تاثیر معماری مدرن در طرح فرش ماشینی
امروزه که مدرنیته همراه همه جوانب زندگی است ، با فرش هایی رو به رو میشویم که به قالی های دوران گذشته شباهت زیادی ندارد و همچنین در فروشگاه های عرضه فرش ماشینی تعداد زیادی فرش های ماشینی 700 شانه ، فرش ماشینی طرح 700 شانه ، فرش ماشینی 1000 شانه ، فرش

تاثیر معماری مدرن در طرح فرش ماشینی

امروزه که مدرنیته همراه همه جوانب زندگی است ، با فرش هایی رو به رو میشویم که به قالی های دوران گذشته شباهت زیادی ندارد و همچنین در فروشگاه های عرضه فرش ماشینی تعداد زیادی فرش های ماشینی 700 شانه ، فرش ماشینی طرح 700 شانه ، فرش ماشینی 1000 شانه ، فرش ماشینی 1200 شانه، فرش ماشینی 1500 شانه و انواع گلیم فرش و فرش های فانتزی مختلف در طرح ها و رنگ های مختلف عرضه میگردد . 

معمولا تا چندی قبل فرش های دستباف در سه طرح خشتی ، لچک ترنج و افشان بافته میشد که در بین آنها همواره لچک ترنج علاقه  مندان بیشتری را داشته است .
در فرشهایی که دارای طرح  لچک ترنج هستند ٬ علاوه بر حاشیه پهن که دور تا دور فرش را احاطه کرده٬ در وسط فرش نقشی دایره ای یا بیضی شکل قرار دارد که به آن ترنج گفته میشود و در چهار گوشه داخلی حاشیه٬ چهار نقش با فرم مثلثی قائم الزاویه که وتر آن خطی هلالی است٬ قرار دارد که هر یک از این چهار نقش را هم لچک میگویند.

برخی کارشناسان فرش بر این باورند که طرح فرش های ایرانی از معماری آن روزگار برگرفته شده است و تغییر اساسی در معماری ساختمان های امروزی طراحان فرش هم از این تغییر پیروی کرده اند .

آنها بر این عقیده اند که طرح لچک ترنج فرش از طرح معماری ساختمان های دوره اشکانیان برگرفته شده است. این معماری دارای فضای اندرونی٬ بیرونی بوده است و در واقع فرشهای لچک ترنجدار٬ نمادی از حیاط این خانه ها است. لچک باغچه های سبزی کاری چهار گوشه حیاط و ترنج حوض میانی حیاط را تداعی میکند. گلهای میان آن نیز به گلکاریهای حیاط اشاره میکرده اند.

با گذشت زمان و ایجاد تغییرات در معماری و حذف حوض میانی و باغچه های سبزیکاری٬ طرح های مختلفی از جمله طرح افشان برای فرش ماشینی به وجود آمد. در این طرح٬ از لچک و ترنج استفاده نمیشود و با حفظ حاشیه اصلی در فضای میانی نقشهایی از انواع گل، ساقه و برگ قرار دارد.



    
 
  نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل یا شماره تماس :
  دیدگاه :
 
       
   
افتخارات
دريافت گواهينامه ها، استانداردها و تقدیرنامه های ملی و بین المللی
افتخارات فرش ماشینی
فرش پامچال - نانو فرش