود یعنی ابریشم طبیعی بوده است و در صورتی که حل نشود یعنی ابریشم مصنوعی است.

روش های دیگر برای شناسایی ابریشم طبیعی و اصل
فرش ابریشم طبیعی
غیر از روش های امتحان کردن ابریشم فرش روش های دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها ابریشم طبیعی و اصل را شناسایی کنید. این روش ها از روش های امتحان کردن ابریشم فرش کاملا متفاوت است. در اولین روش سعی کنید جوی که بر بازار فرش و فروشندگان حاکم است را شناسایی کنید. در برخی از کشورها از جمله هند روحیه حاکم بر بازار این گونه است که فروشندگان به راحتی فرش با ابریشم مصنوعی را به جای فرش با ابریشم اصل معرفی می کنند و حتی برای آن ضمانت نامه نیز صادر می کنند.

  

در ایران نیز برای خرید فرش با ابریشم اصل لازم است که از قبل اطلاعاتی را در مورد فرش فروشی مورد نظر داشته باشید تا از یک فروشگاه مورد اعتماد خریداری کنید. دومین روش این است که زمانی که برای خرید فرش وارد مغازه شدید به دقت به سخنان فروشنده گوش کنید ممکن است که در جواب سوالات شما در مورد اصل بودن ابریشم پاسخ های مبهم یا غلطی را بدهد. روش سوم نیز این است که به بافت فرش مورد نظر توجه داشته باشید. در بسیاری از موارد فرش های ابریشمی اصل بافتی ریز دارند.

تفاوت جنس نخ خواب ابریشم با اکریلیک
فرش های ابریشم از دیرباز در ایران مرسوم بوده و همواره مورد استفاده قرار می گرفته است. در فرش های ماشینی برخلاف فرش هایی که با دست تولید می شوند از ابریشم طبیعی استفاده نمی شود و تمامی ابریشم های به کاربرده شده مصنوعی هستند. فرش هایی که الیاف مصنوعی دارند به اسم فرش های اکریلیک نیز شناخته می شوند. این نوع فرش ها نسبت به فرش های ابریشمی دارای زیر دست پرتری نیز هستند. فرش های اکریلیک نیز امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند که مشکل اساسی آن ها پرزدهی و همچنین ایجاد حساسیت است. اما فرش های ابریشم اصل برعکس حساسیت ایجاد نمی کند و ظاهری بسیار زیباتر نیز دارند.

قیمت فرش های ابریشم اصل نسبت به الیاف مصنوعی
همان طور که انتظار می رود قیمت فرش هایی با ابریشم اصل نسبت به فرش هایی با ابریشم مصنوعی بیشتر است چرا که در روند تولید این فرش ها از الیاف طبیعی استفاده می شود که قیمت آن بیشتر است. به همین دلیل هیچوقت نباید فریب قیمت ارزان را بخورید در برخی موارد حتی از الیاف ابریشم مصنوعی مانند پلی استر یا اکریلیک استفاده نمی شود و به جای آن در تولید فرش از پلی پروپیلن استفاده می شود که هم بسیار ارزان است و هم کیفیت مناسبی ندارد.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش